ایلام بیدار10:50 - 1399/09/16
یادداشت؛

16 آذر و روزی برای دانشجو

دانشجویانی که در 16 آذر 32 توسط رژیم پهلوی به گلوله بسته شدند مفهومی بزرگ تر از واژه دانشجو را برای ملت تعریف کردند

امیر رضا غلامی::هر ساله در چنین روزی حال و هوای دانشگاه های کشور با هر روزی متفاوت است. روزی برای دانشجو و دانشجویانی که در نوک پیکان حرکت علمی و پیشرفت ایران اسلامی قرار دارند، قشری که علمدار تبیین و گسترشِ گفتمان علمی و پیشرفت علمی هستند، که در این راستا همواره شاهد افتخار آفرینی در میدان های بین المللی و همچنین دستیابی به دستاورد های علمی، توسط دانشجویان ایرانی بوده ایم.

گفتمان به معنای مفهومی است که در کل جامعه در مقطعی از زمان همه‌گیر شود. حال پیشرفت یک جامعه مرهون حرکت علمی و رسیدن به تولید علم و استفاده از آن برای رشد و تعالی جامعه است. در اینصورت همه گیر شدن گفتمان پیشرفت علمی، اهمیت خود را بیش از پیش نشان می دهد.
امروزه گفتمان تولید علم و پیشرفت علمی در کشور اینچنین بیان می شود که تمام کسانی که با جامعه دانشگاهی در ارتباط هستند، هرکسی در قبال تولید علم و پیشرفت تکنولوژی، احساس وظیفه و تکلیف نمایند و هرکدام نقش خود را برای دستیابی به این مهم، ایفا کنند.
امروز شتاب حرکت علمی کشور که چندین برابر میانگین حرکت علمی دنیاست، مرهون تلاش این قشر فرهیخته و جامعه دانشگاهی در سراسر کشور است. این شتاب حرکت علمی می تواند در مسیر ترویج گفتمان پیشرفت علمی گام بردارد و باید دانست این مسئله تنها به محدوده ی دانشگاه و دانشجویان ختم نمی شود، بلکه باید به یک کل فراگیر و دغدغه همگانی تبدیل شود. 
اما آنچه باعث شده که روز 16 آذر به عنوان روز دانشجو در تقویم ملی ما ثبت شود، اضافه شدن یک رسالت و وظیفه مهم به وظایف دانشجویان در جامعه است. وظیفه ی روشنگری و مطالبه گری و پیگیری مطالبات مردمی و به نقد کشیدن امور منفی که با سعادت جامعه و مردم مرتبط است، در شمار وظایف سیاسی و اجتماعی دانشجویان قرار گرفت. 
دانشجویانی که در 16 آذر 32 توسط رژیم پهلوی به گلوله بسته شدند مفهومی بزرگ تر از واژه دانشجو را برای ملت تعریف کردند و خود آن مفهوم به تنهایی دانشگاهی بود برای بیان رسالتی عظیم که برای دانشجویان بیدار جامعه عرضه شد. 
ترکیب دانشجویی که عَلَم علم بر دوش دارد و پرچمدار گفتمان پیشرفت علمی در کشور است با دانشجویی که مطالبه گری و روشنگری را وظیفه خود در جامعه می داند، به مفهوم واقعی آن دانشجویی است که در این روز تکریم خواهد شد. 
امید است جامعه دانشگاهی ما در مسیر پیشرفت کشور و تولید علم، همواره در کنار روحیه ای مطالبه گر و دغدغه مند برای سربلندی ایران اسلامی، بیش از پیش تلاش نماید.

 

انتهای پیام/س