ایلام بیدار08:38 - 1396/02/03
باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی ایلام خبر داد؛

ثبت 73 اثر فرهنگی تاریخی شهرستان آبدانان در فهرست آثار ملی

باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از ثبت 73 اثر تاریخی شهرستان آبدانان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیمره خبر ، "جمال شیخی "باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی ایلام گفت: در محدوده شهرستان آبدانان 73 اثر فرهنگی تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است که به دلیل وضعیت و موقعیت جغرافیایی شهرستان آبدانان بیشترین تعداد آثار ثبت شده را دارد.

باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام اظهار کرد : بیشترین آثار ثبتی آثاری هستند که مربوط به دوران ساسانی و قرون اولیه اسلامی است زیرا به صورت یک معبر طبیعی راه ارتباطی بین میان رودان باستان بین النهرین و عراق امروزی و محدوده فلات مرکزی ایران قرار گرفته شهرستان آبدانان است، قدمت آثار موجود در شهرستان آبدانان به بیش از 7 هزار سال می‌رسد که شاخص‌ترین آثاری که در این محدوده است مربوط به دوران ساسانی است.

وی افزود: در بخش مرکزی آبدانان قلعه قارون که مربوط به دوران ساسانی و قرون اولیه اسلامی است که در نزدیکی روستای قارون قرار دارد دیگر آثاری که در محدوده شهرستان آبدانان وجود دارد بقایای قلعه هزار لینی ، بقایای چهارطاقی باقرصدر، بقایای قلعه جولیان که این آثار مربوط به دوران ساسانی است، از دیگر آثار شاخص محدوده شهرستان آبدانان محوطه جولیان را می‌توان نام برد.

شیخی بیان داشت: از سری عرصه‌ها در محدوده شهرستان آبدانان شامل امامزاده‌های پیرمحمد و امامزاده سیدصلاح الدین که مربوط به قرون هفتم و هشتم هجری قمری است از دیگر آثار شاخص موجود در محدوده شهرستان آبدانان قلعه هزار درب است که یک بنای مربوط به دوران ساسانی و قرون اولیه اسلامی است.

انتهای پیام/ الف