ایلام بیدار07:13 - 1396/05/11
سلام به مسافرین با خار و خاشاک؛

وضعیت نامطلوب ورودی و فضای سبز شهر لومار + تصاویر

متاسفانه ورودی و فضای سبز شهر لومار مناسب نیست و همین امر گلایه شهروندان سیروانی را در پی داشته است.

به گزارشايلام بيداربه نقل از سیروان نوین، ورودی و دروازه شهرها به دلیل اتصال دو گستره طبیعی و مصنوعی و یا به عبارتی دیگر به‌عنوان محل تلاقی جاده و شهر همواره مورد توجه برنامه‌ریزان شهری، اهالی شهرها، مسافران و گردشگران بوده است.

ورودی هر شهر، سیمای آن شهر است و مسافران و افرادی كه برای اولین بار پا به شهر می‌گذارند از همان ابتدا با دیدن وضعیت ورودی، سیمایی از وضعیت كلی آن شهر از جمله معماری، وضعیت نظافت و پاكیزگی، خدمات شهری و سلیقه هنری مردمانش را در ذهن متصور می‌شوند و ناخودآگاه به قضاوت می‌نشیند.

بنابراین به عقیده كارشناسان برای توسعه شهرها ساماندهی ورودی‌های شهر، ایجاد یک فضای زیبا متناسب با فرهنگ آن منطقه، باید به گونه‌ای طراحی شود که با جذابیت تمام نشان دهنده ویژگی های آن شهر باشد، چرا که همه می دانیم اهمیت ورودی های شهر آن قدر مهم است که هر ورودی با نماد و ویژگی‌های خاص خود می تواند ایجاد حس تعلق و هویت در میان ساکنان و تازه واردان به شهر را ایجاد کند.

شهرستان سیروان به دلیل داشتن جاذبه های توریستی و گردشگری فراوان، معمولاً در طول سال از شهرهای استان، کشور و حتی از خارج از کشور پذیرای مسافران و گردشگران است؛ مرکز این شهرستان شهر لومار است که از وقتی به شهرستان ارتقا یافته است، می توانست بیش از پیش ترقی پیدا کند، اما متاسفانه در همان شکل اولیه باقی مانده است و تغییر چندانی که بتوان آنرا حس کرد در آن ایجاد نشده است.

متاسفانه ورودی و فضای سبز و حتی خروجی شهر لومار به هیچ وجه مناسب نیست و تا کنون علی رغم تلاش مسئولین شهرستان و شهرداری در زیبا سازی و حل مشکلات شهر لومار، اما باز هم شاهد نواقصات بسیاری در زیباسازی، اصلاح و ترمیم آن هستیم، و این تلاش ها بی نتیجه و بی ثمر بوده است.

با نگاهی به ورودی این شهر، چیزی که به چشم نمی آید زیبایی است و به دلیل وضعیت نامناسب آن، چشم هر رهگذری را آزار می دهد و جلوه ناخوشایند و سرد کننده ای برای مسافرین و تازه واردان این شهر به وجود آورده است.

از طرف دیگر فضای سبز واقع در بلوار ورودی شهر لومار و همچنین میدان و بلوار اصلی ورودی شهر(محله بانواز) تنها مکانی برای رویش و تجمع گیاهان وحشی و خارها شده است که این روزها خشک شدن آنها جلوه بسیار نازیبایی به این مکان داده است.

مسئولین شهرستان که اکثرا بومی منطقه نیستند، خود روزی دوبار در هنگام ورود و خروج از شهر، این منظره ها را می بینند و جای تعجب دارد که چرا فکری برای آن نمی کنند و باید از آنها پرسید آیا چشم خود را بر این منظره ها و مشکلات بسته اند؟

یکی از شهروندان شهر لومار در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین در این رابطه گفت: متاسفانه مسئولین و شهرداری لومار هیچ توجهی به ورودی و فضای سبز شهر لومار ندارند و این ورودی، فضای شهر را خسته کننده و بی روح کرده است.

این شهروند اظهار کرد: شهرداری لومار انگار تنها خیابان وسط شهر(از میدان امام (ره) تا شهرداری) را بلد است و در قبال سایر مناطق شهر تعهدی ندارد.

وی بیان کرد: ورودی و خروجی شهر لومار هیچ شباهتی به شهر ندارد وحتی از ورودی یک روستا بدتر است.

این فرد تاکید کرد: خوشبختانه مردم شهر لومار مشکل جدی قطعی آب ندارند و می توان با مدیریت صحیح و آبیاری جدید، به فضای سبز لومار نگاه ویژه تری کرد ولی آب این فضاها را قطع کرده اند و اینگونه این مناظر زننده به وجود آمد آمده است؛ امیدواریم شهرداری لوماری نسبت به زیباسازی ورودی و خروجی شهر لومار اقدام نماید تا مسافران و گردشگران در همان ابتدای ورود به شهر ناامید نشوند و تصویر بدی از شهر لومار در ذهن آنها نقش نبندد.

طاها دوستی یکی دیگر از شهروندان و رانندگان سیروانی است که در این باره اظهار کرد: هر زمان که با جلوه نازیبای ورودی شهر لومار برخورد می کنم یک حس ناامیدی و در نهایت رفتن از این شهر به من دست می دهد.

وی عنوان کرد: میدان ورودی شهر لومار بسیار نامناسب طراحی شده است و الان هم به حال خود رها شده است، و هیچگونه اقدامی برای اصلاح آن یا حداقل زیبا سازی آن انجام نشده است.

وی افزود: وضعیت نامناسب کل ورودی و خروجی شهر لومار در شان شهروندان نیست و شهری سوت و کور و بدون امکانات را در ذهن تداعی می کند و باید نسبت به زیباسازی و بهسازی آن اقدام‌های اساسی صورت گیرد.

دوستی گفت: تمام مردم شهرستان سیروان جهت انجام امورات خود به شهر لومار می آیند و اگر از تک تک آنها بپرسید قطعا یک جواب خواهند داشت و آن اینکه وردوی و خروجی شهر لومار بسیار نامناسب و نازیبا است.

 

ورودی شهرها، خروجی ها و فضاهای سبز، حوزه وسیعی را شامل می‌شود؛ بنابراین باید بر اساس تصور ذهنی عموم افراد طراحی شود و اینها در حال حاضر محدوده ای آباد و سر زنده نیست و لذا توجه مسئولان مربوطه نسبت به مبادی ورودی شهر و تدوین راهکارهایی برای زنده کردن مفهوم ورود به شهر، ضروری به نظر می رسد، چرا که به نوعی فرهنگ و هویت ملی مردم آن شهر را به نمایش می گذارد.

 

انتهای پیام/الف