ایلام بیدار09:08 - 1396/03/07
مسئولین دامداران آبدانان را دریابند؛

گلایه دامداران روستایی از نبود مرکز خرید شیر

دامداران روستایی شهرستان آبدانان از نبود مراکز خرید شیر در سطح روستاها و شهرستان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند .

به گزارشايلام بيدار به نقل از  آبدانان خبر دامداران به مدد تولید انواع فرآورده های خام دامی در زمره اقشاری هستند که با وجود دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مختلف در چرخه تولید و اشتغال زایی نقش مهمی را در زندگی مردم ایفا می کنند.

یکی از این فرآورده های دامی که طعمی دلپذیر و گوارا دارد شیر است و این محصول با توجه به خواص مفید و مواد معدنی و ریزمغذی موجود در خود یکی از مهمترین موارد مصرف در سبد بیشتر خانواده ها است.

اما شیرخام به علت بارمیکروبی و احتمال اینکه منبعی برای بیماری های مشترک انسان و دام به شمار می رود قابلیت خام خوری ندارد و باید به صورت جوشیده یا پاستوریزه فرآوری و مصرف شود و یا مورد استفاده برای تولید سایر محصولات زیربخش خود همچون ماست، کره، دوغ قرار گیرد.
شیر که در واقع ماده اولیه و هسته مرکزی برای تولید این فرآورده های پر تقاضا است توسط کارخانه های فرآوری و تولید کنندگان محصولات لبنی از دامداران خریداری می شود.
دامداران نیز از همان ابتدای شروع فعالیت خود با این امید که شیر تولیدی خود را به کارخانه های تولیدکننده فرآورده های لبنی بفروشند اقدام به راه اندازی واحدهای پرورش گاو شیری و تولید این ماده مغذی می کنند.

اما در روستا های شهرستان آبدانان خانواده های  دامداران تولیدگر شیر با مشکل فروش این محصول مواجه هستند چرا که در این شهرستان ، مکان و مرجع مشخص و معینی برای فروش شیرخام خود ندارند زنان روستایی مجبور هستند برای فروش شیر خو که منبع درآمد خانواده هتند ساعت 5صبح از روستا به سمت شهرستان حرکت می کنند تا شاید یک عابر پیاده شیر آنها را بخرد.

خانم پروین محمدی یکی از این زنان روستایی در گفتگو با خبرنگار آبدانان خبر گفت:ما ساعت 4صبح از خواب بیدار می شویم و بعد از دوختن شیر و آماده کردن آن از روستایی هفته چشمه ساعت5صبح به شهر آبدانان می آییم  و در میدان های سطح شهر  ابدانان می رویم شاید کسی شیر ما را بخرد.

وی افزود:من با فروش این شیر به سختی خرج 5نفر عائله که همگی محصل هستند را پرداخت می کنم بعضی مواقع به دلیل نبود مشتری  شیر را  بدون اینکه بتوانم بفروشم به خانه بر می گردانم.

حجیه پاپایی یکی دیگر از این زنان روستایی که در میدان بسیج آبدانان منتظر مشتری و فروش شیر خود بود اظهار داشت:من با فروش این شیر خرج 6 نفر خانواده که یکی هم معلولیت دارد را پرداخت می کنم .

این خانم شیر فروش بیان داشت:ما برای فروش شیر روزانه حدو پنج هزار تومان هزینه ایاب و دهاب پرداخت می کنیم و در صورت نفروختن شیر پرداخت کرایه رفت برگشت هم با مشکل مواجه می شویم.

وی عنوان داشت: متاسفانه در حال حاضر دامداران شهرستان دره شهر محصولات لبنی خود را در شهرستان آبدانان بفروش می رسانند  و دامداران این شهرستان  با بستن قرارداد با مغازه داران که محصولات لبنی ما را خریدار می کردند مانع از خرید شیر ما می شوند.

خانم رضایی یکی دیگر از شیر فروشان روستایی اظهار داشت: چرا کسی به فکر این مردم روستایی نیست یا کارخانه لبنیاتی بزنند یا شیر دام این مردم را خریداری و در شهرها یا استانهای مجاور به فروش برسانند.

وی گفت :اگر این شرایط همینطور ادامه داشته باشد مجبور هستیم گاوها را بفروشیم و به شهرهای دیگر  مهاجرت کنیم که در حال حاضر چند نفر از روستائیان بخاطر مشکلاتی که در این راستا داشتند به استانها دیگر مهاجرت کرده اند.

امیدوارم هستیم مسئولین استان و شهرستان برای این مادران زحمت کش که نان آوران خانواده هستند و چرخ زندگی را می چرخانند چاره ای بیندیشد و با ایجاد مراکز خرید در سطح روستاها مشکلات آنها را مرتفع سازند.
 
انتهای پیام/ الف