ایلام بیدار08:13 - 1396/05/15
مدیرجهادکشاورزی خبرداد؛

آب مزارع کشاورزی دره شهر فیلتر شد

مدیر جهاد کشاورزی دره شهر گفت: هم اکنون 15 دستگاه فیلتراسیون با اعتبار پنج میلیارد ریالی در سطح 100 هکتار از از اراضی شهرستان نصب و راه اندازی شده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیمره خبر،"طیار فیلی" مدیر جهاد کشاوری دره شهر در گفتگو با خبرنگار سیمره خبر گفت: این طرح به منظور فیلتر کردن و جمع اوری مواد معلق در آب، کاهش استفاده از کودهای شیمیایی، کاهش فشار آب و رساند آن به نوارهای تیب در سطح مزارع کشاورزی دهستان ارمو به بهره برداری رسید.

وی اظهار کرد: هم اکنون 15 دستگاه فیلتراسیون با اعتبار پنج میلیارد ریالی در سطح 100 هکتار از  از اراضی شهرستان نصب و راه اندازی شده است.

 فیلی افزود: با استفاده از این روش روزانه هشت هکتار از اراضی آبیاری می شود در حالیکه با روش سنتی غرقابی این میزان سه تا چهار هکتار در روز بود.

وی تصریح کرد: با این روش آب از طریق نوارهای تیپ به ریشه گیاه رسیده و باعث افزایش راندمان و صرفه جویی آب تا 90 درصد می شود.

مدیر جهاد کشاورزی دره شهر خاطرنشان کرد: از محاسن این نوع آبیاری می توان به بالا بودن راندمان مصرف آب، مرطوب نکردن تمام سطح خاک در کشت های ردیفی در نتیجه کاهش هدر رفت آب، مرطوب نگه داشتن محیط ریشه گیاه در حد مطلوب در طول رشد، کاهش آفات و بیماریهای گیاهی، کاهش رشد علف های هرز، کاهش هزینه های کارگری، صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده از این سیستم جهت مصرف کودهای شیمیایی نام برد.

شهرستان دره شهر با 16 هزارو پانصد هکتار اراضی مستعد  کشاورزی قطب غلات و محصولات جالیزی در استان ایلام است.

 

پایان پیام/الف