ایلام بیدار08:32 - 1396/05/29
گزارش؛

روستای سرتنگ سیروان و مشکلاتی از جنس نگفتن + تصاویر

روستای سرتنگ از توابع شهرستان سیروان است که با وجود ظرفیت های فراوان در زمینه های کشاورزی و گردشگری همواره مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته و از بسیاری از امکانات اولیه محروم هستند

به گزارشايلام بيداربه نقل از سیروان نوین، شهرک ها یا روستاها به عنوان بخش بزرگي از نظام اجتماعي و جمعيتي که در آن تعداد کثيري از عوامل انساني مولد سکونت دارند محسوب مي شوند؛ در روستاها عوامل و منابع ارزشمندي اعم از عوامل انساني و منابع طبيعي و اقتصادي به عنوان ذخاير استراتژيک کشور وجود دارند که در پيشرفت یک منطقه نقش مهمي ايفا مي کنند؛ براي جامعه اقتصادي ما بسياري از دستاوردهاي روستاييان نقش استراتژيک را می تواند داشته باشد.

حمایت از ساکنان روستاها در هر منطقه مي تواند کمک شايان توجهي به تامين امنيت اجتماعي نموده و باعث کاهش حجم زياد ناملايمات اجتماعي گشته و منجر به کاهش پديده "مهاجرت روستا به شهر" شود. ايجاد و راه اندازي کسب وکارها مانند کسب وکارهاي خانوادگي و گروهي در روستاها به دليل وجود پيوندهاي قوي اجتماعي و روحيه بالاي مشارکت و تعاون در روستاها بالاتر از شهرهاست؛ روحيه کار و تلاش و مسئوليت پذيري و التزام و تعهد به پيشرفت درميان جمعيت روستايي بيشتر از شهرنشينان وجود دارد؛ اما جوامع روستايي با معضل بيکاري به نوعي دست به گريبان هستند و ابعاد اين معضل، بخش‌هاي اقتصادي، اجتماعي فرهنگی و... را نيز متاثر ساخته است؛ اين معضل به عنوان يکي از مهمترين مشکلات اقتصادي و اجتماعي روستاها در سیروان نیز مطرح مي‌باشد.

روستای سرتنگ از توابع  بخش کارزان در حدود 15 کیلومتری شمال غربی شهر لومار مرکز شهرستان سیروان قرار دارد.

این روستا جمعیتی بیش از 1200 نفر در آن سکونت دارند که بیشتر جوانان این روستا تحصیلات عالی دارند اما به دلیل نداشتن شغل و نبود امکانات، راه مهاجرت را به سمت شهرهای بزرگتر در پیش گرفته اند.

مردم این روستا با مشکلات عدیده ای روبرو هستند بطوری که مردم آن‌ طعم تلخ “محرومیت” را با تمام وجود چشیده‌اند و همین هم موجبات گلایه آنها را در پی داشته است.

با وجود اینکه همه ارگان ها و نهاد های شهرستان سیروان تلاش خود را در محرومیت زدایی از روستاها دریغ نکرده اند، ولی مردمان این روستا همچنان از عدم امکانات کافی و دیگر موانع اقتصادی همچون بیکاری، مهاجرت و… در عذاب هستند.

یکی از جوانان این روستا به خبرنگار سیروان نوین گفت: شغل اکثر مردم روستا کشاورزی و دامدار بوده و تنها از این راه درآمدزایی می کنند؛ شغل های که باب میل ما جوانان نیست و با وجود تحصیلات مناسب نمی توانیم به دامداری بپردازیم، و به دلیل نبود فرصت های شغلی دیگر، اکثر جوانان و حتی خانواده ها راهی شهرهای بزرگ می شوند؛ بطوری که شاید نصف بیشتر خانوارهای این روستا، در شهرهای دیگر زندگی می کنند و فقط روزهای تعطیل یا ایام عید است که با برگشت این خانواده ها روستا شکل یک شهر به خود می گیرد و مملو از جمعیت می شود.

وی افزود: مردم این روستا با مشکلات زیادی مواجه هستند، با وجود جمعیت زیاد که بعد از مرکز شهرستان بیشترین جمعیت را داراست، از مشکلاتی شامل نبود باشگاه ورزشی، نبود فضای تفریحی و پارک مناسب برای خانواده ها رنج می برد.

