ایلام بیدار07:50 - 1395/08/01
برای نخستین بار در ایران انجام گرفت؛

ساخت اولین هواپیمای خورشیدی توسط نخبگان ایلامی

تنها 35 درصد از طرح باقی است و با هماهنگی ها و برنامه ریزی های صورت گرفته جشن پرواز 19 آذر 1396 در محضر مقام معظم رهبری و در فرودگاه تهران برگزار شود.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، رهبر انقلاب اسلامی در جمع نخبگان واستعداد های برتر علمی  توجه ویژه و جدی مسئولان به این قشر را خواستار شدند و آنان را موتور محرک رسیدن به اهداف بزرگ نظام اسلامی خواندند و تأکید کردند مسئولان باید به موضوع نخبگان نگاه جدی، عملیاتی، دلسوزانه و پیگیرانه داشته باشند.

رهبر انقلاب اسلامی، شناسایی و جذب استعدادهای جوان را از وظایف مهم دستگاهها برشمردند و تذکر دادند: قبل از اینکه بیگانگان در نمایشگاه های علمی داخل کشور یا با روشهای دیگر، این سرمایه های عظیم را کشف و جذب کنند، شما این جوانان فرزانه را شناسایی کنید و مورد حمایت قرار دهید.

"شرکت هواپیماسازی ایرسا " با عضویت 22 نفر از جوانان نخبه و مستعد استان ایلام، با ایده، محوری طراحی، ساخت و و تولید هواپیمای یک نفره خورشیدی نمونه ای از مجموعه کوچکی از نخبگان این مملکت است که  نیازمند حمایت مسئولان و دیده شدن توسط آنان هستند.

."کاوه مرادنجاتی" دانشجوی جوان ایلامی با رشته تخصصی" اویانیک" سیستم های مخابراتی هواپیما، و معاونت واحد پژوهشی 137 نفره ماناکا است که از سال 1390 زیر نظر وزارت کار رفاه و امور اجتماعی ساخت هواپیمای یک نفره خورشیدی را در فاز طراحی های اولیه با همکاری 16 نفر از استان ایلام آغاز کرده است.

65 درصد ساخت هواپیمای خورشیدی تکمیل شده است

مرادنجاتی با بیان اینکه با همکاری شرکت هایی همچون رینگ سازی اراک، نوردآلومینیوم، کویرموتور یزد، یاماها موتورژاپن، آلومینیوم سازی ایران، بانک گردشگری، پارک علم و فناوری استانداری قزوین، 65 درصد پروژه تکمیل شده است، افزود:  در نگاه اول ساخت یک هواپیمای خورشیدی در کشوری که خود عرضه کننده سوخت های فصیلی به جهان است مشکل به نظر می رسد، در حالی که بیشتر کشورهای جهان سوم در حال حرکت به سوی انرژی های نو و تجدید پذیر می باشند و در حوزه های مختلفی مانند تولید برق شهری ، حمل و نقل، صنعت، و حتی کشاورزی از این نوع انرژی استفاده می کنند.

   مدیراجرایی پروژه و معاون پژوهشی ماناکا، در خصوص مزایای ساخت این هواپیما به خبرنگار ایلام رصد، گفت:  حمل و نقل کشور همواره قسمت زیادی از انرژی موجود در کشوررا مصرف می کند و مسبب بسیاری از آلودگی های هوا است و کشور های پیشرو در عرصه انرژی های تجدید پذیر و سبز مانند آلمان، آمریکا، قطر و... در شاخه های مختلف حمل و نقل (هوایی، دریایی، زمینی) دستاورد های فوق العاده ای در این زمینه دارند و در این مسیر قرار گرفته اند.

 

 

این محصول اولین هواپیمای خورشیدی با قابلیت فیلم برداری های پیشرفته در جهان است

این دانشجوی ایلامی با بیان اینکه درجهان آینده، دیگرجایی برای استفاده از سوخت های فصیلی وجودندارد، ابراز داشت:  شاید اصلی ترین مشکلی که این هواپیما می تواند در کشور ما برطرف می کند قرار دادن علم و تجربه کافی برای نسل آینده در حوزه انرژی های تجدید پذیر و استارت استفاده از ان در صنایع هوایی باشد.  

