ایلام بیدار07:33 - 1395/08/10
گزارش؛

سیروان؛ شهرستانی با ظرفیت‌های مغفول مانده

سیروان یکی از شهرستان های دارای پتانسیل های کشاورزی و دامپروری، علمی و صنعتی بوده ولی ظرفیت های آن مغفول مانده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسبروان نوین، صبح است و روز از نو روزی از نو، باید دنبال لقمه ای نان بود. جماعتی از جوان تا پیرمرد و نوجوان منتظرند که ساخت و سازی صورت گیرد و از اهالی شهرستان افرادی برای انجام یک سری کارهای ساختمانی و ... آنها را با خود ببرند و آن روز را بیکار نباشند و دستمزد ناچیزی برای خرید نان آن روز بگیرند.

اما انگار کسی دنبالشون نمی آید و پس از آن با ناامیدی دست در جیب با دنیایی از نیاز به خانه برمی گردند.

بعد مغازه ها یکی یکی باز می شوند همه به امید بازاری پر رونق با ذکر نام خدا روز را شروع می کنند اما عجیب است کسی داخل مغازه ها نمی رود فقط از داخل ویترین نگاهی می اندازند و آه حسرتی سرمی کشند بدتر از آنها مغازه داران هستند که دست به دعایند که مشتری دست به نقد اولین خریدش را بکند آخه دیروز هرچی فروخته بود نسیه رفته و حتی اندازه اجاره بهای مغازه را نیز کاسب نشده است.

همه پیاده رو خیابان را مسدود کرده اند چه خبر است هر کدام یک گونی پسته کوهی و دو جعبه انار و ... را با خود به شهر آورده و شغل ایجاد کرده اند درود بر طبیعت و زمین های کشاورزی که به فکر سیروانی هاست و لا اقل بدون چشمداشت و بدون اینکه مسئول بفرماید مشارکت مردمی جذب کنند خود را بی منت در اختیار فقرا گذاشته اند.

اما از جوانان بگوییم دولت ها همه آمدند و گفتند همه را سرکار می بریم البته همه را سرکار گذاشتند!

لیسانس چه عرض کنم فوق لیسانس تا دلت بخواهد بیکار داریم همه خوشبختانه با توجه به سر به زیر بودن از بس که سرتا سر خیابان را متراژ کرده اند می دانند چه تعداد سنگ فرش بر روی پیاده روها بکار رفته است و این کار به مثابه یاد دادن شمارش ستارگان برای خواب رفتن کودکان بوده و  همشهریان ما نیز با شمردن این سنگفرش ها روزهای قول دادن مسئولان برای برطرف نمودن بیکاری را می شمارند.

این روزها هر کانالی از تلویزیون  را باز می کنی از نعمت ویژه برجام و پسا برجام و ارزانی و پیشرفت و اقتصاد و اشتغال و... صحبت می کنند ولی بسیار جای تامل دارد که چرا مرغ همسایه غاز است؟ مگه با وجود برجام من بیکار، کار پیدا می کنم؟آخه برای یک پیرمرد چه خیری از برجام به خود و خانواده اش در شهرستان سیروان می رسد؟ سرمایه اشخاص در شهرستان سیروان که فقط آلونکی با سرمایه اندک کشاورزی ساخته و روزها مشغول کارهای کاذب هستند وجود و عدم وجود توافق چه فرقی به حالشان می کند؟ مگر در شهرستان سیروان بخاطر تحریم کارخانه ای خوابیده یا برجام موجب سرمایه گذاری خارجی ها در شهرستان می شود؟

از مسئولین دولتی می پرسم بزرگواران شما که قریب به سه سال است در این شهرستان نماینده دولت هستید کدام کارخانه و سرمایه گذاری عظیم نصیب سیروانی ها کرده ای که در آینده به خدمت خود در این شهرستان ببالید؟

