ایلام بیدار08:26 - 1396/01/19
ایلام بیدار گزارش می دهد؛ بخش اول

پمپ بنزین شهید بهشتی ایلام؛ واگذاری قانونی یا رانت/ شرکت پخش فراورده های نفتی ایلام: اعتراض خود را به قیمت پایین واگذاری جایگاه اعلام کردیم

واگذاری جایگاه پمپ بنزین شهید بهشتی ایلام به یک شخص، حرف و حدیث های زیادی را در پی داشته است.

گروه سیاسی ایلام بیدار::یکی از موضوعات مهمی که همواره به گوش مردم می رسد موضوع فساد و رانت است؛ موضوعی که اهمیت مبارزه با آن در این برهه کنونی بیش از پیش احساس می شود.  

همانطور که می دانیم مفاسد ذهن مردم را از نظام بدبین می کند و باعث می شود به مرور زمان اعتماد مردم به نظام کمرنگ شود.

بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان آنچه بیشتر نظام اسلامی را تهدید می کند، ناکارآمدی و مفاسد و رانت هایی است که در داخل وجود دارد.

برای همین نیز مقام مظم رهبری در سخنرانی هایشان بارهای بار بر این موضوعات تأکیدات ویژه ای داشته اند.

10اردیبهشت سال 80 مصادف با صدور پیام مهم مقام معظم رهبری خطاب به روسای قوا برای مبارزه با مفاسد اقتصادی بود،پیامی که در آن رهبری معظم ، مبارزه با مفاسد اقتصادی را ضروری خوانده و عنوان کردند که امروز کشور ما تشنه‌ فعالیت اقتصادى سالم و ایجاد اشتغال براى جوانان و سرمایه‌گذارى مطمئن است.

 با وجود گذشت سال های سال از فرمان 8ماده‌ای، هشدارهای رهبر معظم انقلاب طی این مدت با بروز مفاسد اقتصادی بزرگ، پررنگ‌تر شدند و در دیدارهای مختلف با مسئولان اجرایی، قوه قضاییه و قوه مقننه از بی‌توجهی نسبت به این مسئله انتقاد کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: «مبارزه با فساد، یکی از پایه های اصلی حکومت و نظام اسلامی است; این روش امیرالمؤمنین است .» اگر این روش را نفی و یا تضعیف کنیم; یکی از پایه های حکومت اسلامی را سست کرده و یا در هم شکسته ایم.

پمپ بنزین شهید بهشتی ایلام؛ واگذاری قانونی یا رانت

در ماه های گذشته پمپ بنزین شهید بهشتی ایلام که پیش از این در اختیار شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی بوده به یک شخص واگذار شده و از همان موقع حرف و حدیث های زیادی پیرامون آن شکل گرفته است.

خیلی ها معتقدند که این واگذاری رانت بوده و خود مالک کنونی پمپ بنزین نیز معتقد به واگذاری قانونی آن بوده است؛ علت شائبه رانت در این موضوع این است که این زمین تجاری دولتی 1850 متر با کلیه امکانات و با این قیمت پایین در اختیار یک شخص قرار گرفته است.

صحبت های شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی منطقه ایلام

در همین رابطه رئیس شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی منطقه ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار در این خصوص گفت: دو سال پیش در راستای استقرار اصل 44، خصوصی سازی و کوچک کردن سازمان های دولتی به منظور چابک سازی در آن راستا کارشناسی های لازم انجام گرفت تا این جایگاه به بخش خصوصی واگذار شود.

وی اظهار کرد: کارشناس رسمی دادگستری نیز قیمت کلی زمان وقت را در حدود پنج میلیارد تومان قیمت گذاری کرد؛ این مبلغ دو بار از طریق روزنامه های کثیرالانتشار و سایت های سازمان خصوصی به مزایده گذشاته شد و برنده ای هم نداشت.

این مسئول افزود: در این زمینه کسی برای این مزیاده هیچ درخواستی در این دو مرحله نداده بود یا اگر هم داده بود مبلغ مورد نظر زیر مبلغ کارشناسی بود، منجر به عملی شدن مزایده در نهایت نشد.

چاغروندی ادامه داد: در مرحله سوم نیز که در تابستان سال گذشته انجام گرفت، در تماس تلفنی سازمان بازرسی با بنده اعلام شد که آیا جایگاه شهید بهشتی واگذار شده و بنده اعلام کردم خیر واگذار نشده است.