مراد نجاتی تصریح کرد: در ایران با توجه به ضعف صنعت وتکنولوژی، ساخت و تولید دو گروه اصلی از هواپیماهای سنگین و فوق سبک که 59 درصد از کل درامد صنایع هوایی جهان را به خود اختصاص داده است امکان پذیر نمی باشد.

وی با بیان اینکه ایران با این فناوری جزء محدود کشورهایی خواهدد شد، که در حوزه انرژی های پاک ورود پیدا کرده اند، اضافه کرد:  از تولید کنندگان هواپیماهای خورشیدی در جهان میتوان به شرکت آرسیا در کشور رومانی اشاره کرد که با تولید دو نمونه هواپیمایی خورشیدی به نام های اکسپلوریر و پیونیر 27 درصد از بازار هواپیماهایی خورشیدی در جهان را به خود اختصاص داده است . 31 درصد دیگر از این بازار به شرکت خصوصی سولار ایمپالس از کشور سوئیس اختصاص دارد.

مراد نجاتی، با بیان اینکه این محصول اولین هواپیمای خورشیدی با قابلیت فیلم برداری های پیشرفته در جهان است، گفت: این هواپیما با ذخیره انرژی خورشید در صفحه های خورشیدی خود و شارژ باتری های نصب شده بر آن قادر به حرکت بوده ، ودارای قابلیت فیلم برداری با 16 دوربین تخصصی جهت فیلم برداری از محیط های طبیعی و مرز های کشور می باشد.

این مبتکر و ایده پرداز ایلامی با بیان اینکه در ایران شرکتی که  توانایی ساخت و تولید هواپیماهای که بتوانند مجوز های جهانی پرواز را بگیرد وجود ندارد، ادامه داد: باتوجه به گران بودن فعالیت در حوزه انرژی های نو و تجدید پذیر، واز آنجا که کمتر کشوری به فعالیت در این حوزه مبادرت نموده است، حضور ایران در این صنعت و ساخت هواپیماهای خورشیدی توسط کشورمان می تواند تحول عظیمی برای صنعت ایران باشد تا بتواند فاصله خود را با صنعت جهان به حداقل ممکن برساند.

اشتغالزایی بیش از 800 نفر با تولید هواپیمای خورشیدی در ایران

مرادنجاتی با اشاره به اینکه ساخت این محصول دانش بنیان تحقق عینی اقتصاد مقاومتی است و ارزآوری بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت، یادآور شد:  ایجاد اشتغال پاره وقت برای بیش از 20 نفر از جوانان و دانشجویان استان وهمچنین ایجاد فرصت پژوهشی برای 34 نفر از جوانان استان و کشور در مسیر ساخت نمونه اولیه، از مزایای به تولید رساندن این محصول دانش بنیان است، که زمینه ی کار برای بیش از800 نفر از جوانان استان و کشور در رشته های تخصصی برق، مکانیک، آیرودینامیک، و ایجاد کار و اشتغال غیر مستقیم برای کارگاه های آزاد ریخته گری، سی ان سی، رول، تراش و جوشکاری را نیزفراهم می کند.

مرادنجاتی  به این تأکید مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان کشور اشاره و گفت: رهبر انقلاب ، بیان کردند که «حمایت از شرکتهای دانش بنیان»، «گسترش کمّی و ارتقاء کیفی این شرکتها» و «دخالت دادن آنها در بخش ها و طرح های اصلی کشور» ضرورت هایی است که باید مورد توجه جدی مسئولان  قرار گیرد، اما با وجود اینکه اعضاء اصلی این پروژه و ایده اصلی ان به اسم بچه های ایلام است، عدم حمایت استانداری ایلام، از طرح موجب شده است، بقیه استان ها با سرمایه گذاری های هنگفت در صدد ثبت پروژه به نام خود برآیند.

وی با اشاره به وضعیت نه چندان خوب استان ایلام، از لحاظ صنعتی و نبود فرصت تخقیقاتی تصریح کرد: در استان محروم و بدون امکانات ایلام، هیچ فرصتی برای تحقیقات وجود ندارد و با وجود جوانان مستعد و نخبه ای که در این استان وجود دارد و قصد پژوهش و کارهای تحقیقاتی دارند باید به استان های برخوردار سفر کرده  و سال ها از جوانی و انرژی خود را صرف پیشرفت و رونق اقتصادی شهرهای دیگر کنند چون در خود استان حمایت و توجهی به رفع نیازهای تحقیقاتی انان نمی شود.

