ایلام بیدار07:14 - 1396/04/28
گزارش؛

ضرورت استقرار شعبه مستقل تامین اجتماعی در سیروان

مردم سیروان پس از گذشت 5سال از تبدیل شدن آن به شهرستان، برای انجام برخی امورات تامین اجتماعی، به دلیل نبود شعبه مستقل باید به ایلام و چرداول مراجعه کنند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از سیروان نوین، ﻣﻔﻬﻮم تامین اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎ ﻣﻔﻬﻮم ﻫﺎﯾﯽ ﭼﻮن رﻓﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺑﯿﻤﻪ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺧﺪﻣﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺗﻌﺎون اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺗﻌﺎدل اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻫﻢ ﻣﻌﻨﺎ اﺳﺖ و در ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻮارد ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی واژه ﻫﺎﯾﯽ ﭼﻮن ﮐﻤﮏ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻫﻢ ﺳﻮ اﺳت.

در شهرستان سیروان علارغم جمعیتی بالغ بر 17هزار نفر و وجود واحدهای پروش دام سنگین، مرغداری ها، تولید ماهی های پرورشی و باغات فراوان و کارگران بسیاری که در این شهرستان مشغول به کار، تلاش و فعالیت هستند، و همه اینها که اکثرا با بیمه تامین اجتماعی سر و کار دارند، وجود شعبه مستقل تامین اجتماعی را لازم ساخته است.

اما در شهرستان سیروان فقط شعبه اقماری وجود دارد که آن هم فقط دو روز در هفته(روزهای یکشنبه و چهارشنبه) فعالیت داشته و کارهای دریافت لیست بیمه شدگان از کارفرمایان و صدور دفترچه بیمه را انجام می دهد و امورات دیگر از قبیل بیمه کارآفرینی، از کار افتادگی، غرامت دستمزد بلند مدت و کوتاه مدت، بازنشستگی و... در این شعبه امکان پذیر نیست و مردم شهرستان باید جهت انجام این گونه امورات به شهرستان چرداول یا مرکز استان رفته و ضمن تحمیل هزینه های زیاد، خطرات راه و حوادث جاده ای را به جان بخرند.

یکی از شهروندان سیروانی در این زمینه گفت: بیمه شدگان تامین اجتماعی این شهرستان باید برای امورات مربوط به بازنشستگی و از کار افتادگی و تمامی پرداخت ها، به شعبه چرداول مراجعه کنند و این خود به مشکلی پیش روی بیمه شدگان تبدیل شده است.

وی اظهار کرد : نبود بانک طرف حساب تامین اجتماعی در سیروان، یکی دیگر از معضلات شهرستان است و باید اموراتی مانند افتتاح حساب، دریافت حقوق، عوض کردن کارت بانکی و سایر اقدامات مربوطه، خارج از شهرستان صورت گیرد که این امر مشکلات فراوانی را برای ما به وجود آورده است، و هر دفعه و برای هر کاری به خارج از شهرستان سیروان رفته و اموراتمان را انجام دهیم.

این بازنشسته تامین اجتماعی عنوان کرد: به علت نداشتن شعبه ای مستقل از تامین اجتماعی در شهرستان سیروان قبلا مجبور بودم هر از گاهی برای انجام امورات تامین اجتماعی به شهر سرابله مراجعه کنم که این کار علاوه بر صرف هزینه، زمان بر و با خطرات رفت و آمد در مسیر این شهرستان تا سرابله همراه بود.

وی اضافه کرد: شعبه اقماری سیروان تنها دو روز در هفته در این شهرستان فعالیت دارد به همین خاطر بعضی مشکلات را حتی برای صدور دفترچه برای بیمه شدگان ایجاد می کند، و ما از مسئولین می خواهیم به این موضوع رسیدگی کنند.

کارفرمایان برای بیمه کردن کارگرانشان باید به شعبه اقماری در شهرستان سیروان مراجعه و این شعبه با توجه به اینکه زیر مجموعه شعبه چرداول می باشد، باید برای بیمه شدن، در نهایت به شعبه شهر سرابله مراجعه شود در صورتیکه می توان با استقرار شعبه مستقل در این شهرستان، تمام بیمه شدگان شعب ایلام و سرابله را که در شهرستان سیروان مشغول به کارند را به شعبه مستقل در سیروان انتقال داده که این خود آمار قابل توجهی را تشکیل خواهد داد.

امید است مسئولین به فکر رفاه و تامین نیازهای مردم شهرستان باشند و با حداکثر توان خود در راستای حل مشکل شهروندان تلاش کرده و برای خدمات رسانی بهتر به مردم محروم سیروان این مشکل آنها را رفع و موجبات رفاه حال آنها را فراهم کنند.

انتهای پیام/ الف