ایلام بیدار08:02 - 1395/09/07
ایلام بیدار از فقر زیرساخت های ارتباطی در اربعین گزارش می دهد؛(2)

وعده های معکوس مسئولان در جاده های ایلام/ توسعه راهها نیازمند عملی کردن قول ها

در ابعین امسال بسیاری از مشکلات در حوزه "راه" نشأت می گرفت آنجا که گره های ترافیکی سنگین، زائران را تا ساعت ها در جاده های منتهی به استان و مرز مهران معطل می کرد.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::راه ها یکی از مهمترین موضوعات برای توسعه هر کشوری محسوب می شود و برای این منظور هر دولتی تلاش می کند تا کشور خود را از این مهم بهره مند کند.

راه ها بدون شک بعنوان یکی از دغدغه های مردم هر کشوری که خواستار بهسازی و توسعه و پیشرفت به نسبت موقعیت و مکان تلقی می شود.

برای این منظور کشورهایی که در مسیر توسعه قرار دارند به این مقوله نگاه جدی دارند تا از این طریق خود را درمقابل بسیاری موضوعات بیمه کنند.

در کشور ما نیز راه ها مورد توجه همه دولت ها بوده و برای آن اهیمت ویژه ای قائل بوده اند اما بایستی شرایط به گونه ای رقم بخودر تا استان هایی که به لحاظ راهی و ارتباطی کمتر برخوردار هستند بیشترین استفاده های لازم را ببرند.

اما از آنجا که استان ایلام بعنوان یکی از استان های مهم و غربی کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی خاص و همسایگی با کشور عراق مطرح است باید توجه به راه های ارتباطی این استان مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

مقوله راه های ارتباطی در استان ایلام همواره مورد غفلت دولت قرار گرفته و نسبت به آن به جرات می توان گفت در حوزه استحفاظی استان ایلام مورد بی مهری قرار گرفته است.

یکی از موضوعاتی که لازمه توسعه راه های ارتباطی استان ایلام را دوچندان می کند موضوع اربعین و حماسه آن است که از آن طریق خیل عظیمی از جمعیت کشور از طریق استان ایلام و مرز مهران ورانه عتبات عالیات می شوند و یا در حوزه صادرات نیز این استان مسیر عبور تردد تولیدات برای ارسال به کشور عراق است.

در واقع مدت مدیدی است که برخی قول ها در رابطه با توسعه راه های ارتباطی استان ایلام داده شده اما هنوز که هنوز این قول ها بر روی شانه های جاده های ایلام چپ کرده است.

همه به یاد داریم که در ابعین امسال بسیاری از مشکلات در حوزه راه بود آنجا که گره های ترافیکی سنگین زائران را تا ساعت ها در جاده های منتهی به استان و مرز مهران معطل کرد.

نمی شود هر ساله بگوییم مرز برای زائران باز است و زائران را برای تردد در این مسیر دعوت کنیم و کاری برای زیرساخت ها انجام نداد در واقع این دو لازم و مکمل یکدیگرند.

این در حالی بوده که سفرهای مختلفی از سوی مقامات کشوری به استان در خصوص رفع مشکلات راه اربعین صورت گرفته و علیرغم این سفرها اما تاکنون زیر ساخت ها در حوزه راه ره به جایی نبرده است و وعده ها همانگونه بر روی کاغذ مانده است.

وعدهایی که همچنان روی هوا هستند

این در حالی بوده که باید پروژه های راه اربعین تاکنون به بهره برداری می رسیده و معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان وعده هایی برای حل این مشکل داده بود، "امیر امینی"، معاون وزیر راه در سفر به استان ایلام و در حاشیه بازدید از جاده های ارتباطی شهرستان مرزی مهران اظهار کرد: ساماندهی و بهسازی و تعریض جاده های منتهی به مرز مهران از اواسط سال 93 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: یک ستادی در وزارت راه و شهرسازی جهت برنامه ریزی برای ساماندهی و بهسازی راه های حوزه استان هایی که محل تردد زائران اربعین حسینی است تشکیل شده و کارهای خوبی در این زمینه انجام گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تعریض جاده ایلام به مهران و پایانه مرزی یکی از این جاده ها است که تاکنون اقدامات خوبی در آن انجام گرفته است البته این جاده یک بخش خیلی سخت شامل مناطق کوهستانی و یک بخش دشت و تپه ماهور دارد که پیشرفت های خوبی در بخش دشت و تپه ماهور داشته ایم.
امینی یادآور شد: امیدواریم ظرف یک تا دو سال آینده با تزریق اعتبارات مورد نیاز، این پروژه به طور کامل انجام و به بهره برداری برسد.

علیرغم این اظهارات اما با گذشت دو سال از این وعده ها اما تاکنون این وعده ها بر روی کاغده مانده اند و هنوز که هنوز مشخص نیست که راه دسترسی زائران در استان ایلام به مرز چه وقت حل خواهد شد؟

انتقاد شدید نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام

همین موضوعات باعث شده بود تا نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نسبت به نبود زیرساخت های مناسب در استان برای اربعین در خطبه های نماز جمعه انتقاد کند.

وی گفت: اولین و اساسی ترین مشکل در شهر مهران ریشه در عدم زیرساخت ها و تأمین اعتبار لازم برای آن به شمار می رود، یکی از این زیرساخت ها احداث بزرگراه است و در ایلام بیش از دو دهه است که دولت ها با شعار عمران و ابادانی در کشور و استان عهده دار مسئولیت اجرایی می شوند اما در عمل ان میزان اعتباری و تخصیصی که زیبنده مردم استان از محل اعتبارات ملی باشد به این استان داده نمی شود و برای احداث یک بزرگراه از حمیل تا مهران چرا دولت ها از عملیات اجرایی آن ناتوان هستند؟

امام جمعه ایلام اظهار کرد:  آیا جز این نیست که مسئولان اجرایی مرکز به این خواسته بی توجه هستند مگر در ایام اربعین مسئولان دولتی از طریق رسانه ها و فضای مجازی ندیدند که چه حجمی از زائران و مراجعه کنندگان با وسایط نقلیه به ایلام . مهران روانه شدند که این اقدام موجب ترافیک سنگین و یکطرفه شدن جاده ایلام به مهران شد.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: مگر ندیدند با وجود تمام ممانعت ها باز سیل جمعیت به سمت ایلام و مهران روانه شد، بنا به اظهارات مسئولان پلیس راهور بیش از هفتاد هزار وسیله نقلیه در شهر مهران پارک شده است و پنج برابر جمعیت مهرزان فقط ماشین پارک شده است چرا دولت و مسئولان ستاد مرکزی اربعین به منظور احداث بزرگراه در ایلام و مهران چاره اندیشی نمی کنند؟

با توجه به این موضوعات و تذکرات به جای امام جمعه ایلام باید هشدار داد که در صورت رعایت نکردن این موارد از سوی دولتمردان و مسئولان ممکن است در سال آینده عواقب بدی در انتظار استان ایلام باشد که باید از هم اکنون برنامه ریزی های لازم را انجام داد.

 

انتهای پیام/س