ایلام بیدار07:10 - 1396/02/13
بازهم تابستان بازهم خلف وعده؛

چشمه هایی که از آن ضرر می جوشد

چشمه های طبیعی و با خاصیت آبگرم دهلران به دلیل عدم وعده های مسئولان آینه دق مردم شده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازنسیم دهلران، گرما که آغاز می شود نگرانی های اقتصادی مردم دهلران دو چندان می شود، چراکه در شهر دهلران مردم دهلران تنها شهروندانی هستند که در ابتدای هر گرما باید هزینه سنگینی پرداخت کنند.

این روزها که گرمای دهلران آغاز شده است و باید کولرهای گازی روشن شود، پدران و سرپرست های خانوار با استرس کولرها را به برق می زنند و روشن می کنند تا ببینند کولر به زیر بار می رود یا چون سال گذشته بازهم نیاز به گازگیری دارد.

 

چشمه هایی که از آن ضرر می جوشد

 

در شهر دهلران به دلیل جاری شدن چشمه های آبگرم از وسط این شهر مشکلات فراوانی چون خراب شدن لوله های مسی وسایل سرمایشی، آبگرمکن و... به وجود می آید و مردم هرساله از این موضوع می نالند و اعتراض می کنند.

 

چشمه هایی که از آن ضرر می جوشد

 

مسئولان نیز چند سالی است تابستان که می شود وعده به حاشیه بردن این آب ها را می دهند و سرما که می رسد از راه دوباره وعده ها به فراموشی سپرده می شوند و فقط وعده چشمه های آبگرم است که قول داده است تا وسایل شهروندان را نابود کند، به سر انجام می رسد.

اردیبهشت ماه سال ۹۳ بود که شهردار وقت آن زمان با خبرنگار ما در این خصوص گفت و گو نمود و اظهار کرد: " شهرداری هرساله آب این چشمه ها را به سمت سیل بندهای ضلع غربی هدایت می کند اما به دلیل پافشاری کشاورزان مجبور است از طریق کانال های شهر این آب را به کشاورزان برساند."

وی ادآور شد: "برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود از طریق کمیته برنامه ریزی شهرستان اعتباری برای ساماندهی آب چشمه ها و انتقال به ضلع غربی شهر در نظر گرفته شود."

خسارت چشمه های آبگرم فقط به مردم نیست و زیرساخت ها، تأسیسات برق و... نیز به دلیل جریان آن در سطح شهر هرساله خسارت زیادی می بینند.

باید منتظر ماند و صبور بود تا شاهد این باشیم که مسئولان نیز متقاعد شوند که آری، آب جریان حاصل از آبگرم در سطح شهر دهلران باعث خسارت می شود و برای این معضل چاره ای بجویند.

 

خواص چشمه های آبگرم دهلران

چشمه های آبگرم دهلران به سبب اهمیت آن ها، سال ۱۳۹۵ در ردیف آثار طبیعی ملی سازمان ‏حفظ محیط زیست کشور به ثبت رسیده است.‏

این پدیده نادر، دارای خواص فراوان در آب درمانی، میکرب کشی،‌ مبارزه با بیماری های پوستی ‏بوده و اثر ضد قارچ دارد.‏

بررسی های علمی نشان می دهد که چشمه های آبگرم دهلران از نوع فسیلی بوده که در اثر ‏جوشش و وجود منابع نفت و گاز در زیر زمین تشکیل شده است.‏

 

چشمه هایی که از آن ضرر می جوشد

 

خواص طبیعی و گوگردی آبگرم چشمه ها باعث شده که سالانه هزاران نفر از مناطق مختلف ‏کشور برای آب تنی، چشمه های آبگرم دهلران را به عنوان مقصد گردشگری سلامت خود ‏انتخاب کنند.‏

چشمه های طبیعی آبگرم یکی از زیباترین و در عین حال اعجاب برانگیز ترین جلوه های طبیعی ‏شهرستان مرزی دهلران بوده که مقصدی زیبا و سحرانگیز برای گردشگران و بیماران بومی و غیر ‏بومی استان ایلام به شمار می رود.‏

اما این پدیده نادر به دلیل تحقق نیافتن وعده مسئولان اکنون آینه دق شده است و هرسال جیب خانوار را اوایل گرما خالی می کند و باید برای گازگیری و نشت گیری وسایل گرمایشی هزینه های سرسام آوری را پرداخت کنند، شاید اگر کسی در خصوص میزان خسارت ناشی از جریان آبگرم دهلران در سطح شهر تحقیق نماید به رقمی میلیاردی برسد که عدم وعده ها باعث آن شده است.

آب شیرین کردستان با اجرای طرح گرمسیری هزاران کیلومتر تغییر مسیر می دهد و به زمین های کشاورزی دهلران می آید اما اراده ای وجود ندارد تا آب های گوگردی آبگرم دهلران را از شهر به حاشیه شهر انتقال داده شود.

 

انتهای پیام/ الف