ایلام بیدار07:49 - 1395/08/10
گزارشی از وضعیت بازار سطح شهر ایلام؛

برجام رونقی به سفره ها نداد/ ناامیدی مردم از اختلاس های پیاپی

مردم وقتی از این همه اختلاس و دزدی و فساد اقتصادی می شنوند امیدشان را از دولت و اینکه بخواهد کاری برای این مردم زجر دیده و سختی کشیده انجام بدهند از دست داده اند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، خواربار فروشی، بازاری که همیشه نیازهای اساسی شهروندان را تأمین می‌کند، مدت زمان زیادی است که از رونق افتاده است و گلایه های کسبه و بازاریان این صنف حاکی از آن است که مردم کمتر سراغ خرید می‌آیند.

براساس اظهارنظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، نرخ بسیاری از کالاها کاهش یافته یا ثابت مانده است اما بالا بودن قیمت اجناس و کاهش سطح درآمدها سبب شده است که مردم قدرتی برای خرید نداشته باشند.

کسبه بازار با ابراز گلایه و نارضایتی از وضع موجود، عنوان می‌کنند که از صبح که برای کسب روزی مغازه ها را باز می کنند تا شب که به خانه بر می گردند نمی توانند فروشی داشته باشند.

این کسبه با بیان اینکه نبود درآمد، و عدم خرید اجناس از سوی مردم موجب می شود تاریخ مصرف بسیاری از مواد خوراکی و اجناس تمام شده و همه آنها روی دست فروشنده باقی مانده و متحمل خسارات و ضررهای بسیاری می شوند و با وجود کرایه های سرسام آور ملک ها نیز ناچار به تخلیه مغازه‌ها هستیم، وی در ادامه گفت با اوضاع نا معلوم این بازار که مردم قدرت خرید ندارند و فروشنده هم سرمایه اش در حال از دست دادن است زندگی کردن و امرار معاش بسیار سخت شده است.

مردم بی نتیجه بودن برجام را سر سفره هایشان لمس کردند

این خواربارفروش ایلامی با بیان اینکه مسئولان دولتی اصلا به فکر مردم نیستند و نحوه معیشت آنان را در اولویت اقداماتشان قرار نمی دهند، عنوان داشت: دولت آقای روحانی هیچ کاری از لحاظ بهبود معیشتی مردم انجام نداده است و مردم همچنان با برجام و نتایج مبهم و دور از دسترسش مشغول کردند.

وی در ادامه بیان داشت: مردم با تمام وجودشان بی رونقی بازار و رکود این حوزه را حس می کنند، و بی نتیجه بودن برجام را در سفره هایشان به عینه مشاهده کرده اند.

یکی دیگر از این خواربارفروشان در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد، گفت: صحبت کردن از اوضاع اقتصادی امروز دردی را دوا نمی کند، مردم نسبت به همه چیز و همه کس اعتماد خود را از دست داده اند، هیچ کسی به فکر زندگی بخور و نمیر این مردم نیست.

وی که خود را وفایی معرفی کرد،  گفت: مردم وقتی از این همه اختلاس و دزدی و فساد اقتصادی می شنوند امیدشان را از دولت و اینکه بخواهد کاری برای این مردم زجر دیده و سختی کشیده انجام بدهند از دست داده اند.

وفایی در ادامه گفت: شبکه های اجتماعی امروزه به منبعی برای افشای فسادهای مدیران تبدیل شده و هنوز مهر اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان خشک نشده، اختلاس بانک های ملی و ملت رو شده است، براستی اگر جلوی این بخور بخورها گرفته شود تمام ملت ایران برای همه عمر تأمین خواهند بود.

تعدادی دیگر از مغازه داران نیز که به جمع و گفتگوی ما اضافه شدند با تأیید این صحبت ها اظهار داشتند: کسبه و مردم عادی علاقه ای به  ورود به  بازی های سیاسی ندارند، و تنها انتظاری که از دولت ومسئولین دارند این است که به جای سرپوش گذاشتن به فسادهای اقتصادی و راه های فرار از دست قانون، مانع این گونه دست درازی به بیت المال مردم، و حق و حقوق ملت ایران شده و در برخورد با این دزدان و فاسدان از اشد مجازات انتخاب کنند تا درس عبرتی برای کسانی باشد که بعد ها مدیر شده و سکاندار یک اداره و سازمان می شوند.

بیکاری جوانان ایلامی آنان را به تلاش برای درآوردن زیرخاکی ترغیب می کند

یکی از آنها که دوست نداشت اسمش فاش شود، بیان کرد: بیکاری جوانان به حدی زیاد است که آنان را وادار به معامله و دست فروشی می کند و برای به دست آوردن پول برای خرج و مخارج خودشان دست به هر اقدامی می زنند که امروزه در ایلام هرکسی به نان و نوایی رسیده از راه درآوردن زیرخاکی و فروش آثار فرهنگی است که شبانه از دل خاک درمی آورند چون واقعا کسب درآمد حلال بسیار سخت شده و اگر بخواهند دست رو دست بگذارند از گرسنگی خواهند مرد.

این کسبه در ادامه یادآور شد: الان در بین جوانان موضوع محاسبه رقم تعداد اختلاس ها و دزدی ها بسیار رایج شده است، اینکه با این پول ها چه کارها نمی توان انجام داد، چه بیکارها که کار دار نمی شوند، چه جوان ها که صاحب خانه و زندگی و زن و بچه نمی شوند، چه دختران که با جهیزیه های آبرومند به خانه بخت نمی روند، و اگر این پول ها برای مردم و ملت هزینه می شد امروز شاهد هیچ فقیر و بی نانی و بی خانمانی در کشور نبودیم.

وی در ادامه ابراز داشت: دشمن در صدد است با استفاده از این اتفاقات و فسادها که در کشور رخ داده است مردم را نسبت به نظام و کشور بدبین کند، بر مسئولین دلسوز و دولتمردان واجب است که مرز خود را با این دزدان و اختلاس گران مشخص کنند و به دنبال احقاق حق مردم باشند.

ضرورت برخورد با دست درازان به حقوق حقه ملت

واقعیت این است که حجم اطلاعاتی که از شبکه های اجتماعی نشأت گرفته و به میان مردم عامه و بازاری و کسبه هجوم آورده است، فرصتی است برای معاندانی که می توانند از این آب های گل آلود ماهی بگیرند و به بدبینی مردم نسبت به دولت و مسئولان دامن زده و مردم را به عنوان پشتوانه های اصلی نظام از این بدنه جدا کرده و دور نمایند.

لذا با توجه به گفته های بالا که گوشه ای از انبوه گلایه های مردم در خصوص فساد های اقتصادی و نحوه برخود با آنان است، مردم انتظار دارند علاوه بر اینکه تغییر در معیشت و درآمد خود را باید حس کنند و رونق اقتصادی را شاهد باشند  نسبت به برخورد قاطع و قانونی با دست درازن به حقوق ملت نیز اطمینان حاصل کنند تا حمایت خود را نسبت به  نظام حفظ نمایند.

 

انتهای پیام/س