ایلام بیدار07:13 - 1396/04/19
بانوی فعال فرهنگی:

حیا مانع بروز و ظهور عیوب انسان می شود

بانوی فعال فرهنگی عنوان کرد:انسان باحیا خلق می شود ولی از وقتی که با دیگران ارتباط پیدا میکند گاهی منحرف و بی حیا میشود؛ انحراف در روابط پدید می آید.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام پویا، "زینب شاهمرادیان" بانوی فعال فرهنگی گفت: یکی ازبزرگترین مشکلات جامعه ما ترویج بی حیایی در سه رابطه دیداری، گفتاری و رفتاری است و حیا یکی از مهمترین صفات نفسانی است که موجب خودداری از انجام امور ناپسند در انسان میگردد که در مقابل وقاحت که یکی از رذایل اخلاقی است مطرح می باشد.

شاهمرادیان اظهار کرد: حیا موهبتی الهی و امری فطری است؛ انسان باحیا خلق می شود ولی از وقتی که با دیگران ارتباط پیدا میکند انحراف پیدا کرده و گاهی منحرف و بی حیا میشود؛ انحراف در روابط پدید می آید، وگرنه انسان خودش مفطوربه توحید وحیا است؛ مابه الامتیاز انسان از سایر حیوانات حیا است یعنی درحیوانات حیا نیست.   
   
وی تاکید کرد: حیا یک امرفراگیر وهمگانی است. دقت شود که همگانی بودن حیا این طور نیست که خداوند حیا را فقط به مومن داده باشند و کافر حیا نداشته باشد؛ چنین حرفی درست نیست درفطرت و نهاد هرانسانی حیا را قرار داده است.
 
این بانوی فعال فرهنگی تصریح کرد: از امام جعفرصادق (ع) روایت داریم که حضرت عیسی فرمودند «ان الله تعالی الحیا کما قسم الرزق» این روایت چقدر زیباست؛ خداوند حیا را بین انسانها تقسیم کرده همانطور که روزی را پخش کرده است این نتیجه خیلی زیباست؛ مگر خدا فقط به مومن روزی می دهد؟ او به کافر روزی می دهد و روزی رسان است دراین مطلب هیچ شبهه ایی نیست این طور نیست که کسی شکایت کرده و بگویید چکارکنیم؟ خدا به ما حیا نداده است.

شاهمرادیان اظهار کرد: نقش حیا در رابطه با روح و نفس انسان است؛ حیا چه نقشی دارد این که خدا به همه ما حیا داده است برای چیست؟ در واقع حیا مثل یک پوشش برای شهوت وغضب است چون اینها قوای نفسانی است و مانع ظهور و بروزعیوب انسانی است. یعنی حیا مانع می شود که ادم کاری انجام دهد که زشت باشد لذا در روایات از حیا به پوشش تعبیرشده است.
 
وی افزود: حیا زیبایی انسان و پوشش است؛ یعنی لباس برروی روح  دو نقش دارد یکی اینکه مانع بروز و ظهور عیوب انسان می شود و دیگر این است که این پوشش خودش زیباست. حضرت علی ع میفرمایند الحیا جمیل
 
انتهای پیام/الف