سازمان بازرسی اعلام کردند که واگذاری جایگاه شهید بهشتی شاکی دارد

سازمان بازرسی اعلام کرد که واگذار شده و شاکی دارید، که اعلام کردیم واگذار نشده هنوز و اطلاعی هم در این خصوص نداریم؛ اگر هم واگذار شود شرکت منطقه ایلام نیز واگذار نمی کند؛ اعلام کردن که این جایگاه به مبلغ دو میلیارد و نهصد میلیون تومان به شخصی به اسم آقای حمیدیان واگذار شده است و این در حالی بود که سازمان بازرسی حتی از جزئیات کامل آن آگاه بودند.

رئیس شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی منطقه ایلام تصریح کرد: بعد از بررسی های بعمل آمده توسط خود شرکت منطقه ایلام مشخص شد که قریب به 70 جایگاه در سطح کشور از جمله جایگاه شهید بهشتی ایلام واگذار شده است، در این راستا روش مورد برای تعیین قیمت توسط سازمان خصوصی سازی تعریف کرده بود که براساس فروش و فعالیت جایگاه ها در هر شهر و استان براساس آن اقدام کند چرا که در مراحل اول و دوم و براساس قیمت های کارشناسی کسی حاضر به خرید این جایگاه ها نبود؛ لذا این شخص از ایلام نیز قیمت گذاری کرد و برنده هم شد.

اعتراض خود را به قیمت پایین در واگذاری جایگاه شهید بهشتی اعلام کردیم

وی بیان کرد: این شخص هم از مجاری قانونی این کار را کرده بود و شرکت منطقه ایلام نیز وقتی متوجه این موضوع شدیم با توجه به قیمت پایینی که داده شده بود حتی اعتراض خودرا به این موضوع اعلام کردیم و نامه اعتراضی را به امور حقوقی خود در تهران ارسال کردیم که این قیمت قیمت اصلی جایگاه نیست و باید بیش از این باشد و حداقل باید کمتر از چهار و نیم میلیارد تومان نباشد.

این مسئول اضافه کرد: در این راستا به ما اعلام شد که سازمان خصوصی سازی از طریق مراحل قانونی این کار را انجام داده است و بعد از این سازمان بازرسی خود اقدام به کنترل های لازم را کرد تا اینکه بررسی شد و به نتیجه ای نیز نرسیدند؛ حتی اداره امور اقتصاد و دارایی استان نیز پیگیر موضوع شدند اما از آنجا که سازمان خصوصی سازی در واقع یک سازمان زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی است که متولی خصوصی سازی و واگذاری اماکن دولتی به بخش خصوصی است که مستقیما این کار را انجام داده اند.

واگذاری به صورت نقد و اقساط

چاغروندی گفت: در انجام این کار سازمان خصوصی سازی مبلغی را به صورت نقد اخذ کرده اند و مابقی به صورت قسطی انجام گرفته است؛ آقای حمیدیان خود شخص محترم و نیک نامی است و با خود شرکت منطقه ایلام نیز در حوزه پیمانکاری همکاری داشته است اما چه جوری و با چه مبلغی این کار انجام گرفته موضوعی است که باید سازمان خصوصی سازی مرکزی از طریق مزاید عمومی در تهران به صورت متمرکز کل این جایگاه ها را در سراسر کشور واگذار کرده است.

 رئیس شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی منطقه ایلام اظهار کرد: حتی این قضیه که با قیمت های پایین واگذار شده در همه استان ها اتفاق افتاده است اما کاری از دست ما برنمی آید و شرکت خصوصی سازی مستقیما خود وارد عمل شده و ما نیز بعنوان یک جایگاه شخصی تنها قرارداد بسته ایم که سوخت را خریداری کنند و با تهعداتی که سایر جایگاه های خصوصی دارند به مردم عرضه کنند.

مهلت 48 ساعته به شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی منطقه ایلام برای واگذاری جایگاه

وی اشاره کرد: حتی نامه ای ابلاغی به شرکت منطقه ایلام واصل شد که در ان تأکید شده بود که ظرف 48 ساعت آینده این جایگاه باید تحویل داده شود و تأکید شد که فرد مورد نظر مالک این جایگاه است هر چند که هنوز اختلافات سندی داریم و هنوز سند به اسم ایشان نشده است؛ منظر این هستیم که اختلاف هایی با شهرداری و اسنادی که وجود داریم تجمیع شویم که بتوانیم تفکیک های لازم را انجام دهیم.

در همین راستا پیگیری های ایلام بیدار با مسئول جایگاه شهید بهشتی ایلام بی نتیجه مانده است؛ پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار در روزهای آینده به زوایای دیگر واگذاری جایگاه شهید بهشتی ایلام خواهد پرداخت.

 

انتهای پیام/س