وی اضافه کرد: یک تیم رزمی در این روستا با پنجاه نفر ورزشکار به دلیل نبود مکان تمرین، ورزش را رها کردند و مجبور شدند محل تمرین خود را که در داخل یک حسینیه بود، تعطیل نمایند که این امر موجب دلزدگی و گلایه آنها شده است و بارها هم به مسئولین اعلام کردیم اما متاسفانه هیچ کس حتی به درخواست ما توجه نکرد.

دوستی یکی دیگر از جوانان این روستا گفت: در سالهای گذشته این روستا هیچ گونه ترقی نداشته است، و مردم این روستا دچار روزمرگی شده اند و هیچ نوع امکاناتی جهت استفاده ساکنان در اینجا نیست.

وی افزود: نبود اینترنت و نبود شبکه های دیجیتال تلویزیونی اصلی ترین خواسته جوانان است که انتظار می رود به آنها رسیدگی شود.

دوستی گفت: برخی خیابانها و کوچه ها، زمستانها بر اثر بارش باران پر از گل هستند و تابستانها گرد و خاک مشکلات زیادی برای خانواده ها بوجود آورده است بارها با مسئولین نامه نگاری کرده ایم اما متاسفانه کسی به ان رسیدگی نکرده است.

وی اضافه کرد: برخی از خیابان ها هم که جدول کشی دارند پر از فضولات هستند و موجب انباشت آشغال شده اند بطوری که با ایجاد بوی زننده و وجود حشرات موزی، زندگی را برای اهالی سخت کرده و هیچکس هم حتی پیگیر این موضوعات نیست.

این جوان اهل سرتنگ با بیان اینکه این روستا فاقد هرگونه امکانات رفاهی و خدماتی است، گفت: مسئولین بارها قول داده اند که یک فضای سبز را احداث خواهند کرد و در صورت ایجاد یک فضای سبز مناسب یا ایجاد یک پارک برای استفاده خانواده ها می توان شاهد ایجاد انگیزه و شور و نشاط در بین ساکنان بود، اما متاسفانه این وعده آنها عملی نشده است.

جمشیدی یکی دیگر از جوانان روستا گفت: تنگه شمشه یکی از زیباترین مکان‌های طبیعی جهت گردشگری در شهرستان سیروان است که می تواند مکانی برای جذب گردشگر و صنعت توریسم مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: اما متاسفانه هیچ مسئولی برای این اثر باستانی ارزش قائل نیست و در صدد رفع مشکلات آن اقدامی صورت نگرفته است.

جمشیدی به مشکلات این اثر دیدنی اشاره و بیان داشت: این اثر دیدنی هنوز ناشناخته مانده و کسی از وجود آن مطلع نیست و مسئولین اقدامی جهت معرفی آن انجام نداده اند چرا که اگر به معرفی آن بپردازند مجورند مشکلات پیش روی آن را حل نمایند؛ مشکلاتی مانند نبود راه و جاده مناسب برای بازدید از این اثر تاریخی، حفاظت و حراست از آثار تاریجی داخل تنگه که مربوط به سده های تاریخی می باشد از این دست مشکلات است که مسئولین باید برای حل آنها چاره اندیشی کنند.

این جوان اهل تاریخ روستای سرتنگ گفت: روستای سرتنگ بخاطر زمین های کشاورزی حاصلخیز و آب فراوان یکی از مهمترین روستاهای شهرستان از لحاظ تولید محصولات کشاورزی و دامی است.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط این روستا بهترین مکان برای اشتغال و درآمد می باشد ولی متاسفانه هیچ خدماتی به اهالی روستا ارائه نمی شود و در چند ماه اخیر تعداد دیگری خانوار از این روستا مهاجرت کرده اند ولی باز مسئولان هیچ کاری نمی کنند و کسی هم به فریاد ما نمی رسد.

 

حال باید دید که مسئولین، دهیار و شورای این روستا چاره ای برای حل مشکلات این روستایی پر جمعیت سیروان دارند تا مردم این روستا بتوانند ار حداقل امکانات رفاهی بهره مند شوند.

 

انتهای پیام/الف