آیا جز این است که کارهای روتین اداری که از بالا به شما می سپارند کار دیگری انجام داده اید اگر کاری هم در دوره شما صورت می پذیرد نه از تلاش و حمایت شما بوده است بلکه از وظایف ذاتی یک دستگاه اجرایی در شهرستان می باشد چرا که ادارات اگر کاری انجام می دهند بابتش بودجه می گیرند و یک وظیفه است اما تا آنجا که به ذهن جوانان شهرستان من می رسد شما کار خارق العاده و قابل وصفی انجام نداده اید آسفالت چند روستا و برق کشی و فاضلاب جز لاینفک وظایف اداری ادارات خدمات رسان است و هیچ منتی ندارد اگر این کار را هم نکنند پس وجود این ادارات به چه معناست؟

مسئولین محترم استان ایلام، سیروان یکی از شهرستان های دارای پتانسیل های علمی و صنعتی و کشاورزی و دامپروری است ولی ظرفیت های آن مغفول مانده است پس باید سرمایه گذاری در این زمینه ها و کاهش بیکاری سند افتخار خدمت شما و دولت تدبیر و امید باشد نه انجام امور اداری محوله روزانه.

شهرستان من می تواند در زمینه کشاورزی، معدن و گردشگری قطب استان ایلام  باشد.

شهرستان من می تواند کارخانه لبنیات و کشتارگاه صنعتی باشد چون دارای سهم چشمگیری از لبنیات و گوشت استان است و این مغفول مانده است و تولید کننده ما چشم به دست سرمایه دار استان دیگر است و فرزندانش همه بیکار.

شهرستان من شهرستان کشاورزی است اگر بودجه های شما در موعد مقرر تخصیص داده شود و مردم را از کشت دیم رها کرده و با وجود نعمت آب در منطقه آن را به آبی تبدیل کنید و آب سدهای ما را به استان های همجوار منتقل نکنید.

اغلب شهرستان های استان ایلام آنچنان که ملاحظه می شود کارخانه و صنعت عظیمی دیده نمی شود و دولت شما هم در طول این سه سال نه تنها کاری نکرد بلکه رکود اقتصادی بسیاری از آن کارگاه های کوچک را نیز به تعطیلی کشانید پس کو قول صد روزه و حل رکود اقتصادی؟

مردم نان می خواهند مردم رفاه می خواهند در ایلام تدبیر و امید تا به حال چکار کرده است، رونمایی کنید چیزی هم انجام شده باشد ادامه کار دولت های پیشین است کار جدید را لیست کنید.

 فقر، سیاست و جناح خاصی نمی شناسد. جناب مسئول، مردم همه فقیر هستند در جلساتتان نگویید ما پول و اعتبار نداریم از مردم کمک بگیرید مردم ندارند پس دولت اینجا چکاره است؟ به همه چیز که بگندد نمک می زنند وای به روزی که بگندد نمک.

جناب نماینده مجلس که قول آسفالت روستا و آبرسانی و ... را می دهی این کارها به شما ربطی ندارد این ها کار دولت است  شما بودجه مازاد برای استان بگیر و طرح های صنعتی و تجاری تصویب کن و بر اجرای آن نظارت نما نه بر تعویض و تفویض مدیران ادارات.

بارها در جلسات شاهد بوده ایم که مسئولین گفته اند که دولت که خود به تنهایی پول انجام این همه  کار را ندارد از مردم هم بگیرید و آنها هم باید مشارکت کنند پس طبق گفته های این عزیزان دولت آقا بالا سر مردم است نه خادم!

به حال همشاگردی هایم گریه می کنم که امروز با مدرک لیسانس و فوق لیسانس و ... در خیابان شهر قدم می زنند و مسئولین هم می گوید چه اشکال دارد بگذار جوان ما فوق لیسانس و بیکار باشد دیگر به عمر گرانبها و سرمایه ای که در این راه خرج می شود فکر نمی کند.

عالی جنابان مسئول می دانید که در همین استان ایلام کارگاه هایی هستند که از همین جوانان را سر کار برده اما شرایط اقتصادی کاری کرده است که اولا خود کارگاه ها در ورطه ورشکستگی قرار گرفته و برای ادامه کار خود مجبور هستند حق کشی کرده و آن شندرغازی که به این جوانان بیکار  پرداخت می کند آن را چند ماه عقب می اندازد و پاداش و عیدی هم در کار نیست؟

درددل و دغدغه  بسیار است فقط یکی بیاید و به ما بگوید این برجام چیست و چرا هرچی صدا می زنیم صدای ما را نمی شنود.

 

انتهای پیام/س