ایلام بیدار07:35 - 1396/05/04
اربعین نزدیک است؛

آخرین وضعیت جاده ترشابه به مهران + تصاویر

گردنه ترشابه در مسیر ارتباطی ملکشاهی به مهران که دارای پیچ های حادثه خیز و گردنه های صعب العبور بود، در حال تعریض و بهسازی است.

به گزارشايلام بيدار به نقل از ملکشاهی خبر؛ راه های مواصلاتی یکی از تاثیر گذارترین زیر ساخت های توسعه صنعتی و اقتصادی است و تاثیری که سرعت حمل و نقل می تواند در جابه جایی کالا ها و مسافران داشته باشد، چشمگیر است.

جاده ترشابه که در مسیر ملکشاهی - مهران قرار دارد یکی از جاده های نامتناسب شهرستان و استان بود، این جاده در زمان جنگ برای عبور رزمندگان به جبهه های مهران ساخته شده  که پس از جنگ تحمیلی هیچگونه تغییری نکرده و همان جاده جنگی باقی مانده بود که امروزه به مسیر دوم تردد زائرین اربعین حسینی تبدیل شده است.

وضعیت این جاده به گونه ای بود که روکش آسفالت آن کاملا از بین رفته ، چاله های زیادی در آن وجود داشته ، پرتگاههای فراوان خطر سقوط را به جان راننده ها انداخته ، باریکی جاده به گونه ای بوده که امکان سبقت در آن وجود ندارد فاقد شانه خاکی می باشد و دهها مشکل دیگر ....

جاده ملکشاهی – مهران به مسافت  70کیلومتر است که مسافت 27 کیلومتر تا روستای گنبد در محدوده استحفاظی شهرستان ملکشاهی است و مسیر گنبدپیرمحمد به مهران محدوده استحفاظی شهرستان مهران است که هم اکنون در دست بهسازی وتعریض می باشد.

*جاده ترشابه در کاهش بار ترافیکی استان ایلام موثر است

گرچه نقش جاده ملكشاهي به مهران در كمک به خروج از گره ترافيكي در اوج تردد زائرين نمود واقعي خود را پيدا مي كند، توجه به توسعه زيرساختي آن محدود به زمان خاصي نمی باشد.

با توجه به تردد زياد زائرین حسینی از مرز مهران ، محور ارتباطی ایلام – صالح آباد- مهران با بار ترافیکی سنگین و مسدود شدن این محور روبرو می گردد و این امر باعث می شود زائرین ، مسیر جایگزین ایلام – ملکشاهی – مهران را برای تردد انتخاب کنند.

عبور زائرین از مسیر ارتباطی ملکشاهی در کاهش بار ترافیکی شهرستانهای ایلام ، مهران و به تبع آن کل محورهای مواصلاتی استان موثر مي باشد.

اين محور ارتباطی نسبت به ديگر مسيرها از آب و هوای مناسب و طبیعتی زيبا نيز برخورداراست.

جاده ترشابه راه خروج از بن بست مواصلاتی، محور دوم تردد زوار اربعین، راه ارتباطی کاروانهای راهیان نور شهرستان، جاده ورود به بازارهای تجاری جنوب کشور بویژه استان خوزستان، راه دسترسی به منطقه آزاد تجاری مهران، جاده اتصال به اماکن مذهبی شهرستانهای جنوب، محور اصلی تردد عشایر به مناطق گرمسیری و... محسوب می شود.

از اربعین سال گذشته پروژه مرمت و بهسازی جاده ارتباطی ترشابه آغاز شده و هم اکنون در حال اجرا می باشد.

*جاده ملکشاهی - مهران ظرفیت بزرگی برای تسهیل تردد زائرین اربعین است

سردار تقی مهری در ایام اربعین سال گذشته در جریان بازدید از شهرستان ملکشاهی گفت: با توجه به حجم بالای جمعیت شرکت کننده در اربعین حسینی و جوابگو نبودن جاده مهران - ایلام، جاده ارتباطی ملکشاهی - مهران در سال های اخیر نقش ویژه ای در تسهیل و روانسازی بار ترافیکی جادهای منتهی به مرز مهران داشته است.

وی اظهار کرد: برای استفاده حداکثری از ظرفیت جاده ایلام - ملکشاهی - مهران بعنوان مسیر جایگزین و کمکی ویژه تردد زائرین اربعین، استاندارد سازی و توسعه جاده باید در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گیرد.

سردار مهری تاکید کرد: اربعین بعنوان یک فرهنگ فراگیر در کشور تبدیل شده که در سال های آینده شاهد افزایش چشگیر تردد زائرین بویژه از استان ایلام و مرز مهران خواهیم بود و از هم اکنون باید توجه جدی به زیرساخت های این استان صورت گیرد.

وی با بیان اهمیت زیرساخت جاده ای خاطر نشان کرد: امروزه توسعه حمل و نقل جاده ای چه انسانی و چه خودرویی به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه عمرانی هر منطقه محسوب می شود.

رئیس پلیس راهور ناجا با تشکر از مردم و مسئولان شهرستان ملکشاهی در استقبال کم نظیر از زائرین اربعین و فراهم کردن بستر مناسب برای تردد آنها گفت: قرار گرفتن جاده ملکشاهی جهت تردد زائرین عتبات عالیات و اربعین حسینی می تواند در توسعه این شهرستان نقش ویژه ای داشته باشد.

*بهسازی و مرمت جاده ترشابه به طول چهار ونیم کیلومتر با اعتبار 70 میلیارد ریال/ پیشرفت 60 درصدی پروژه تاکنون

"رحمت سجادی"؛ رئیس اداره راه وشهرسازی شهرستان ملکشاهی گفت: پروژه مرمت و بهسازی محور ارتباطی ترشابه از آذرماه سال گذشته آغاز و تا پایان سال جاری اتمام و به بهره برداری می رسد.

وی اظهار کرد: این طرح به طول چهار ونیم کیلومتر احداث می شود و عرض جاده به 11 متر افزایش پیدا خواهد کرد.

سجادی افزود: کلیه پیچ های خطرناک و حادثه ساز حذف می شوند و شیب مسیر که قبلا 25 درصد بوده کاهش پیدا خواهد کرد و شیب جاده در مسیر جدید، حداکثر 11 درصد خواهد بود.

رئیس راه و شهرسازی ملکشاهی گفت: 9 دهنه پل در این پروژه احداث می گردد که بین 11 تا 70 متر عرض پل های احداثی خواهد بود.

وی با اشاره به میزان اعتبار و پیشرفت پروژه گفت: اعتبار اولیه پروژه حدود 70 میلیارد ریال بوده که تا 9 میلیارد ریال نیز می توانیم کار کنیم و پروژه تاکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته سجادی؛ تاکنون 60 درصد از عملیات خاکی انجام شده، 6 دهنه پل احداث گردیده و دو ونیم کیلومتر از مسیر تسطیح و ریگلاژ گردیده است.

رئیس راه و شهرسازی ملکشاهی ادامه داد: این پروژه شامل 700 هزار متر مکعب عملیات خاکریزی و خاکبرداری، زیر سازی و رو سازی می باشد.

وی؛ هدف از اجرای این طرح را کوتاه کردن طول مسیر، اصلاح شیب جاده، حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز، بالابردن سطح ایمنی، تسهیل در تردد زائرین حسینی بعنوان مسیر دوم تردد زائرین اربعین عنوان کرد.

انتهای پیام/الف