ایلام بیدار08:27 - 1395/08/16
گزارشی ازشیوع معضل اجتماعی بد حجابی؛

وقتی غیرت مردانه رنگ می بازد!

قریب به دو دهه است که مسئله کم حجابی و بی حجابی، با رسوخ به بدنه جامعه اسلامی به تخریب و استحاله فرهنگ غنی ایرانی اسلامی در بین مردم منجر شده است

به گزارشايلام بيداربه نقل ازایلام رصد، قریب به دو دهه است که مسئله کم حجابی و بی حجابی، با رسوخ به بدنه جامعه اسلامی به تخریب و استحاله فرهنگ غنی ایرانی اسلامی در بین مردم منجر شده است، که نمود بارز این موضوع را در پوشش ها و رفتارهای اجتماعی افراد به خصوص زنان شاهد هستیم.

چالشی که روز به روز در حال پیشروی است و متولیان فرهنگ نه تنها برنامه ی مدون و کارآمدی برای مقابله با آن نداشته اند بلکه بعضا با اتخاذ تصمیم های نادرست موجب شده اند این روزها فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در عرصه جامعه کم رنگ شود.

و رها کردن دختران و پسران این سرزمین به حال خود، موجب شده است هیچ قید و شرطی را در نحوه پوشش خود مورد توجه قرار ندهند.

 

 

 فاضلی یکی از شهروندان ایلامی، در گفت و گو با خبرنگار ایلام رصد، با گلایه از رعایت نکردن حجاب در بین بانوان ایلامی، اظهار داشت: بیش از این ماهواره را به عنوان عامل چنین ناهنجاری های در جامعه معرفی می کردند، اما نمی دانم آیا امروز نیز این گفته صحت دارد؟ آیا می توان گفت که امروزه با ازدیاد زنان بی چادر و کم حجاب در سطح جامعه این شبکه های اجتماعی هستند که باعث شده دیگر حیا و وقاری در جامعه نماند؟.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد عدم پایبندی به اعتقادات دینی و کم رنگ شدن شرم و حیا موجب شده است قبح بد حجابی و پوشش های زننده در بین افراد شکسته شود و روز به روز پوشش متعارفی که در بین زنان و بانوان کشور وجود داشت، در قالب مد ها و پوشش های نامناسب امروزی نمود پیدا کند.

میرزایی دیگر شهروند ایلامی نیز در این گفتگو با اشاره به این موضوع که دیگر کمترکسی به پوشش اسلامی اهمیت می دهد، بیان داشت: فرهنگ ضد حجاب، با تکیه بر اندیشه ها و افکار غرب گرایانه و ضد دینی از درو دیوار شهر می بارد و تمام نوجوانان و جوانان را گرفتار خود کرده است.

وی گفت: امروز بسیاری از افراد در نحوه پوشش خود اعتنایی به عرف و شرع ندارند، و معمولا آنچه که آنان را ملزم به رعایت برخی پوشش ها می کند، صرفا اجبار و ترس از قانون است.

این جوان ایلامی اضافه کرد: امروز خیابان های شهر کوچکی مثل ایلام نیز که زمانی تمام دختران و زنان آن چادری و محجبه بودند پر شده است از بانوانی که با پوشیدن لباس های تنگ و بدن نما، تنها ادای حجاب داشتن را در می آورند.

آری آنچه که امروزه در سطح جامعه ایران در مورد پوشش به چشم می خورد، شیوع بد حجابی و بی حجابی است، که از مهم ترین علل بروز آن می توان به از بین رفتن قبح و زشتی بی حجابی و وجود پوشش های نا مناسب در نظر افراد اشاره کرد، که این مسئله غیرت و تعصب خانواده ها مخصوصا مردان را نیزتحت تأثیر خود قرار داده و نوعی بی اعتنایی و بی اهمیتی به این مسئله را در میان مردان ایرانی رواج داده است.

 

 

لذا باید مسئولین امر چه در دولت و چه در نهادهای مربوطه با آسیب شناسی این معضل اجتماعی با تغییر در الگوهای ذهنی جوانان که منبعث از فرهنگ غرب و تفکرات غیر دینی است، مسیر درست مقابله با این ناهنجاری را پیدا کنند، به عبارتی باید برای تغییر وضعیت بدحجابی به تغییر اساسی در نگرش های جوانان و تغییر الگوهای فکری آنان اقدام نمود تا شاهد تغییر رفتار و عملکرد آنان باشیم.

باید با تقویت تقیدات دینی خانواده ها، رفع تعارضات رفتاری بین اعضاء خانواده، افزایش آگاهی و دانش مادر به عنوان مرکز ثقل خانواده، و نهادینه کردن لزوم رعایت حجاب و پوشش مناسب در جلوگیری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی بسیار می تواند در حل این مشکل اجتماعی اثر گذار باشد.

 

انتهای پیام/س