ایلام بیدار08:15 - 1396/06/14
گزارشی از تحرکات پشت پرده کاسبان تحریم؛

مهر بطلان دولت بر رفع حصر/ روحانی، اصلاح طلبان را نقره داغ کرد

حسن روحانی در ایام انتخابات در پاسخ به مطالبه رفع حصر برای رسیدن به اهداف سیاسی خود در حالی وعده ی آن را داده بود که شورای عالی امنیت ملی روز گذشته با رفع حضر مخالفت کرد.

گروه سیاسی ایلام بیدار-امیررضا غلامی:: موضوع اعتصاب غذای مهدی کروبی در هفته های اخیر، ماجرای رفع حصر را دوباره سوژه فضای مجازی کرد و بررسی مسئله رفع حصر به عنوان مطالبه برخی چهره های سیاسی نزدیک به دولت و نمایندگان مجلس و حتی طیفی از ممنوع التصویرهای اصلاحات؛ برای بررسی مجدد به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده شد. 

در سطح نخبگان کشور امروز سه دیدگاه در این موضوع به طور عمده وجود دارد. دیدگاه اول آن دسته از اصلاح طلبانی هستند که بدون در نظر گرفتن خیانت های بزرگ فتنه گران در سال 88 به دنبال رفع حصر هستند و همچنان بر مواضع غیر عقلانی خود درباره نظام اسلامی، مطالبات فتنه گران، تفکرات سکولار، آرمانگرایی ضد اسلامی و لیبرالی خود، پافشاری کرده و از فتنه گران به عنوان چهره های کاریزماتیک جریان اصلاحات یاد میکنند.
دیدگاه دوم به آن دسته از نیرو های انقلابی و دغدغه مند می توان اختصاص داد که از همان ابتدا قائل به محاکمه ی فتنه گران و سران فتنه ای بودند که با اطلاع کامل از روند انتخابات دست دردست سرویس های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا و انگلیس دادند و هشت ماه حقوق ملت را پایمال کردند و خسارت های جبران ناپذیری به آبرو و حیثیت نظام اسلامی و اموال عمومی وارد نمودند. این دسته به شدت مطالبه ی محاکمه سران فتنه را دارد و معتقدند کسی که در فتنه 88 حضور داشته در هیچ منسب دولتی قرار نگیرد که البته این موضوع مطالبه ی مردمی و سران نظام نیز هست. 
دیدگاه سوم نیز کسانی هستند که معتقداند باید به نحوی این مسئله حل و فصل شود و بدون شک همه مسئولان نظام بیشتر از هر فرد دیگری علاقه‌ای به ادامه وضع موجود ندارند و ناظر بر این موضوع که واکنش توده های مردم و مصلحت نظام اسلامی و از طرفی بررسی گناه نابخشودنی فتنه گران، سعی در یافتن راه حلی برای این موضوع دارند که بررسی ابعاد پیچیده این موضوع مورد توجه بسیاری از نخبگان و سیاسیون قرار دارد. 
اما اولین موضوعی که امروز باید مورد توجه آحاد مردم و نخبگان قرار بگیرد این است که دلیل حصر، مسائل انتخابات و حتی رفتارهای براندازانه جنبش سبز و حمایت از آنان نبوده است و دستور حصر وقتی ابلاغ شد که سران فتنه 20ماه بعد فتنه آزادانه ضمن فعالیت و برگزاری جلسه ها و متینگ ها، فراخوان می‌زدند و فعالیت گسترده رسانه‌ای را در دستور کار خود قرار داده بودند، طوریکه آقای موسوی در این زمان به تنهایی حداقل 18 بیانیه رسمی منتشر کرد و به وضوح و بی پرده اقداماتی مجدد برای بازگرداندن دوباره کشور به بحران سیاسی و اجتماعی و امنیتی انجام دادند. و اگر واقع بینانه به موضوع توجه کنیم می بینیم که اگر تصمیم به حصر گرفته نمی شد، پیش بینی نمیشد چه اتفاقی در انتظار نظام، ملت و مردم می افتاد و در آن شرایط گسترش غیرقابل کنترل آشوب‌های خیابانی نزدیک ترین احتمال بود. 
دومین بحثی که باید به آن توجه کرد و برای مردم تبیین نمود این است که حصر تصمیمی تأمینی برای حفظ امنیت و آرامش کشور است نه حکم محکومیت آقایان موسوی و کروبی برای اقداماتی که انجام داده اند. بنابراین این جا اصلا حکمی صادر نشده که سوال شود چرا دادگاه آن برگزار نشده است؟ چرا که نظام در طول تمام 20 ماه تصمیم گرفت، هیچ برخوردی با اقدامات براندازانه آقایان انجام ندهد حتی زمانی هم که شرایط کشور عادی شد، نظام به سراغ برخورد با آقایان نرفت و اگر آن‌ها دوباره آرامش خیابان‌های کشور را به چالش نمی‌کشیدند ضرورتی برای این تصمیم تامینی نیز وجود نداشت و آن‌ها همچنان می‌توانستند مشابه 20 ماه قبل به اقدامات حتی براندازانه خود ادامه دهند.
در نهایت مردم ما باید بدانند که تصمیم های تامینی با طولانی شدن آن ملغا نمی‌شود بلکه رفع عامل ناامنی می‌تواند باعث پایان یافتن آن شود بنابراین این حرف که تصمیم شورای عالی امنیت ملی مربوط به همان زمان بوده با منطق و دلیل اقدام تامینی ناسازگار است.
در این میان برخی که از همان اول خود را حقوق دان معرفی کردند نه سرهنگ، با اطلاع کامل از مسائل حقوقی رفع حصر و ابعاد بزرگ و نابخشودنی فتنه در جریان انتخابات اخیر، با فضا سازی و تبلیغات گسترده در پاسخ به مطالبه رفع حصر برای رسیدن به اهداف سیاسی خود وعده ی آن را دادند و بدنبال دوقطبی کردن فضای کشور برای پیروزی در انتخابات بودند در حالی که ایجاد دو قطپی و سواستفاده از توده های مردم نه تنها کمکی به فتنه گران نمیکند بلکه در واقع با شعار دادن خود درباره رفع حصر مسبب طولانی شدن این تصمیم تأمینی شورای عالی امنیت ملی که به آن اشاره کردیم شده اند.
و در پایان پیش بینی میشود تا وقتیکه برخی از جریانات سیاسی (که بعضا وام دار جریانات نزدیک به فتنه هستند) از مسئله حصر برای پیشبرد اهداف سیاسی خود سو استفاده میکنند، این مسئله حل نشدنی باقی بماند. اما آنچه مسلّم است این است که مردم ما هیچگاه فتنه 88 و فتنه گران و حتاکان به عاشورای حسینی فراموش نمی کنند و نمی بخشند.

 

انتهای پیام/س