ایلام بیدار00:37 - 1395/07/29
روایتی تلخ و شیرین از زندگی یک خانواده سیروانی؛

یارانه تنها منبع درآمدی این خانواده است +تصاویر

در یکی از روستاهای سیروان، خانواده ای را می شناسیم که فقر از سر و رویشان می بارد و تنها درآمد زندگی‌شان یارانه است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیروان نوین، درگوشه و کنار این مملکت هستند خانواده های بسیار محرومی که شاید دعای آنان برخلاف سایر مردم دعا برای نباریدن باران باشد تا سقف سوراخ خانه محقرشان چکه نکند.

در یکی ازروستاهای محروم سیروان، خانواده ای رامی شناسیم که فقر از سرورویشان میبارد و تنها امیدشان دستان سخاوتمند هموطنانشان برای رهایی از این همه درد و رنج و نداری می باشد.

نه هنوز زود است چشمانتان را باز نکنید؛ می توانید  خانواده ای را تصور کنید که مرد خانه بخاطر کهولت سن از کار افتاده و هیچ کس را ندارند تا کمک حالشان باشد یا برایشان درآمدی کسب کند.

چشمانتان را باز کنید و در ذهن تان تصویر پیرمرد و پیرزنی را مرور کنید که امرار معاش آنها تنها از محل 91 هزار تومان یارانه و 60 هزار مستمری است که از  کمیته امداد می گیرند که آن هم بخشی از آن هزینه بها آب، برق و گاز مصرفی خانواده می شود.

شیربچه نقدیان که 91 سال سن دارد همراه همسرش در خانه ای که سقف آن چوبی و هر لحظه احتمال فروریختن آن بودزندگی می کرد و هیچ کس هم حاظر نبود برای این خانواده خانه ای بسازد.

هنگامی که وارد خانه آنها می شدی تازه عمق ماجرا پیدا می شد چرا که این خانواده حتی یخچال ندارند و اسباب خانه آنها تنها چند ظرف و ظروف کهنه ای گوشه اتاق است وچند تخته پتو روی خِرت و پِرت ها به چشم می خورد.

ایجاد بارقه های از امید با حضور گروه جهادی

این خانواده محروم که زندگی آنها به سختی می گذرد و از همه جا نامید شده بودند این روزها با حضور تیم جهادی بسیجیان شهدای میرزابیگی کارزان بارقه ای از امید در چشمانشان ظاهر شده است.

بسیجیان حوزه مقاومت شهدای کارزان که با حضور و شرکت در اردوهای جهادی؛ مجاهد شدن خود را درس پس می دهند باهدف خدمت‌رسانی به روستاها و مناطق محروم برای رفع محرومیت زدایی و کمک به هم نوعان خدمت می  کنند.

وقتی با صاحب خانه  گفتگو کردیم اظهارکرد:  من و همسرم به یقین احساس آرامش و شادی داریم از اینکه بسیجیان با حضور در منزل ما برای کمک کردن از وقت و اوقات فراغتشان گذشتند تا به کمک ما بیایند.

خرسندی و شعف را میشه در وجود خانواده ای دید که جوانان برای مدد آنها بیشتر از سن خود احساس وظیفه کردند و شتابان به یاری آنها حرکت کردند .

بزرگ ترین آرزوی خانواده، داشتن خانه است

وقتی پای صحبت های سکینه خانم همسر شیربچه می نشینی از دل نگرانی ها و آرزوی اینکه قبل از مردن شاهد ساخت خانه نو و زندگی یک روز در زیر سقف آن باشد، می گوید و  اظهار می کند: وقتی کم کم باورم میشد که دیگر همسرم توان کار کردن ندارد و وضع منزلمان بهبود نمی یابد  و با یه آهی که از ته دلم روانه می شد که ای کاش فرزندی داشتم و دست ما را در پیری می گرفت.

این پیره زن می گوید:  بسیجیان انگار برایشان وحی شده بود که ما احتیاج به کمک داریم و با یه گروه چند نفری به داد ما رسیدند و در حال کمک به ما برای ساخت سرپناهی برایمان هستند.

وی با بیان اینکه اینجا بود باورم شد که خدایی بالا سر دارم  و نیازمندان را از یاد نمی برد، افزود: با حضور بسیجیان در منزلم و حتی کمک جوانان برای ساخت و ساز دلم یه هوا رفت که روزهای پیش با خودم می گفتم ای خدا انگار ما از بین این مردم از فراموش شدگانیم چون چند ماهی است که توان تامین مایحتاج زندگی را نداشتیم و حتی پولی نداشتیم که برای خود غذا تامین کنیم.

آری یکی از بزرگترین مشکلات اجتماعی، که همواره بشر با آن مواجه است، علی رغم پیشرفت های صنعتی و مادی، فاصله طبقاتی است، به این معنا که در یک سو عده ای با پول ها و حقوق های نجومی غرق در ثروت و ناز و نعمت بوده و از بهترین وسایل آسایش و رفاه بهره مند باشند و در سوی دیگر عده ای به اندازه ای در فقر و نداری غوطه ور باشند که حتی از تهیه لوازم ضروری زندگی عاجز باشند.

سکینه خانم از ته دل دعایی برای تیم جهادگران کارزان کرد و آن هم عاقبت بخیری آنان بود.

اما آنچیزی که خوشحالی این خانواده را دو چندان کرده بود خبر ساخت مسکن برای آنها توسط سپاه و کمیته امداد بود.

این خانواده در این رابطه گفتند: در این چند سال در زیر خانه ای زندگی کرده ایم که هر لحظه امکان داشت سقف آن بر سر ما آوار شود و در فصل زمستان بخاطر چکه کردن یک خواب راحت نداشتیم.

آنها بیان می کنند: خداوند خیرشان دهد چرا این اقدام سپاه و کمیته امداد ما را به آرزوی دست نیافتنی خود که داشتن خانه ای نو و ایمن است می رساند.

احداث منزل مسکونی این خانواده توسط سپاه و کمیته امداد

عبدالحسین موسی خانی، فرمانده حوزه مقاومت شهدای کارزان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: این خانواده محروم از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نبوده و از طرفی خانه آنها نیز تا حدودی بلااستفاده بود لذا تصمیم گرفتیم یک گروه جهادی برای کمک به آنها اعزام کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل مسکن این خانواده محروم رفع خواهد شد، گفت: سپاه با کمک کمیته امداد امام(ره) برای این خانواده یک باب منزل مسکونی خواهند ساخت.

موسی خانی عنوان کرد: در نظر است 18 بابا منزل مسکونی با اعتبار بالغ بر 550 میلیون تومان برای نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد بخش کارزان توسط سپاه پاسداران و کمیته امداد ساخته شود.

 

انتهای پیام/س