ایلام بیدار07:40 - 1396/06/04
گزارشی از مشکلات پارک ها و فضای سبز؛

فضایی که برای چرداولی ها سبز نیست

مردم بخش های شهرستان چرداول از نبود پارک و کمبود فضای سبز در این شهرستان گله مندند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از دیار زاگرس ، امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضاي سبز موثر در اشكال گوناگون آن ديگر قابل تصور نيست. شهرها به عنوان كانون هاي تمركز، فعاليت و زندگي انسان ها براي اينكه بتوانند پايداري خود را تضمين كنند چاره اي جز پذيرش ساختار و كاركردي متأثر از سيستم هاي طبيعي ندارند. در اين ميان فضاي سبز به عنوان جزء ضروري و لاينفك پيكره شهرها در متابوليسم آنها نقش اساسي دارند كه كمبود آنها مي تواند اختلالات جدي در حيات شهرها به وجود آورد.

فضای سبز و پارک بخشی از چهره مطلوب شهر را می سازد و یکی از نیازهای ضروری و پدیده های مطلوب زندگی شهرنشینی محسوب می شود. کیفیت و کمیت فضای سبز و پارک در بهبود شرایط محیط زیست نقش موثری دارد. رشد و توسعه روزافزون شهرها، عوارض مدرنیسم و زندگی شهرنشینی، محدودیت امکانات تفریحی، آلودگی هوا و صدا، فشارهای حاصل از کار روزانه و مشکلات تامین هزینه زندگی، آثار نامطلوبی در حیات سالم و فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رفاهی شهرنشینان باقی می گذارد که با توسعه سریع فضاهای سبز دگرگونی های این عوامل نامطلوب انکارناپذیر می شود و احتیاجات مردم را در بهره برداری از امتیازات مفید این گونه مکان ها روزافزون می سازد. احداث فضای سبز به ویژه در شهرهایی که آب و هوای خشک دارند و از سرسبزی و هوای سالم برخوردار نیستند و آلودگی هوای تنفسی و صوتی سلامت شهرنشینان را تهدید می کند از اقدامات غیرقابل انکار مسئولین است در طراحی فضای سبز نه تنها باید اصول زیباشناسی و ویژگی های بومی مورد توجه قرار گیرد بلکه پیوندی از محیط طبیعی به محیط زیست بوده و سبب نزدیکی و ارتباط انسان با طبیعت باشد یکی از اصول مهم در ایجاد فضای سبز استفاده از درختان و درختچه های مناسب می باشد که علاوه بر پدیده تصفیه هوا در زیبایی هر چه بیشتر مناطق نقش به سزایی دارد.

امروزه متاسفانه درتمامی شهرهای چرداول به جز سرابله پارک وفضای سبز برای استفاده همگانی وجود ندارد وپارک های سرابله هم با مشکلاتی مواجه هستند.

بخش های:هلیلان، زاگرس وشباب فاقد پارک و فضای سبز

برای شهرستان چرداول که هرساله میزبان زائران وگردشگران زیادی است این خبر واقعاً ناراحت کننده است که به سه بخش:هلیلان، زاگرس وشباب علی رغم محرومیت های فروان ومشکلات مردم ، مشکل فضای سبز وپارک را هم به آن اضافه کنیم .

مردم هلیلان درطی تماس های مکرروپیام هایی با خبرنگار دیار زاگرس خواستار پیگیری مشکل پارک وفضای سبز شده اند.

جلیلیان یکی از شهروندان هلیلانی دراین رابطه گفت:هلیلان به سبب آب وهوای گرم وخشک نیازمند توسعه فضاهای سبز به خصوص در شهرک توحید مرکز بخش هلیلان است.

وی اضافه کرد: هلیلان یکی ازمحروم ترین  مناطق استان ایلام است که مردم از لحاظ اقتصادی وعمرانی با کمبودهای فراوانی دست وپنجه نرم می کنند ، ایجاد پارک وفضای سبز فرصت خوبی برای فراهم آوردن آرامش روحی وروانی مردم این منطقه است.

حرکت لاک پشتی ساخت پارک آسمان آباد

آسمان آباد یکی از شهرهای تابعه شهرستان چرداول دارای فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری است ولی بیکاری ومشکلات اقتصادی دراین منطقه گریبانگیر مردم است.

درسالهای اخیر پروژه پارک آسمان آباد شروع شده ولی به سبب مشکلات شهرداری ساخت این پروژه با حرکت لاک پشتی صورت می گیرد تا حسرت داشتن پارک وفضای سبزتا سال های سال  به دل مردم این منطقه بماند.

مردم شهید پرور این منطقه درتمامی صحنه های انقلاب حضور فعال داشته اند،  توسعه همه جانبه این منطقه کم ترین انتظاری است که مردم از مسئولان دارند.

با توجه به ظرفیت های طبیعی وبکر این منطقه می توان با احداث پارک وفضای سبز وهمچنین توسعه جاذبه های گردشگری به نوعی درصنعت گردشگری شهرستان سرمایه گذاری کرد.

پارک های سرابله از کمبودها رنج می برند

پارک امید شهر سرابله  به دلیل عدم برخورداری از سیستم روشنایی از همان ساعات اولیه عصر در خاموشی فرو می‌رود و به محل نا مناسبی تبدیل می‌شود و به همین دلیل است که این پارک پر هزینه پس از پایان روز کارکرد خود را برای حضور خانواده‌ها از دست می‌دهد.

متاسفانه دو سال است که این پارک به دلیل عدم رسیدگی به ساختارهای موجود در تاریکی به سر می‌برد که این امر سبب نارضایتی مردم شده است..

تامین روشنایی و رسیدگی به امکانات مورد نیاز در یک پارک بسیار مهم است چرا که بیشترین استقبال مردم از پارک‌ها به صورت شبانه است..

یکی از شهروندان سرابله‌ای در این باره معتقد است: هزینه بسیاری برای ایجاد پارک امید در سرابله شده و باید زمینه استقبال مردم در این پارک نیز فراهم می‌شد.

پارک های دیگر شهرسرابله هم با چنین مشکلاتی دست وپنجه نرم می کنند که همواره چشم به راه نگاه مسئولان به فضای سبز سرابله هستند.

درپایان ذکر این نکته ضروری به نطر می رسد که متاسفانه دررابطه با توسعه فضای سبز در سطح شهرستان چرداول اقدام خاصی صورت نگرفته واین امر مورد غفلت مسئولان قرار گرفته که شایسته است عزم همگانی برای توسعه فضای سبز شهرستان صورت گیرد.

 

انتهای پیام/الف