ایلام بیدار06:59 - 1396/04/28
گزارش؛

ضرورت ایجاد اقامتگاه های بین راهی در شهرستان ایوان

شهرستان ایوان با وجود اینکه سالانه پذیرای خیل عظیمی از مسافران و گردشگران است متاسفانه مجتمع رفاهی بین راهی دران احداث نشده است.

به گزارشايلام بيدار، به نقل از جویزر،سالانه ميليونها مسافرو صدها هزار وسيله نقليه در شبكه راههاي كشور رفت وآمد مي كنند، انبوه مسافران و رانندگان اتوبوسها وكاميونها به مكانهايي نياز دارند تا بتوانند از خدمات موردنياز در طول سفر استفاده كنند بدين منظور طرح احداث مراکز اقامتی  كه بتواندبا رويكردهاي علمي و كارشناسي اين نيازها را پاسخ دهد بوجود آمد.

از اين رو چند سالي است كه احداث مجتمع هاي خدماتي ـ رفاهي بين راهي در جادههاي كشور به منظور ساماندهي خدمات بين راهي جادهاي و افزايش رفاه رهگذران جادهها مورد توجه قرار گرفته است،

قابليتهاي بالقوه بسياري در اين مجتمع ها نهفته است كه ميتوان ازآنها در جهت نيل به اهداف بزرگتري همچون توسعه و توازن منطقه اي بهره برد، از سوي ديگردر نظر گرفتن نقشه اي جديد براي اين مجتمع ها، ضمن آن كه مي تواند گام مهمي درجهت توسعه پايدار مناطق تلقي شود، باعث مي شود كه ادامه فعاليت مجتمع هاي خدماتي ـ رفاهي بين راهي و گسترش دامنه فعايت آنها از نظر اقتصادي توجيه پذير باشد.

تبعات مثبت احداث اين مجتمع ها به ويژه از جنبه گردشگري و نقش ارزنده آن در توسعه پايدار منطقه، همراه با تأثيرات مستقيم آن بر مردم منطقه و رهگذران جادهها تا حدي است كه گاهي نياز است تا نهادهاي اجرايي براي احداث مجتمعها و كمك به استقرار فعاليت آنها پيشقدم شوند، به طوري كه دولت در بند (د) ماده 163قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي وجوهي را براي كمك به احداث مجتمع هاي خدماتي ـ رفاهي بين راهي و پايانه هاي مسافري اختصاص داده است.

مجتمع ها یا اقامتگاه ها مکان هایی برایارائه خدمات رفاهی- بهداشتی به مسافران بین جاده ای هستند که خدمات متمرکز و مناسب آنها در در تامین ‏امنیت و رفاه حال مسافران، فراهم کردن آسایش، کاهش تصادفات، کاهش اتلاف وقت و مزاحمت‌های ترافیکی، افزایش جاذبه های توریستی، گردشگری و فرهنگی بسیار موثر است.

اما موضوعی که در شهرستان ایوان می توان به آن پرداخت نبود مرکز اقامتی بین راهی در این شهرستان است،شهرستانی با جمعیت بیش از 50هزار نفروتعدد  جاذبه های گردشگری و توریستی و قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات متاسفانه از داشتن مجتمع خدماتی رفاهی  که به مسافران ارائه خدمات دهد محروم است .

ایجاد مراکز اقامتی –رفاهی در شهرستان ایوان ضرورت دارد.

" اکبر چراغی "؛رییس  اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ایوان ،در گفتگو با خبرنگار جویزر اظهار کرد: شهرستان ایوان در حوزه جذب مسافر و گردشگر با توجه به قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات و پتانسیل های گردشگری که در این شهرستان وجود دارد از وضعیت مناسبی برخوردار است.

چرا غی پور با اشاره به اینکه در شهرستان ایوان مرکز اقامتی وجود ندارد گفت: یکی از عوامل جذب گردشگر ارائه خدمات رفاهی به مسافران می باشد اما اگر امکان ارائه خدمات وجود نداشته باشد شاهد دفع مسافر و گردشگر هستیم .

وی  افزود:مساجد و مراکز دولتی  نمی تواند پاسخ دهند نیاز های مسافران باشند لازم و ضروری است که بخش خصوصی به این عرصه وارد شود و این اداره این آمادگی را در زمینه ارائه تسهیلات ....به متقاضیان امر دارد.

حال لازم و ضروری است که مسئولین  امر در راستای ارائه خدمات بهتر به مسافران و گردشگران نسبت به ایجاد مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در این شهرستان اقدام نمایند.

انتهای پیام/الف