ایلام بیدار07:33 - 1396/04/22
کم آبی همچنان گریبانگیر روستاهای شرقی دره شهر؛

بحران آب در پرآب ترین شهرستان استان

این روزها مردم روستاهای شرقی دره شهر در پرآب ترین شهرستان استان با بحران آب مواجه هستند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیمره خبر، نام شهرستان دره شهر با وجود سه رودخانه سیمره، سیکان و سراب بعنوان یکی از پرآب ترین شهرستانهای در استان ایلام مطرح است.

وجود این رودها علاوه بر رونق کشاورزی در منطقه از لحاظ اب شرب نیز جمعیت 46 هزار نفری این شهرستان را تامین می کند.

اما با وجود فراوانی این نعمت خدادادی هرساله در فصل تابستان روستاهای شرقی این شهرستان با کمی و یا بعضا قطعی اب شرب دست و پنجه نرم می کنند.

کمبود بارش باران، عدم مدیریت مردم در مصرف اب، خشک شدن چاههای اب، انشعابات غیر مجاز، اختلافات مدیریتی  و... از عوامل مهم مشکل کم آبی این روستاها است.

بحران هرساله  آب در روستای شهید مدنی و جهاد اباد

روستای شهید مدنی شامل چندین روستای پایین دست با بیش از 800 خانوار از سالها قبل قرار بود با اجرای طرح هادی به شهر ملحق شود.

اجرایی نشدن این مسئله  باعث شد این منطقه همچنان در حوزه روستایی باقی مانده و عملا سد محکمی بر روی  استفاده روستاهای پایین دست از آب شرب شود.

 روستای جهاد اباد با 135 خانوار یکی از این مناطق است که از این موضوع متضرر شده،  بطوریکه مردم کشاورز این روستا در گرمای بالای 46 درجه برای یک دوش ساده باید تا ساعت 2 شب منتظر بالا رفتن فشار

آب بمانند.

این موضوع  در ماه رمضان نیز باعث کار نکردن مناسب کولرهای ابی و تحمل گرمای طاقت فرسا توسط مردم زحمتکش این روستا بود.

بعد از درج خبر کم آبی این منطقه در کانال سیمره خبر، و تلاش مسئولان اوایل هفته جاری جلسه ای در فرمانداری دره شهر به منظور رفع این مشکل همیشگی برگزار و در صورتجلسه مقرر شد روستای شهید مدنی به شهر الحاق و عملا اب شرب این منطقه از طریق اب و فاضلاب شهری تامین شود.

در صورت اجرای این مصوبه  پس از تایید در سیکل مدت دار اداری، روستای شهید مدنی از زیر مجموعه ابفار جدا شده و  فشار اب در روستاهای جهاد آباد و چمژاب افزایش می یافت.

چند روز بعد از جلسه مذکور به یکباره فشار اب شرب روستابی جهاد اباد به حد طبیعی برگشت بطوریکه مردم این منطقه نیز از عملکرد سریع مسئولان در این زمینه حیرت زده شدند.

امام هنوز ساعتی از این موضوع نگذشته بود که خبر قطعی اب روستای شهید مدنی نیز از ان سمت باعث حیرانی مردم آن منطقه نیزشد تا معلوم شود یک جای کار می لنگد.

رئیس اب و فاضلاب روستایی دره شهر: تامین اب شهید مدنی به عهده ابفا است

برای پیگیری موضوع خبرنگار ما در گفتگویی تلفنی با رئیس آب و فاضلاب روستایی پیگیر این مشکل شد.

"رسول بیرانوند" رئیس ابفار در گفتگو با خبرنگار سیمره خبر گفت: لوله اصلی شرب این منطقه با عبور پنج اینچ از منبع اصلی آب سراب دره شهر تامین می شود.

وی اظهار کرد: چهار اینج نیز با همکاری اداره آب و فاضلاب شهری برای کمک به رفع کم ابی این مناطق داده شده اما به به دلیل استفاده دیگر روستاها در مسیر با کمبود فشار مواجهه بودیم.

بیرانوند یکی از مشکلات این روستا عدم الحاق روستای شهید مدنی به شهر دانست و افزود: پس از پیگیریها و جلسه انجام گرفته در فرمانداری و تایید این موضوع عملا مشکل کم ابی دیگر روستاها مرتفع شد.

وی تصریح کرد: از لحظه ارسال این مصوبه به ابفار فلکه آب روستای شهید مدنی قطع و اب شرب به انشعابات روستاهای پایین دست اضافه شد.

رئیس ابفار دره شهر خاطرنشان کرد: هم اکنون هیچ مشکلی بابت فشار اب در روستاهای پایین دست نداریم و تامین آب شرب شهید مدنی به عهده اب و فتضلاب شهری است.

رئیس اب و فتضلاب دره شهر: هیچ مصوبه ای در اختیار ما قرا نگرفته است

 

اما "امیر نادی" رئیس اب و فاضلاب شهری دره شهر ضمن رد این ادعا گفت: تا کنون هیچگونه صورتجلسه ای بابت الحاق روستای شهید مدنی به حوزه شهری به دست ما نرسیده است.

وی افزود: ابفار بدون هماهنگی دست به قطعی اب زده  است.

نادی یادآورشد: ما برای سهولت کار و رفع مشکل مردم چهار اینچ اب شهری را نیز در اختیار ابفار گذاشتیم که این میزان اب می توانست مشکل مسکن مهر را رفع کند.

وی تصریح کرد: تا زمانی بصورت قانونی این مسئله به ما ابلاغ نشود از الحاق روستای شهید مدنی یه شبکه شهری خودداری می کنیم.

ادامه بحران آب در پرآب ترین شهرستان استان

 

 

حال با توجه به اختلاف بین دو شرکت تامین کننده اب اقدام عجولانه مسئولان برای رفع مشکل این منطقه، این روستاها همچنان باید به قطعی و کمی اب درگرمای نزدیک 50 درجه این شهرستان عادت کنند.

 

این روزها مردم روستاهای شرقی دره شهر در پرآب ترین شهرستان استان با بحران اب مواجه هستند.

 
 
 
انتهای پیام/س