ایلام بیدار07:23 - 1396/04/28

چالش های مردم ملکشاهی در زمان وقوع بحران

در صورت وقوع احتمالی بحرانها و حوادث در شهرستان ملکشاهی، میزان آسیب پذیری در حداکثر است.

به گزارشايلام بيدار به نقل از ملکشاهی خبر؛ از آنجا که حادثه خبر نمی کند و بحران یعنی حوادث گسترده ترنیز در هر لحظه و هر مکان احتمال رخداد آنها وجود دارد، ضرورت دارد تا یک مدیریت بحران منسجم و کارآمد به صورت آنی برای مقابله با این حوادث فعال شود.

حوادث عظیم طبیعی نظیر سیل، زلزله، آتش سوزی و هزاران بحران طبیعی و غیر طبیعی در انتظار وقوع در هر مکانی هستند، راه حل اول پیشگیری در خصوص آنهایی است که قابل پیشگیری اند و راه چاره دوم مدیریت کنترل بحران در موارد غیر قابل پیشگیری است.

در شهرستان ملکشاهی مانند هر منطقه و شهرستان دیگر، امکان رخداد حوادث و بحرانها زیاد است.

از جمله آسیب پذیری های موجود در مقابله با این بحرانها، عدم وجود یک پایگاه منسجم، مجهز و فعال مدیریت و کنترل بحران در سطح شهرستان است.

شهر ارکواز و دلگشا به دلیل واقع شدن در دامنه پرباران کبیرکوه در فصل بارندگی در معرض تهدید سیلاب و طغیان رودخانه قرار دارد که مصداق آن در سیل آبانماه سال 94 قابل مشاهده بود و در صورت تداوم اندکی بیشتر در بارندگی شدید یکی از آن روزها تمام جایگاه پمپ گاز و خانه های در مسیر سیلاب ازجا کنده می شدند.

در صورت سیل، راه دسترسی شهرستان ملکشاهی به مرکز استان در اولین رخداد قطع خواهد شد و برای این موضوع راه پاره ای باید اندیشیده شود.

در صورت زلزله، بافت های فرسوده و خانه های غیراستاندارد ساخته شده یک تهدید جدی محسوب می شوند و مهیا نمودن مکان اسکان اضطراری در شهرستان تا حدودی ناممکن به نظر می رسد.

در صورت تغلیظ ریزگردهای کشور همسایه  در سطح شهرستان و بویژه در فصل گرما و قطع همزمان برق و تداوم بیش از 24 ساعت این ریزگردها در واقع یک بحران جدی رخ می دهد که ضروری است راهکاری لازم برای مقابله با آن قبل از وقوع ارائه شود.

در فصل زمستان نیز با توجه به اینکه تنها سوخت مردم شهرستان گاز شهری است، در صورت قطع گاز در اوج سرما، هیچ جای گزینی برای آن در نظر گرفته نشده است.

باتوجه به اینکه مزارع دیم شهرستان به صورت آمیخته و یا در کنار جنگلهای وحشی درختان واقع هستند، در فصل تابستان در صورت وقوع آتش سوزی سطح وسیعی از مزارع و جنگلهای شهرستان در معرض نابودی و تهدید جدی واقع می شوند و برای مهار این حوادث لازم است از قبل تدابیر و امکانات را بررسی نمود.

درصورت شیوع بیماری واگیردار دامی در بین عشایر شهرستان، امکان تلف شدن بخش عظیمی از دامهای عشایر وجود دارد.

حوادث فوق الذکر و بحرانهای دیگری که در مجال این یادداشت نمی گنجد در صورت وقوع در شهرستان ممکن است با ضعف های مدیریت بحران و کنترل پس از وقوع مواجه شوند.

چه بسا در حال حاضر بر اثر یک وزش باد یا رعد وبرق و یا باران شدید، همه خطوط موبایل از دسترس خارج شوند و امکان ارتباط در شرایط بحران سخت تر و مدیریت آن به مراتب ناممکن شود.

از جمله صعف ها در مواقع بحران، وجود زیرساختهای بسیار ضعیف در سطح شهرستان است؛ به عنوان مثال پلهای ارتباطی با کوچکترین سیلاب تخریب می شوند، گیرنده های تلویزیون با کوچکترین تغییر اب وهوایی قطع می شوند و لوله های آب با اندکی یخبندان، یخ می بندند.

آنچه به عنوان جمع بندی باید گفت این است که پرداختن به امر کنترل و مدیریت یک بحران احتمالی در هر فصلی ضروری است و مسئولین باید در این راستا جدیت بیشتری به خرج دهند و مدیریت بحران در شهرستان تجهیز و آماده تر باشد.

انتهای پیام/الف