عدم حمایت استانداری ایلام از این پروژه ملی تحقیقاتی خیانت به مردم استان ایلام است

مرادنجاتی افزود: من و  22 دو نفر دیگراز نخبگان این استان که در حال  فعالیت بر روی پروژه ملی ــ تحقیقاتی هواپیمای یکنفره خورشیدی در واحد پژوهشی 137 نفره ماناکا هستیم نیازمند حمایت مسئولان استانی و استانداری ایلام هستیم.

معاون پژوهشی ماناکا با گلایه از بی توجهی استانداری ایلام در حق این گروه تحقیقاتی بیان داشت:  بنده با استاندار غیر بومی قبلی صحبت کردم هم دیدگاهی روشن داشتند، هم بیانی شیرین اگر چه ایلامی نبود و به ایلام هم هیچ حسی نداشت ولی به حقوق جوانان احترام میگذاشت و با گوش دادن به حرف های ما و تشکیل جلساتی با بچه های ایلامی به تشویق آنان نیز پرداخت. اما طی این مدت  که استاندار بومی و ایلامی است حتی موفق نشدیم که یک جلسه با وی داشته باشیم، چه برسد به حمایت و پشتیبانی مالی.

مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ایرسای ایلام، تصریح کرد: به دلیل توانایی خوب و ظرفیت علمی اعضاء ایلامی پروژه، معاونت تحقیقات و معاونت فنی  به بچه های ایلام واگذار شد وهمچنین خانم عاطفه انصاری به عنوان سرگروه گروه برق انتخاب شدند، اما به دلیل اینکه هیچ حمایتی از سوی استانداری ایلام از طرح نشده است، و با شرایط پیش آمده بقیه اعضاء که آورده بیشتری دارند در صدد حذف نام ایلام و اسم استانداری ایلام از پروژه هستند، از این رو بی توجهی مسئولین استانی خیانت به مردم ایلام است.

دکتر "مالک احمدی" معاونت فنی این واحد پژوهشی نیز در این گفتگو به خبرنگار ایلام رصد، اظهار داشت: کاربرد اصلی هواپیمای خورشیدی در زمینه های نظامی، مسافربری، نقشه برداری، است که می تواند بدون استفاده از سوخت های فسیلی و مضر برای طبیعت کارکرد خاص خود را انجام دهد.

وی با بیان اینکه ایده اصلی طرح از سال 87 با همکاری وزارت آموزش و پرورش و مرکز تحقیقات مشیریه، توسط نیروهای ایلامی داده شده است و با وجود پیشنهادهای وسوسه کننده در واگذاری طرح، اما همچنان مصمم به ثبت شرکت به نام استان ایلام هستیم، افزود: تنها 35 درصد از طرح باقی است و با هماهنگی های و برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شده است جشن پرواز 19 آذر 1396 در محضر مقام معظم رهبری و در فرودگاه تهران برگزار شود. 

معاون فنی ماناکا با اشاره به همکاری دیگر استان ها در پروژه هواپیما سازی ماناکا، گفت:  استان اراک با 19 نفر تکنیسین در این پروژه 26 % ساخت هواپیما را انجام میدهد و در حوزه های طراحی نیز حمایت وهمکاری های فراوانی انجام داده است استان قزوین نیز با 19 تکنیسن25% از این پروژه را بر عهده دارد و تمام فاز های برقی پروژه در این استان انجام میشود استان قژوین با حمایت مالی 387 میلیون تومانی بیشترین حمایت مالی از این پروژه را داشته است همچنین تهران بزرگ با 14 تکنیسین 18% درصد و 375 میلیون از پروژه حمایت کرده است.

احمدی بیان داشت: همه ما به نحوی تلاش کردیم که استان ایلام، را زین پس علاوه بر اربعین و مهران با صنعت هواپیماسازی نیز بشناسند، اما نبود هیچ پشتوانه و حامی مالی و معنوی از سوی مسئولان استان ما را در این مسیر با مشکلات بسیاری مواجه کرده است، به نحوی که قادر نیستیم از ایده و طرحی که صاحب آن ایلام است نیز دفاع کنیم.

 

 

انتهای پیام/س