ایلام بیدار09:12 - 1396/03/13

محیط زیست،خانه ای که به دست خویش ویران می شود

آلودگي محیط زیست يكي از مهمترين و حادترين مسائل ناشي از تمدن انساني در جهان امروز به شمار مي رود.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازملکشاهی خبر،  تفاوت محیط زیست با طبیعت در این است که تعریف طبیعت شامل مجموعه عوامل طبیعی، زیستی و غیر زیستی می‌شود که منحصراً در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که عبارت محیط زیست با توجه به برهم کنش‌های میان انسان و طبیعت و از دیدگاه بشر توصیف می‌شود.

از جمله مهمترین فعالیت‌های مداخله گر و آسیب رسان  انسان در کره خاکی  عبارت اند از: مسمومیت و فرسایش  خاک که موجب تخریب و کاهش توان زمین‌های زراعی می‌شوند. فرسایش خاک پدیده‌ای است که به وسیلهٔ عواملی چون باد  ، تغییرات دما و آبهای جاری انجام می‌گیرد. 
زراعت مفرط، آبیاری زمین‌های زراعی، محصولات تک کشتی، چرا ی بیش از حد دام‌ها در مراتع، جنگل‌زدایی و  بیابان‌زایی باعث آلودگی و تخریب  آن می‌شوند.
آلودگی حیاتی ترین ماده برای بشر  و کمبود آب شیرین برای بعضی کشورها یک بحران جدی محسوب می‌شود.آبها ی کره زمین همه در حال آلوده شدن به فراورده های شیمیایی و نفتی هستند.کودهای شیمیایی همچنان تولید می شوند و آبهای زیرزمینی تحت تاثیر نیترات این کودها قرار دارند.
گرم شدن زمین، تغیرات جوی و از بین رفتن منابع آب به خصوص در مناطقی چون آسیای مرکزی، آفریقای شمالی و دشت‌های بزرگ این کره خاکی  بی وقفه تداوم دارد . بر اثر افزایش دمای هوا اغلب  یخچال‌های طبیعی در حال ذوب  شدن هستند.

مصرف کودهای نیتراته  و فسفاتدار موجب افزایش این عناصر در آب‌ها می‌شود در نتیجه، باکتری‌ها و جلبک‌های سطح آب که از این مواد تغذیه می‌کنند به سرعت رشد می‌کنند و زیاد می‌شوند و موجب کمبود اکسیژن محلول در آب و در نتیجه مرگ اغلب گونه‌های ساکن زیر آب می‌شوند.
آلودگی هوا بی داد می کند؛ ورود مستقیم یا غیر مستقیم هر عنصری توسط انسان که احتمال ایجاد اثرات نامطلوب بر سلامتی انسان و محیط زیست را داشته باشد،به هوا مانند گازهای شیمیایی سمی که غالباً حاصل واکنش‌های سوختن هستند،گازهای حاصل از سوختن چون دی‌اکسید گوگرد، اکسیدهای ازت، مونوکسید کربن، سولفید هیدروژن و بعضی گازهای گلخانه‌ای و در نهایت سوراخ شدن لایه و پوشش حیاتی اوزون.

عوارض  فعالیتهای بشر برای تولید گاهی بی حساب و کتاب اند ،مثلا برای تولید یک کیلو گوشت گاو حدود 500 لیتر آب مصرف و 35 کیلوگرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌شود. با تولید هر عدد هندوانه صدها لیتر آب هدر می رود و...
در هر ثانیه میلیونها تن  بطری ظرف و لیوان پلاستیکی و هزاران نوع زباله نفتی وارد طبیعت میشوند و داستان غم انگیز آلودگی محیط زیست همچنان ادامه دارد. 
آیا می دانیم  چند درخت با  هر آتش سوزی که اغلب این آتش سوزیها  ناشی از سهل انگاری بشر هستند از بین میروند؟
آیا میدانیم در هر روز چند حیوان وحشی در طبیعت قربانی زندگی ماشینی و دخالتهای انسان در محیط زیست می شوند؟
آیا میدانیم  آلودگیها ی  محیط زیست ناشی از فعالیت انسان در اعماق اقیانوسها هم فاجعه برای مرجانها آفریده و در اوج آسمانها هم  لطافت زلال ابرها را  برهم زده است؟
و آیا میدانیم آلودگیهای هسته ای و پرتوهای مخرب و آزار دهنده مانند امواج مخابراتی،رادیویی،موبایل و ... بر سلامت انسانها اثرات سوء می گذارد.

 

انتهای پیام/ الف