ایلام بیدار06:56 - 1396/04/19
گزارش؛

کنترل آسیبهای اجتماعی باغنی سازی اوقات فراغت جوانان

برنامه ریزی درست و مناسب در راستای اوقات فراغت جوانان زمینه ساز پیشگیری از بسیاری از آسیبهای اجتماعی است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازجویزر، فصل تابستان برای نونهالان و نوجوانان و در واقع برای همه دانش‌آموزان یک فصل بسیار خاص بوده و تعطیلی سه ماهه در تابستان علت اصلی خاص بودن این فصل برای آن‌ها است.

البته فصل تابستان تنها برای کودکان و نوجوانان یک فصل خاص نبوده و برای خانواده‌ها نیز تابستان یک فصل مهم و پر دغدغه بوده و آن‌ها دغدغه‌های بسیاری در این فصل در ارتباط با اوقات فراغت فرزندان خود دارند.

با تعطیلی مدارس، دغدغه‌ اساسی خانواده‌ها این بوده که فرزندان‌شان از اوقات فراغت خود به بهترین شکل استفاده و بهره‌ ببرند.وسعی برآن دارند با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی اوقات فراغت فرزندانشان را تامین نمایند .

بدیهی است همان گونه که استفاده صحیح از اوقات فراغت هم بر زندگی فرد و هم بر جامعه تأثیر مثبت خواهد داشت، استفاده نادرست از آن نیز در هر دو سطح یاد شده می تواند باعث بروز مشکلات و خسارات جبران ناپذیری شود ، گرایش جوانان با اوقات فراغت زیاد و بدون برنامه به سمت دخانیات ، بزه های اجتماعی ، انحرافات اخلاقی ، بداخلاقی و درگیری و . . . بسیار بیشتر از جوانی است که زمان خود را صرف ورزش ، تفریح سالم و یا هر کار سودمند دیگری می کند ، می باشد.

شهروندان باید در نزدیکی محل سکونت خود به فضای مناسب مانند بوستان و اماکن ورزشی برای استراحت و تخلیه فشارهای روانی دسترسی داشته باشند اما در سطح یک شهر 55 هزار نفری فقط کمتر از 4بوستان مناسب و در دسترس وجود دارد که با توجه به پراکندگی جمعیت دسترسی محلی برای همه افراد شهرستان به این فضاها مقدور نمی باشد.

باید اماکن ورزشی برای شادابی و سلامت جسمی و روحی در همه نقاط شهر و با امکانات مطلوب وجود داشته باشند تا شهروندان به ویژه جوانان در اوقات فراغت به ورزش های مورد علاقه دسترسی داشته باشند ، با توجه به وضعیت اقتصادی مردم این شهر ، اختصاص اکثر زمینهای فوتسال که این روزها ورزش مورد علاقه اکثریت قشر جوان و نوجوان است به بخش خصوصی برای افراد کم درآمد و فاقد بضاعت مناسب ورزش کردن را سخت کرده است. 

از سوی دیگر گرایش روزافزون به ارتباطات مجازی که جایگزین نامناسبی برای تخلیه هیجان و وقت گذرانی است ، نوجوانان و جوانان را از دنیای واقعی به دنیای مجازی و هیجانی می کشاند، چراکه فرد در دنیای واقعی جایی برای تخلیه این هیجانات ندارد. 

اوقات فراغت، می تواند لحظات زیبا و زرّین زندگی هر جوان باشد که متفاوت از دیگر اوقات، سبب رضایتِ درونی و افزایش شادکامی او شود ، فراغت، جوان را از تکرار و یکنواختی نجات می دهد و با جدا شدن از روزمرگی، زمینه ساز سلامت او شده، خستگی های روحی، آسیب های روانی، افسردگی ها، غم ها، تلاطم ها و درگیری های متعدد و متفاوت جسم و جانش را برای دقایقی از او دور می کند.

برای اوقات فراغت باید از سوی مسئولین امر برنامه‌ریزی صحیح و اصولی انجام گیرد تا بتوان نیروها و هیجانات اضافی نوجوانان و جوانان را به فعالیت‌های مثبت و سازنده هدایت نمود ، در غیر این صورت برای آنها پیامدهای منفی در پی دارد و لذا باید همه افراد جامعه اعم از والدین و مسئولین، نخبگان و اندیشمندان و ... در این زمینه فعالیت کنند چرا که پیشگیری مهمتر از درمان است و هزینه پیشگیری هرچه سنگین‌ باشد هزینه درمان از آن به مراتب سنگین‌تر است.

انتهای پیام/الف