ایلام بیدار08:26 - 1396/04/13
گزارش؛

رویای ایجاد منطقه وِیژه اقتصادی مرز مهران / وعده هایی که هنوز عملی نشده است

بعد از گذشت چند سال از تصویب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مرز مهران، و کلنگ زنی های متعدد برای ساخت کارخانه در این منطقه اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای ساخت این منطقه ویژه اقتصادی نشده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل از آوای مهران، مرز بین المللی مهران که هم اکنون یکی از نقاط تجاری کشور برای صادرات کالا به کشور عراق است، روزانه بیش از 600 کامیون کالا به کشور عراق صادر می شود.

از عمده مشکلات این مرز می توان به نبود منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد و ایجاد این منطقه هر چند پس از گذشت چند سال اما همچنان در عمل جز تابلو و زیرساختی که راکد مانده کاری صورت نگرفته است.

هر از گاهی به مناسبت ایام و هفته های خاص شاهد کلنگ زنی کارخانجاتی در این منطقه می شویم اما پس از کلنگ زنی میزان پیشرفت ساخت کارخانه ها تنها در حد چند ستون باقی مانده و خبری از کارخانه نیست.

این منطقه باعث شده تا مسئولان تنها از آن برای وعده های خود در سخنرانی ها استفاده کنند و در عمل چیز خاصی مشاهده نمی شود.

مصوبه تبديل مرز مهران به منطقه ويژه اقتصادي چند سال قبل در دولت احمدي‌نژاد اتفاق افتاد و مقرر بود با فراهم كردن زيرساخت‌ها در اين مرز امن، شرايط به‌گونه‌اي فراهم شود كه ضمن رفع كمبودها، امكانات اقتصادي و ايجاد اشتغال فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري به‌گونه‌اي فراهم شود كه در اين منطقه ويژه اقتصادي سرمايه‌ها به كار افتاده و به نفع سرمايه‌گذاري و منطقه عمل شود، اما مرز مهران كه از آن به نام مرز بين‌المللي مهران و امن‌ترين مرز كشور ياد مي‌شود همچنان از حداقل امكانات برخوردار است.

چند سالی است که مسئولان قصد دارند اين مرز را به منطقه آزاد تجاري تبديل كنند خبري از تاسيسات اقتصادي يا تحركات سرمايه‌اي در آن ديده نمي‌شود و به نظر مرز مهران همچنان در اول خط است.

آنچه كه بيش از همه به چشم مي‌آيد، شعارهاي مسئولان در دوره‌هاي مختلف درخصوص بزرگ‌ترين ظرفيت اقتصادي استان ايلام است كه هنوز نتوانسته استان و مهران را به پيشرفت و توسعه نزديك كند.

 اكنون منطقه ويژه اقتصادي مهران در حد نصب يك تابلو و کلنگ زنی کارخانه هایی باقي‌مانده و در همين شرايط بحث ايجاد منطقه آزاد تجاري مهران مطرح شده است در صورتی که نفس راه‌اندازي منطقه آزاد تجاري در مناطقي نظير ايلام بسيار عالي است به شرط آنكه زيرساخت‌هاي آن فراهم باشد.

زماني كه مسئولان در راه‌اندازي منطقه ويژه اقتصادي موفق نبوده و به شعارهاي خود عمل نكرده‌اند به نظر مي‌رسد منطقه آزاد تجاري مهران نيز چيزي شبيه همان شعار قبلي عمل نشده باشد.

منطقه آزاد تجاري نيازمند زيرساخت‌هايي است كه تاسيس منطقه ويژه اقتصادي مي‌تواند فراهم‌كننده بخشي از آن زيرساخت‌ها باشد.

 منطقه ويژه اقتصادي كه منطقه‌اي حراست شده در مبادي ورودي كشور است با هدف ايجاد پشتيباني از توليدات داخلي، ايجاد تحرك در اقتصادهاي منطقه‌اي و توسعه صادرات غيرنفتي ايجاد مي‌شود كه داراي مقررات خاصي است كه چنين منطقه‌اي براي مرز مهران پيش‌بيني شده است.

سلام امینی نماینده مردم استان ایلام در مجلس در شب جشن سالروز آزاد سازی مهران به با بیان اینکه برای ایجاد منطقه آزاد مهران مشکلی نداریم گفت: 10 منطقه آزاد و 12 منطقه ویژه در کمیسیون مجلس آورده شده که اگر الان رای گیری شود مهران به عنوان منطقه آزاد تصویب می شود.

وی اظهار کرد: منطقه آزاد مهران در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده و طی ماه های آینده به رای گذاشته می شود اما چون نمایندگان سایر مناطق میخواهند خودشان منتفع شوند برای ایجاد منطقه آزاد مهران مشکل ایجاد می کنند.

به هر حال واقعيت آن است كه مرز مهران بي‌شك قابليت‌هاي متنوعي دارد كه از هيچ كدام از ظرفيت‌ها به خوبي استفاده نمي‌شود و در چند سال اخير مسئولان فقط دنبال منطقه ويژه، منطقه آزاد تجاري، واردات كوله بري و... بوده‌اند بدون اينكه مرز را از لحاظ زيرساخت‌هاي لازم توسعه دهند.

هم‌‌اكنون مرز مهران براي مردم استان ايلام و شهرستان مهران منفعت چنداني ندارد و فقط محل تردد است در اين راستا به نظر مي‌رسد مسئولان بايد با تشكيل تيمي كارشناس و قوي كارهاي كارشناسي دقيق براي اينكه مرز مهران چگونه به توسعه استان و شهرستان كمك كند انجام دهند و مشكلات و نواقص را شناسايي كرده و براي رفع آنها برنامه ارائه دهند.

انتظار معجزه در مهران رويايي خام است و بايد گفت كه اگر منطقه ويژه اقتصادي و منطقه آزاد تجاري مرز مهران هم مانند همين مرز مهران امروز محقق شوند منفعتي براي استان ندارند و قبل از ايجاد زيرساخت نبايد از مرحله‌اي به مرحله‌اي ديگر پرش داشت.

انتهای پیام/ الف