ایلام بیدار09:17 - 1396/04/20
یادداشت مدیر مسئول؛

پروژه دوقطبی سازی

چند وقتی است که اصطلاح دوقطبی سازی در جامعه به بابی برای سوءاستفاده برخی سیاسیون دولت و به نقل محافلشان برای مظلوم نمایی تبدیل شده است.

سیدکاظم افضلی::چند وقتی است که اصطلاح دوقطبی سازی در جامعه به بابی برای سوءاستفاده برخی سیاسیون دولت و به نقل محافلشان برای مظلوم نمایی تبدیل شده است.

در دنیایی که همه دولت ها برای رفاه و آسایش مردم در راستای پیشرفت کشور و اعتلا و توسعه اقتصادی و معیشتشان تلاش می کنند و از انتقاد منتقدان بعنوان پل هایی برای افزایش توانمندی و پوشش نقاط ضعف خود استفاده می کنند، دولتمردان ایرانی به دنبال کوچکترین انتقادی، بزرگترین واکنش ها را نشان و بصورت هماهنگ شده دست به مخدوش کردن اذهان عمومی نسبت به منتقد زده و علاوه بر اینکه به شخصیت منتقد توهین می کنند با فرافکنی عملا باعث ایجاد ناآرامی و اغتشاش جامعه می شود.
آنچه در این بین واضح و مبرهن است اینکه مسئولان اجرایی کشور بجای اینکه بیشتر وقتشان را صرف خدمت و رفع مشکلات مردم کنند اما متاسفانه این روزها بیشتر در فضای مجازی به دنبال خودنمایی و تلاش هایی بی فایده صرفا جهت فرار از پاسخگویی نسبت به عملکردشان هستند.

طرح دروغ بزرگی به نام ۳۰۰۰ بورسیه غیرقانونی در دولت قبل، ماجرای پول‌های کثیف،کشف فساد جدید ۱۲ هزار میلیارد تومان در نظام بانکی به بهشت یا جهنم بردن مردم نمونه هایی از تلاش برای ایجاد دو قطبی کردن فضای جامعه است که در سال های گذشته بارها مورد استفاده قرار گرفته و با بکار بردن الفاظ زشت و رکیک نسبت به منتقدان و نحوه برخورد با انتقاد ادامه داشته است.
گذشته از دوقطبی سازی ها و تقسیم جامعه به دوگروه تند رو و صلح طلب و یا با تفنگ و بی تفنگ و غیره که در این فضای مجازی کلید آن زده شده و در دولت یازدهم این موضوعات نمود بیشتری پیدا کرده است، یک بام و چند هوای رئیس جمهور در برخورد با برخی ارگان ها و برخی مسائل جاری جامعه است.
در این برخوردها گاهی شاهد تعریف و تمجید رئیس جمهور بوده و تنها چند روز بعد بار دیگر موج حملات نسبت به همان ارگان یا موضوع در پیش می گیرد بگونه ای که به یکباره موضع جناب روحانی تغیر می کند.
ادامه رفتار دو قطبی کردن جامعه با چندین بار تذکر رهبر انقلاب مواجه شد در جایی که ایشان در سالروز حماسه ۹ دی بیان کردند : «دولتى‌ها هم مراقب باشند، دودستگى در مردم به‌وجود نیاورند، حاشیه‌سازى نکنند، بعضى حرفهاى غیرلازم مطرح نشود؛ این یکپارچگى مردم ما، این همّت بلند مردم ما، این ایمان مردم ما، درست مورد استفاده قرار بگیرد، و یا در جایی دیگر از سخنانشان بیان کردند که دو قطبی شدن جامعه نه تنها به انسجام و همبستگی نیروهای انقلابی منجر نمی شود که باعث ایجاد خصومت و دشمنی در آحاد ملت و مردم می شود و دو قطبی شدن کشورو دودستگی مردم را تجربه ای خطرناک دانستند.
باید این نکته را یادآور شد که ایجاد دوقطبی و تفرقه اندازی و ایجاد چند دستگی اجتماعی صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره جامعه وارد کرده و راه را برای دخالت و موضع گیری های بیشتر سیاسی غربی ها باز کرده و اجازه خودنمایی در فضای داخلی کشور برای بیگانگان فراهم می شود.
برای چنین رفتار های دوگانه و چندگانه ای تحلیل های فراوانی وجود دارد که چرا حسن روحانی در برخورد با یک موضوع در چند روز چندین موضع در پیش می گیرد.
تحلیل اول اینکه آیا رئیس جمهور بقول جناب "کواکبیان" نماینده مردم تهران در مجلس، فقط یک مجری برای اجرای امورات محول شده است و فقط در راستای اهداف حزبی و نه ملی اقدام می کند و این خود جای نگرانی دارد.
تحلیل دیگری که می توان به آن استناد کرد اینکه رئیس جمهور برای سرپوش گذاشتن و فرار از پاسخگویی نسبت به وضعیت نامساعد اقتصادی و رکود و تورم دورقمی و دستاوردهای بی ثمرش از جمله برجام، حالت تهاجمی به خود گرفته و تلویحا، خواسته یا ناخواسته به دنبال جانبداری از دشمنان ایران است و با تمرکز زدایی نسبت به پرونده کاری دولت خود، اذهان عمومی را به سمت مظلومیت دولت سوق داده و هر از چند گاهی خود را به شخصیت های برجسته سیاسی کشور منتسب و رفتار و کردار خودرابا آن ها به ترازوی عمل می گذارد.
اما گفتن این نکته ضروری است که آیا بهتر نیست جناب رئیس جمهور به جای فرار از واقعیت ها و نشان دادن واکنش های شدید نسبت به منتقدان با بکار بردن اصطلاحاتی نامناسب، با بکار گیری انتقادهای سازنده در مسیر پیشرفت ایران اسلامی حرکت کرده و بجای رصد کردن و فعالیت بیش از اندازه در فضای مجازی، کمی هم بفکر اقتصاد و معیشت مردم باشند و در این راستا کوچکترین گامی برداشته و به وعده هایش در زمان انتخابات جامه عمل بپوشاند.

 

انتهای پیام/ الف