ایلام بیدار08:21 - 1396/03/16
رییس دامپزشکی ایوان خبر داد؛

مایه کوبی بیش از 14 هزار راس دام در ایوان

رئیس اداره دامپزشکی ایوان از مایه کوبی 14 هزار و 58 راس دام سبک علیه بیماری تب مالت در این شهرستان خبر داد .

به گزارشايلام بيدار، دکتر"فارس جناغ "؛رییس دامپزشکی ایوان، با تاکید بر رایگان بودن واکسیناسیون در این طرح گفت: این تعداد دام این شهرستان با استفاده از توان بخش دولتی علیه بیماری بروسلوز( تب مالت) که یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است، مایه کوبی شدند.

جناغ اظهار کرد: در این طرح 470 قلاده سگ نیز علیه بیماری هاری همچنین 128 هزار و 218 راس گوسفند و بز نیز علیه بیماری آبله مایه کوبی شدند.

جناغ افزود: 438 راس دام سنگین(گاو و گوساله) برای تشخیص بیماری سل مورد آزمایش قرار گرفته اند که موردی از این بیماری یافت نشده است.

وی گفت: 343 راس دام سنگین نیز مورد آزمایش تب مالت قرار گرفته اند که در این رابطه نیز موردی مشاهده نشده است.
 

عامل بیماری تب مالت را باکتری بروسلا عنوان کرد و گفت: این بیماری در دام باعث سقط جنین، ناباروری، کاهش تولید و از بین رفتن ارزش اقتصادی دام می شود.

وی با بیان اینکه دامداران باید با تیم های دامپزشکی همکاری داشته و در زمان اجرای طرح از جابه جایی غیرضروری دام خودداری کنند، گفت: مهمترین راه انتقال این بیماری به انسان تماس با دام آلوده، تنفس در هوای محل نگهداری دام آلوده و مصرف لبنیات غیرپاستوریزه است و دام مبتلا با سقط جنین و ترشحات ناشی از آن میکروب بروسلوز را دفع می کند که منشا آلودگی است.

وی تب و لرز، استخوان درد، خستگی و بی اشتهایی را از جمله علایم روتین این بیماری در انسان برشمرد و اظهار کرد: این بیماری به بیماری هزارچهره معروف است و بسیاری اوقات قسمت هایی از بدن را به صورت موضعی درگیر می کند و علایم آن متفاوت است و با وجود اقدامات درمانی عوارض آن تا سال ها باقی می ماند.

جناغ با بیان اینکه دام آلوده تا آخر عمر حامل باکتری است و میکروب بیماری را دفع می کند، پوشش مناسب دامداران در زمان تماس با دام، خودداری از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه و رعایت اصول بهداشتی در دامداری را از مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

وی با اشاره به شایع شدن بیماری کریمه کنگو تاکید کرد: این بیماری در استان ایلام مشاهده نشده و با توجه به جلساتی که در زمینه اقدامات پیشگیرانه برگزار شده است امیدواریم هیچگاه شاهد ورود این بیماری به استان ایلام نباشیم.

 

انتهای پیام/ الف