ایلام بیدار08:23 - 1396/01/15
درگفتگو با دانشجویان مطرح شد؛

اقتصاد مقاومتی حافظ کشور در مقابل تکانه های جهانی/زمان شعار و وعده سپری شده است

در نامگذاری سال آنچه حائز اهمیت است، آن است که دیگر زمان شعار و وعده گذشته و باید اقتصاد مقاومتی را مقدمه تولید و اشتغال قرار دهیم.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، با نامگذاری سال 96 با عنوان "اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال" و تآکیدات و بیانات مقام معظم رهبری در ضرورت اهتمام به ایجاد اشتغال و رونق تولید، و در تبیین این موضوع پای صحبت چن تن از دانشجویان نشته ایم که در خصوص این موضوع چنین گفته اند.

اکبر یعقوبی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، در خصوص ضرورت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی گفت:  اقتصاد مقاومتی چهار چوبی کاملا امتحان شده است و در مقابل اقتصاد درهای باز مطرح می شود.

وی افزود: در دوره رئیس جمهوری گذشته کشور چین رویه سیاست اقتصاد درهای باز رو پیاده کرد و مانعی در برابر واردات بی رویه وجود نداشت، در ظاهرمردم مشکلی نداشتند، ولی رسید تا سال ۹۰که امریکا برعلیه چین جنگ اقتصادی را شروع کرد و اقتصاد چین عملا رو به نابودی گذاشت.

یعقوبی به دور جدید اقتصاد چین با حمایت از تولیدکنندگان کوچک اشاره و بیان کرد:  حمایت از تولید کنندگان کوچک و بستن درهای واردات به کشور چین، موجب شد کشور چین به قدرتی بزرگ از نظر اقتصادی تبدیل شود که به راحتی میتوند امریکا رو تحریم کرده  و اقتصاد آن را تهدید کند.

این دانشجوی ایلامی با اشاره به تأکیدات مکرر رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی گفت: در مورد بخش دوم شعار سال با عنوان تولید و اشتغال این نکته برمی آید که رهبر انقلاب هراندازه پیش از این به کرات اقتصاد مقاومتی را زمینه ساز تولید و اشتغال می دانستند و کسی توجه نداشت؛ امسال به روشنی و در قالب شعاری با همان مضمون قبل بر تولید و اشتغال تأکید ویژه ای نمودند.

یعقوبی حمایت از تولیدکنندگان کوچک داخلی را راهی برای ایجاد اشتغال های پایدار دانست و اضافه کرد: یکی از دغدغه‌هایی که تا قبل از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در 1فروردین در ذهان بود اینکه ایشان با آگاهی به اوضاع نا به سامان اقتصادی و آثار زیان بار واردات افسار گسیخته ای که کمر تولید کنندگان داخلی را شکسته چرا حکم تحریم واردات را نمیدهند که خدا رو شکر در سخنرانی ابتدای سال به صورت قطعی حکم حرام شرعی وغیرقانونی بودن واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند را اعلام نمودند.

وی اظهار داشت: با وجود وعده هایی که رئیس جمهور و رئیس مجلس در پیگیری اوامر معظم له دادند اگر این موضوع از سوی مردم و جنبش دانشجویی مطالبه جدی نشود به فراموشی سپرده خواهد شد و آخرین امیدها نسبت به بهبود وضع موجود به ناامیدی مبدل خواهد شد.

"امیدسارائی" دیگر دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام نیز با اشاره به  پیام مقام معظم رهبری در روز عید, و نامگذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی.تولید و اشتغال" تصریح کرد: در سال جدید باید اهتمام مسولین و مردم بر اقتصاد مقاومتی باشد.

وی افزود:  معظم له چندسال است برای نامگذاری سال از اقتصاد مقاومتی استفاده می کند، از این رو ضرورت دارد با فرهنگ سازی بیشتر ماهیت اقتصاد مقاومتی را تبیین کرده  و ستاد اقتصاد مقاومتی را به فعالیت و حرکت بیشتری در این زمینه سوق داد.

سارایی با اشاره به  اقتصاد مقاومتی با پسوند تولید بیان داشت: این نکته در این نامگذاری حائز اهمیت است که دیگر زمان شعار و وعده گذشته و باید  اقتصاد مقاومتی را مقدمه تولید و اشتغال قرار دهیم.

وی اظهار داشت:  قطعا محصول اجرای مطلوب و مناسب اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال است، و برای اینکه ملت به دولت اعتماد کند باید عملگرایانه اقدام شود و براستی نمی تواند جواب اعتماد مردم دادن امار کذب و بازی با اعداد باشد.

علی اسماعیلی دانشجوی دانشگاه پیام نور ایوان نیز با اشاره به عدم توجه دولت به موضوع اقتصاد مقاومتی در سال گذشته، خاطرنشان کرد:  دولت تلاش کرد از طریق سیاست خارجی مشکلات اقتصادی داخل کشور را حل کند ولی نتیجه ای بدست نیاورد، وخوشبینی بیش از حد به دروازه‌های خارجی و غفلت از داشته ها و ظرفیتهای داخلی موجب زمین‌گیر شدن اقتصاد مقاومتی شد.

وی افزود:  اقتصاد مقاومتی یک اندیشه تجربه شده در دنیا است و فقط اختصاص به ما ندارد و این موضوع کشور را در برابر تکانه های گوناگون جهانی حفظ خواهد کرد.

اسماعیلی گفت: از مهمترین تفاوت های سیستم اقتصاد ریاضتی لیبرالی با اقتصاد مقاومتی اسلامی،  استفاده از برنامه کوتاه مدت،آزمون وخطای تصادفی و زودگذر، هزینه های بی مورد بدون پشتوانه،به بار آوردن بدهی های کلان سرسام آور، یک سیستم عدالت گریز و ناعادلانه در تمام زمینه ها، عدم انسجام در برنامه ها و ایجاد اشفتگی، تغییر اولویتهای اقتصادی به منظور ایجاد یک برنامه زودگذر و بی ثبات، و حذف برخی مزایا عمومی و خدمات به منزله رفع کسر بودجه و کاهش هزینه ها که سرانجام افزایش مالیات می انجامد است.

وی با بیان اینکه پرداختن به تمام محورها و موضوعات مرتبط با اقتصاد از مسیر اقتصاد مقاومتی قابل اجرا شدن است، یادآور شد: برای اینکه به تحقق شعار امسال رهبری در عمل امیدوار باشیم باید با حفظ وحدت و همگرایی، با دلسوزی و برنامه ریزی جدی و آینده نگری قدم برداشته و به اعتلا و اقتدار کشور بیاندیشیم.

 

انتهای پیام/ الف