ایلام بیدار07:32 - 1395/08/01
سد معبر؛ مشکلی حل نشدنی است؛

نارضایتی شهروندان از پیاده روهای شهر سرابله

تعرض به حریم پیاده رو تجاوز به حقوق شهروندان است و یک مغازه دار وقتی اجناس خود را در این حریم می گذارد نه تنها حق الناس را زیر پا می گذارد بلکه دستگاه های مجری را نیز زیر سئوال برده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازدیار زاگرس، بارها خود و افراد زیادی را به خصوص زنان و کودکان را دیدم که برای عبور در مسیر پیاده رو به دلیل وجود موانعی(سد معبر) باید به ناچار مدتی را صبر کرده یا اینکه مسیر را به سمت خیابان تغییر می دادند  و مشکلاتی را هم برای خود وهم برای وسایل نقلیه بوجود آوردند و طبیعی است که این عمل احتمال حادثه و ترافیکی را به همراه داشته باشد.

تسخیر بخش بزرگی از پیاده روهای شهر سرابله به ویژه در هسته ی مرکزی این شهر موجب شده است به غیر از آزار مردم این شهر، بسیاری از مسافران و افرادی که وارد این شهر می ‌شوند در نخستین نگاه به آشفتگی مبلمان شهری و عدم قوانین و مقررات در این خصوص پی ببرند.

استفاده از حریم عمومی و نگاه کاسب کارانه برخی از کسبه خیابان به فضای عمومی مدتی است در شهرستان مرسوم و متأسفانه این فرهنگ غلط در سطح شهر سرابله درحال توسعه و گسترش است.

برخی از کسبه خیابان برای جلب توجه بیشتر مشتری و ترغیب مشتری برای خرید، بخشی از اجناس فروشگاه خود را در فضای پیاده رو قرار داده و ضمن اخلال در عبور و مرور عابرین پیاده ، موجب کنش ها و واکنش هایی بین کسبه ، عابرین و مأمورین سد معبر شهرداری می شود.

بر اساس اصل 9 ماده 96 تبصره 6 کتاب مجموعه قوانین و مقررات شهرداری ها اراضی، کوچه ها، میدان ها، خیابان ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعرض در این معابر، تخلف تلقی می شود و می بایست شهرداری ها با متخلفان برخورد کنند.

همچنین، بر اساس تبصره 1 ماده 55 قانون شهرداری ها، سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز از آنها، میدان ها، پارک ها و باغ های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است.

 بند 20 همین ماده از قانون تاکید می کند که شهرداری ها موظفند با مشاغل مزاحم یا تاسیس اماکنی که به نحوی موجب مزاحمت شهروندان باشد، برخورد کنند.

تجاوز به حریم پیاده رو تجاوز به حقوق شهروندان است و یک مغازه دار وقتی اجناس خود را در این حریم می گذارد نه تنها به مردم کج دهنی می کند دستگاه های مجری را نیز زیر سئوال برده است چون که عدم برخورد با وی آنها را گستاخ تر نموده و این تخلف را حق قانونی خود می دانندو هستند بسیاری از این مغازه دارها که علاوه بر اجناس خود بخشی از پیاده رو را به عنوان حریم خود به دست فروشان داده و از آنها نیز بیگاری می کشند.

اما مشکل سد معبر و تجاوز به حقوق دیگران را که در آموزه های دینی نهی شده است باید پیش از این که شهرداری برخوردی داشته باشد، تمرین کنیم تا از ایجاد سد معبر و تجاوز به حقوق دیگران که حق الناس است خودداری کنیم.

یکی از مشکلاتی که در محیط های شهری وجود دارد و عدم توجه به آن نارضایتی شهروندان را به دنبال خواهد داشت مسئله سد معبر می باشد که معمولا از جانب صاحبان مغازه ها و یا دست فروش ها آن هم در مسیر عبور و مرور عابران پیاده و بیشتر در پیاده رو ها اتفاق می افتد.

سد معبر نه تنها از نظر قانونی تخلف محسوب می شود و برخورد با این گونه تخلفات به عهده واحد بازرسی و اجرائیات شهرداری می باشد بلکه به لحاظ شرعی نیز طبق روایات و احادیث، گناهی بزرگ محسوب می شود و فرد گناهکار از رحمت خداوند بی بهره می ماند.

 

انتهای پیام/س