ایلام بیدار00:22 - 1396/02/14
سرپرست نهاد رهبری در دانشگاه های ایلام:

هتاکی به امام رضا (ع) با اعتقادات مردم سازگار نیست/ لزوم مواخذه تمام خاطیان

سرپرست نهاد رهبری در دانشگاه های ایلام گفت: هتاکی به ائمه و امام رضا (ع) نه با منطق دین و نه اعتقادات مردم و نه با موقعیت سیاسی افراد سازگار نیست

به گزارشايلام بيداربه نقل ازایلام رصد؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر "غلامرضاغیاثی" مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های ایلام، در گفتگو با ایلام رصد، ضمن محکوم کردن اهانت به ساخت قدسی امام هشتم در افتتاحیه ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در ایلام، گفت: برخی رفتارها جا و تریبون برای خود ایجاد می کنند، شعر خوانی این مجری در این ستاد از نظر شیوه و قالب ادبیات شعری جای سئوال دارد، در واقع ماهیت شعر و اجزا شعری در ان رعایت نشده است.

وی افزود: این فرد در یک فضای سیاسی و در یک تریبون انتخاباتی یک متن شعری خطاب به امام رضا قرائت کرده است که این سئوال مطرح می شود که تناسب این متن با این فعالیت و مراسم چه بوده است؟! ستاد انتخاباتی و تشکیل آن چه تناسبی با خطابیه نسبت به امام رضا(ع) دارد.

حجت الاسلام غیاثی بیان کرد: اگر بررسی کنیم، می بینیم که این  این افراد قصد داشته اند که با برخورد سلبی، آستان قدس امام رضا (ع) را که پایگاهی برای برد انتخاباتی برخی افراد قرار گرفته است، مورد هدف قرار دهند.

وی با بیان اینکه بسیاری بیان می کنند که همان گونه که شعرای قدیم با لحن عامیانه و صمیمی خدا و پیغمبر را خطاب قرار می دادند، این فرد هم همین کار را انجام داده است، تصریح کرد:با بررسی متن مشخص می شود هیچ لطایف و استعارات و کنایه ادبی ندارد و برداشت این است که شاعر بدون استفاده از ابزار شعری به دنبال قبح شکنی و تنزل مقام معصوم بوده است.

حجت الاسلام غیاثی خاطرنشان کرد: حتی اگر شاعراین قصد را نداشته است که با این ادبیات بد گویی کند، در اثر و نتیجه متن این استنباط می شود که قصد بد گویی و اهانت داشته است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام، گفت: در قران بشدت در مقابله با چنین برخوردهایی نسبت به قرآن و پیغمبر و ائمه نهی شده است چنانکه در قران آمده است از پشت دیوارها پیغمبر را صدا نکنید وبا صدای بلند با پیامبر صحبت نکنید.

وی با بیان اینکه حریم مقدس در نظام های مدیریتی و حاکمیتی باید حفظ شود تا کارها بدرستی پیش رود، عنوان داشت: از هر دیدگاهی مسئله را مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم قابل پذیرش نیست، هیچ توجیهی برای این اتفاق قابل قبول نبوده و حادثه ای عادی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.

حجت الاسلام غیاثی با بیان اینکه در این مسئله مهم چند مؤلفه در قضاوت وحکم حائز اهمیت است، بیان داشت: نیت و قصد شاعر، که آیا نیت او توهین به امامت است، دوم اثر کار او که آیا تبدیل به اثر توهین آمیز شده است با نه؟ مورد توجه است.

وی افزود: ظاهر این قضیه نشان از این دارد که حرمت و قداست امام رضا(ع) رعایت نشده و در این مجلس نیزبسیاری از متصدیان  و بانیان اعتراض داشتندو این متن را قبول نکردند اماچرا مواضع خود را علنی نکردند و ساکت نشستند جای سؤال است.

مسئول نهاد رهبری دنشگاه ایلام، تصریح کرد: این واقع یک اقدام سیاسی است ان کسی که بانی این مجلس است باید پاسخگو باشد وقبل از شاعر و متن خوان باید مسئولیت این اقدام را عهده دار شده و پاسخ دهد،  در حالی که این قضیه مورد غفلت قرار گرفته است.

حجت الاسلام غیاثی ابراز داشت: این اتفاق نه با منطق دین و نه اعتقادات مردم و نه با موقعیت سیاسی این افراد سازگار نیست، و اگر بانیان آن مجلس خودشان این حرکت را پذیرفته اند که متن مزخرفات بوده است باید به دین و مردم و علما پاسخ دهند و اعلام کنند که از این فرد تبری جسته و اعلام بدارند  در راستای کار انتخباتی ما نبوده است.

وی در ادامه گفت: نباید به این سادگی از بحث حرمت عصمت  گذشت و عدم برخورد با این گونه هتاکی ها و گستاخی ها آنان را برای تداوم رجز خوانی ها جسورتر می کند.

حجت الاسلام غیاثی یادآور شد: برخورد با این جریانات و افکار بر عهده قانون است، و همان گونه که مرجع تقلید بیان کرده است خاطیان باید مؤاخذه شوند، و تمام افرادی که در این خطا دخالت داشتند باید پاسخگو مردم، دین، و علما باشند

وی با بیان اینکه کسی که زمینه این اتفاق را فراهم کرده با کسی که آن را نشر داده است نیز در این خطا مشارکت دارد، تآکید کرد: ماهیت نظام ما مبتنی بر معارف اهل بیت  عصمت و طهارت انان است ونمی توانیم راحت از این مسائل بگذریم، و بخاطر منافع و شرایط سیاسی و در زمان هایی که فضای سیاسی اقتضا می کند سهل انگاری کرده و مقدسات را مورد هجمه قرار دهیم.

انتهای پیام/ی