ایلام بیدار08:11 - 1395/08/04
نگاهی به اظهارات ضدامریکایی رئیس جمهور فیلیپین؛

راه نجات فیلیپین؛ قطع ارتباط با شیطان بزرگ/ دامنه مبارزه با استکبار در حال گسترش است

در واقع اظهارات ضدامریکایی رئیس جمهور فیلیپین نشان از این دارد که فرمایشات رهبر معظم انقلاب به خوبی توانسته به نقش فریبکارانه امریکا در سطح منطقه و دنیا بیانجامد.

گروه بین الملل ایلام بیدار::موضوع از چند روز گذشته رقم خورد آنجا که "رودریگو دوترته" رئیس جمهور فیلیپین در اقدامی تاریخی به کشور چسن سفر کرد؛ سفری که بازتاب های زیادی نه در سطح منطقه بلکه در کل دنیا داشت.

دوترته در دیدار با «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین بعد از مدت‌ها سردی روابط و اختلاف، توافقاتی انجام دادند.

دوترته در کنفرانسی خبری در پکن گفت، «ماندن آمریکا در فیلیپین تنها به سود خود آمریکایی‌ها و بدین منظور است». وی در جمع خبرنگاران گفت «دیگر نباید مداخله آمریکایی وجود داشته باشد. نباید رزمایش آمریکایی دیگری وجود داشته باشد. برای چه؟ من دیگر به آمریکا سفر نمی‌کنم

رئیس جمهور فیلیپین به سود سیاسی و اقتصادی رابطه با چین اشاره کرد و گفت «آنچه ما را از چین دور کرد، دست خودمان نبود». وی وعده داد دوره جدیدی از روابط میان دو کشور را آغاز می‌کند.

اکنون با اعلام دوترته، جدایی فیلیپین از آمریکا برای اولین بار در 65 سال گذشته بعد از روابط نزدیک دو کشور روی می‌دهد.

در سفر رئیس جمهور فیلیپین به چین، مقامات دو کشور توافق کردند گفت‌وگوهای دوجانبه برای مناقشات دریای چین جنوبی را از سر بگیرند.

اختلافات دو کشور بر سر این دریا آنقدر زیاد بود که پیش از ریاست جمهوری دوترته، فیلیپین به دادگاه بین‌المللی لاهه درباره حق تاریخی چین بر این دریا شکایت و در آخرین حکم دادگاه که امسال اعلام شد، به نفع فیلیپین بود.

اما فارغ از این مسائل انچه که باید به آن توجه داشت این است که رئیس جمهور فیلیپین به صراحت تمام اعلام کرده که ارتباط خود را به طور کامل با امریکا قطع خواهد کرد.

اگرچه اظهارات ضد آمریکایی دوترته از چند ماه پیش، خصوصا با آغاز طرح برخورد با قاچاقچیان و معتادان فیلیپین خبر ساز شده بود اما در این سفر، این اظهارات رنگ و بو جهت گیری سیاست خارجی به خود گرفت و رسانه های منطقه با تیتر " دوترته: خداحافظ دوست من" اعلام کردند که فیلیپین قصد قطع روابط با ایالات متحده را دارد.

اگر چه سخنگو کاخ سفید در اولین اظهار نظر ها اعلام کرده که یادداشت رسمی مبنی بر قطع روابط هنوز به دست دولت مطبوعش نرسیده اما دوترته اعلام کرده که هیچگاه به ایالات متحده نخواهد رفت چرا که از روز استقلال این کشور از ایالات متحده تا کنون، آمریکا جز دزدی برای این کشور هیچ ارمغان دیگری را نداشته است.

در حالی که بحث داغ و جدال انگیز قطع روابط فیلیپین با آمریکا در سنای این کشور پیگیری می شود، بررسی گفته های رودریگو دوترته را میتوان شروع فصل جدیدی در این کشور دید، فصل جدید آمریکا ستیزی در منطقه!

در واقع این گونه اقدامات نشان از این است که فرمایشات رهبر معظم انقلاب به خوبی توانسته به نقش فریبکارانه امریکا در سطح منطقه و دنیا بیانجامد.

به واقع اظهارنظر قاطع رئیس جمهور فیلیپین فصلی جدید از سیاست خارجی جمهوری اسلامی در ضدیت با شیطان بزرگ (امریکا) را رقم زده است.

 

انتهای پیام/س