ایلام بیدار07:20 - 1396/05/05
گزارش؛

بحران آب روستاهای بخش کلات مورموری/ خالی شدن روستاها از سکنه

بحران آب در روستاهای بخش کلات مورموری باعث شده است بسیاری از روستاهای بخش کلات مورموری خالی از سکن شوند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از آبدانان خبر؛ آب به عنوان یک مایع حیاتی نقش بسیار مهمی در آبادانی و رونق شهر بخصوص روستا ها دارد و هر منطقه ای که از این نعمت الهی برخوردار باشد  رونق زندگی ،نشاط و شادی جریان دارد اما متاسفانه کم آبی و یا بهتر بگویم، بحران بی‌آبی، حیات روستاهای بخش کلات مورموری  را تهدید می‌کند

تعدادی از ساکنان 12آبادی بخش کلات مورموری برای رفع مشکل آب آشامیدنی بعد از طی مسافتی طولانی به شهر آبدانان مراجع و از مسئولین شهرستان درخواست کمک داشتند.
جعفر لرستانی یکی از این معتمدین روستاهای کلات در گفتگو با خبرنگار آبدانان خبر گفت:ما این سه سال است که با کمبود آب مواجه هستیم و برای رفع این مشکلات در این چندین سال به نهادها و ارگان های زیادی مزاجعه کردیم .

وی بابیان اینکه در طول 48ساعت ما فقط 2 ساعت آب داریم ، افزود:به علت کمبود آب مجبور شدیم از کولرهای گازی استفاده کنیم که استفاده از این کولرها به خاطر مصرف بالایی برق ، باعث نوسانات برق و یا قطع برق منازل می سوند.

سعید رحیم خانی ساکن روستای چشم شالان با اشاره به اینکه در عقبه سد کرخه زندگی می کنیم ،اظهار داشت: حدود20خانوار در این روستا زندگی می کند.
وی با اشاره به اینکه شغل مردم این روستاییان همگی کشاورزی و دامداری است،افزود:به دلیل نداشتن آب در منطقه بیشتر مردم به شهرها و استانهای اطراف مهاجرت کرده اند .

رحیم خانی بیان داشت:اگر مشکل ما رفع نشود مجبور هستیم روستاها را ترک کنیم و به استانها و شهرهای دیگر مهاجرت کنیم.

هادی اروانه ساکن روستای آبطاف به خبرنگار آبدانان خبر گفت:در روستای ما سال 85حدود 40خانوار زندگی می کرد که متاسفانه به دلیل مشکلات آبی در حال حاضر به 20خانوار تقلیل یافته است.

وی افزود : در حال حاضر یک خیر برای رفع مشکل آب زمین های خود یک آب بند ایجاد کرده است که ما دام هایمان را از این آب بند آب می دهیم.
اروانه با بیان ایکه بعضی از ساکنین این روستاه مدت زیاد آب ندارند ،افزود :در هنگام قطع آب تانکر آب از طرف آبفای روستایی به این روستاها برای رفع این کمبود مراجعه می کنند اما ای تانکر جوابگو ما نیست.

وی تصریح داشت:هر خانوار روزانه 400لیتر می تواند از این تانکر آب بردارد که نیمی از آب تا رسیدن به روستاها به دلیل سوراخ بودن تانکر آب هدر می رود .
کریم نصیری یکی دیگر از ساکنین این روستاها ضمن تشکر از فرماندار که حداقل به حرف انها گوش و قول مساعد برای رفع مشکل آنها داده است ، گفت:ما صبح ساعت6برای رفع این مشکل از روستاهایمان با این هوایی گرم به سطح شهرستان آمد ه ایم تا بتوانیم با کمک مسئولین این مشکل را برطرفکنیم اما متاسفانه  بخشدار  جوابگویی ما نشد

درصدد رفع مشکل در آینده ای نزدیک هستیم

"محمد جمشیدی"مدیر آبفای آبدانان در گفتگو با آبدانان خبر اظهار داشت:این مناطق طبق بررسی چندین باره  کارشناسان یک منطقه ضعیف از لحاظ آب های زیرزمینی است و هیچگونه آب شیرینی جهت حفاری چاه در منطقه وجود ندارد.

جمشیدی تصیریح کرد:سال گذشته یک حلقه چاه به عمق 120متر در منطقه چرمله هلیوه جفاری گردید که متاسفانه هیچگونه آبی نداشت.
وی با اشاره به اینکه تنها منبع آب شرب مردم  کلات از چشمه کوک است ، افزود:با باز شدن  مخزن آب مردم اقدام به ذخیره آب با تانکر می کنندو این باعث شده  زمان قطع آب مردم روستا همگی ذخیره آب داشته باشند .

مدیر آبفای روستایی آبدانان گفت:در حال حاضر تانکر آب بدون هیچگونه مشکل یا خرابی روزانه آّب این مناطق را تامین می کند.

وی تاکید داشت:میزان سرانه مصرف آب در این مناطق برای هر فرد200لیتر است که نسبت به سرانه جهانی بسیار بالا است .

جمشیدی با اشاره به اینکه بیشتر مردم منطقه دامدار هستند ، افزود: متاسفانه آب مورد نیاز دام های روستاییان از آب شرب تامین و این یکی از دلایل کم بودن آب شرب این مناطق است .

وی در پایان افزود: در حال حاضر برای رفع این مشکل مردم مناطق کلات مورموری سرویس های آبرسانی به این مناطق را زیاد می کنیم تا بتوانیم در آینده ای نزدیک راه حل مناسبی برای رفع این مشکل تهیه کنیم.



انتهای پیام/الف