ایلام بیدار07:47 - 1396/03/31
یک کارشناس مسائل سیاسی:

تحریم های جدید وسیع تر از تحریم های قبل از برجام است/ دولتمردان شکست برجام را اعلام کنند

نماینده مردم یزد در دوره نهم مجلس شورای اسلامی گفت:تحریم های جدید بسیار وسیع تر از تحریم های قبلی است و به نوعی به رئیس جمهور آمریکا دستور می دهد که باید اقداماتش را انجام دهد.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام پویا، "محمد صالح جوکار" نماینده مردم یزد در دوره نهم مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران توسط مجلس سنای آمریکا گفت: قانون S722 قرار بود قبل از انتخابات علیه کشورمان تصویب شود که بعد از بررسی در صحن مجلس سنا با رای بسیار بالایی به تصویب نهایی رسید.

 
نماینده مجلس نهم اظهار کرد: تحریم‌هایی که در این قانون آمده از همه تحریم هایی که در طول تاریخ انقلاب اسلامی از سوی آمریکایی‌ها وضع شده افتضاح تر است و اگر رئیس جمهور آمریکا این قانون را بعد از مجلس سنا امضاء کند به منزله تزریق آمپول هوا به جسم کما رفته برجام است. گرچه تاکنون هم از سوی آمریکایی ها توافق برجام اجرایی نشده و به هیچ و جه به تعهداتشان پایبند نبودند.
 
وی افزود: اصل بحث برجام راه گشایی برای ورود آمریکایی ها در مسائل هسته ای و غیر هسته ای ایران و نرمش انقلاب اسلامی در مقابل اقدامات آمریکا و چشم‌پوشی از جنایات این کشور در سطح منطقه که این انتظارات آنها از برجام محقق نشد و جمهوری اسلامی صراحتا اعلام کرد که برجام تنها مربوط به بحث هسته‌ای است و با مسائل دیگر ارتباطی ندارد؛ البته آمریکایی‌ها بارها برجام را نقض کرده اند.
 
جوکار ابراز کرد: تحریم های جدید بسیار وسیع تر و هوشمندانه تر از تحریم های قبلی است و به نوعی به رئیس جمهور آمریکا دستور می دهد که باید اقداماتش را انجام دهد.
 
وی تاکید کرد: این موضوع باعث شد برخی از خواب غفلت بیدار شوند و بیش از این برای برجام هزینه نکنند چرا که در حال حاضر این تحریم ها ناقض بندهای مختلف برنامه اقدام جامع مشترک و بندهای ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص برجام است.
 
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بند "ج" قانون اقدام متقابل که به تصویب مجلس رسیده، دولت را موظف کرده که هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها، بازگرداندن تحریم ها و یا وضع هرگونه تحریم جدید جهت احقاق حقوق ملت ایران همکاری داوطلبان را متوقف نمایند و هرچه سریعتر برنامه های صلح آمیز هسته ای را سامان دهد وحتی باید دو سال آینده غنی سازی کشور را به ۹۰ هزار سو افزایش دهد.
 
جوکار اظهار کرد: وظیفه ذاتی نهادهای نظارتی رصد این موضوع است و البته تنها بحث نظارت مطرح نیست و آیندگان در مورد این نهادها قضاوت خواهند کرد و نشان دادن انفعال در مقابل نقض کنندگان برجام قطعا تبعات جدی برای مردم ایران به دنبال دارد.
این فعال سیاسی تاکید کرد: اقدامات بازدارنده در مقابل آمریکایی‌ها شرط اساسی جلوگیری از هزینه دادن از جیب ملت است و مسئولین مربوطه باید شجاعت لازم را داشته باشند و شکست برجام را اعلام کنند و از مردم بابت از دست رفتن زمان عذرخواهی شود.
 
وی ابراز کرد: برخی برای دلخوشی نامه‌نگاری‌هایی را با اتحادیه اروپا انجام می دهند فکر می کنند گشایش‌هایی قرار است ایجاد شود و یا حتی کمیته مشترک تشکیل شود و آمریکایی‌ها را وادار به پایبندی به برجام کنند اما حقیقت امر این نیست و اروپایی‌ها هم از شیطان بزرگ حساب می برند و منافعی دارند که حاضر نیستند با حمایت از جریان حق طلبانه آن را معامله کنند.
 
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید بدون دل بستن به کشورهای اروپایی و نهاد های بیگانه دیگر با دیپلماسی انقلابی و فعال علیه آمریکا در دنیا راه بیندازیم و در کشورهای مختلف اعلام کنیم که آنها پیمان شکن هستند و نمی شود در هیچ موضوعی با آنها به توافق رسید و برجام یک تجربه بود.
جوکار تاکید کرد: باید به درون برگردیم و ظرفیت‌های عظیمی که در کشور داریم مورد توجه قرار دهیم؛ بیشترین تکیه باید بر اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون و بررسی ظرفیت ها و منابع انسانی و منابع طبیعی و ... باشد.
 
وی در ادامه افزود: حمله موشکی سپاه به دیرالزور در سوریه باعث خوشحالی همه ملت ایران شد و ضربه شصت بسیار کوچکی بود که نشان داد اگر کسانی بخواهند امنیت ایران اسلامی را نشانه بگیرد و مرزهای ما را ناامن کند و یا حتی تهدیداتی علیه کشور ما داشته باشد در آینده ضربات محکمی خواهد خورد و این حمله پاسخی برای داعش بود.
 
جوکار بیان کرد: این اقدام به موقع و انقلابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حقیقت پیامی به همه دنیا بود که جمهوری اسلامی محکم و راسخ در مقابل تروریست‌ها ایستاده و به عنوان یک عمل انقلابی به مبارزه با تروریست ها نگاه می کنند و این به صورت گفتمانی نیست بلکه به صورت عملیاتی است.
 
انتهای پیام/ الف