به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، دانشجو معلمان ایلامی این روزها شاهد بی برنامه گی مسئولان آموزش و پرورش در اعزام و تعیین محل خدمت آنان با آغاز سال تحصیلی جدید هستند.
فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان ایلام، با گلایه هایی از نحوه تقسیم بندی صورت گرفته نسبت به عملکرد آموزش و پرورش معترض شده و خواهان رسیدگی به وضعیت خود شدند.
برخی از این دانشجو معلمان در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد، در خصوص بیان مشکلات خویش به عدم بی برنامگی آموزش و پرورش با وجود یک هفته مانده به شروع سال تحصیلی جدید، اظهار داشتند: تقسیم بندی های صورت گرفته معلوم نیست که بر اساس چه ضابطه ای انجام شده است.
یکی از معلمان دختر در این خصوص گفت: باتوجه به اینکه اولین مواجهه آنان با فضای واقعی کار و خدمت فرهنگی حضور در مدارس و آموزگاری در سال تحصیلی جدید است اما عدم پاسخ گویی مشخص از سوی آموزش پرورش نسبت به تعیین مکان انان را با استرس و اضطراب ناشی از بلاتکلیفی مواجه کرده است.
وی افزود: با وجود اینکه روستاها و محل های حضور معلمان در مناطق مشخص شده، اما اینکه هر آموزگاری قرار است در چه مدرسه و یا در چه پایه تحصیلی شروع به فعالیت نماید هنوز تعیین نشده است و با وجود پیگیری هایی که صورت گرفته متأسفانه مسئولین آموزش و پرورش شهرستان ها معمولا با حوصله و وقت کشی اقدام به موقعی نداشته اند.
این فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان که مقرر شده است در شهرستان مهران به ادامه خدمت بپردازد در ادامه تصریح کرد: برای آغاز سال تحصیلی و شروع اولین تجربه آموزگاریم بسیار با شور و شوق فراوان منتظر سال تحصیلی جدید بودم اما سردی و بی برنامه بودن و عدم رسیدگی منظم و سر وقت از سوی مسئولین آموزش و پرورش شهرستان مهران باعث شد سرد و بی انگیزه شوم.
یکی از بچه های معلم ایوان نیز با اشاره به مشکلات خود در این زمینه، گفت: دانشجو از روزی که وارد دانشگاه می شود این فرصت را دارد به مدت چهار سال با توجه به آیتم هایی که در امور فرهنگی و آموزشی وجود دارد و به فرد امتیاز می دهد حضوری فعال داشته باشد و امتیاز خود را همراه با رقابت سالم افزایش دهد. کسانی که بتوانند امتیازهای بالایی کسب کنند بعد از اتمام دانشگاه و قبل از تقسیم بندی طبق مقررات آموزش و پرورش به ترتیب رتبه امتیاز می تواند دانشجو را در انتخاب مناطق پیش رو مختار کند اما حال پس از چهار سال مسئولین درتقسیم بندی سلیقه ی خودشان را فراتر از قانون دانستند.
وی در ادامه افزود: بسیاری از معلمانی که برای ثبت نام و سیر مراحل پذیرش به آموزش و پرورش شهرستان ایوان مراجعه کردند با این پاسخ که ایوان نیروی مازاد دارد و نمی تواند آنان را بکار گیری کند مواجه شدند.
یکی از دانشجو معلمان پسر ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد، گفت: در روستاهایی که هدف اعزام معلمان جدید هستند معمولا تعداد دانش اموزان کم بوده و معلمی که در محل حضور خواهد داشت باید دو الی سه پایه را باهم تدریس کند که این شیوه کار را برای فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان که بیشتر با روش نمایشی و استفاده از ابزار های کمک تحصیلی آموزش های تخصصی دیده اند مشکل می سازد زیرا امکانات روستا مجال استفاده از چنین روش هایی را به معلمان نمی دهد.
وی با توجه به اولین تجربه فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در مدارس، اظهار داشت: براساس اطلاعات و برنامه ریزی های از قبل مشخص شده، باید یک سری کلاس های آموزشی و ضمن خدمت برای متقاضیان تشکیل شود که همچنان اجرا و برگزاری ان در حاله ای از ابهام قرار دارد.
یکی از دانشجو معلمان دبیری نیز در این گفتگو به خبرنگار ایلام رصد، گفت: وضعیت خدمت دانشجو معلمان دبیری که ترم بهمن فارغ التحصیل می شوند مشخص نیست.
وی بیان کرد: از اینکه قرار شده است ما نیز همچون دیگر معلمان با آغاز سال تحصیلی وارد مدارس شده و اولین تجربه معلمی خویش را داشته باشیم بسیار خوشحالیم، اما تحصیل همزمان و حضور در سر کلاس های مدارس یکی از مشکلاتی است که این عده از دانشجو معلمان با آن رو به رو هستند.
این دانشجو معلم اضافه کرد: بسیاری از دانشجو معلمانی که محل خدمت انها ایلام یا شهرستان های تابع آن هستند معمولا در استان های دیگر به تحصیل مشغول می باشند که با شروع سال تحصیلی و البته بکارگیری آنها در مدارس باید روزهای آخر هفته برای حضور در سرکلاس درس به استان محل تحصیل خود مراجعه کنند.
این معلم جوان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بسیاری از دانشجو معلمان فرم تعهد امضاء کرده اند اما آموزش و پرورش اعلام کرده است که بر اساس نیاز نسبت به بکارگیری این فارغ التحصیلان اقدام خواهد کرد و اینکه در بسیاری از شهرستان ها با مازاد نیرو مواجه هستند و معلمان تعهد امضاء کرده همچنان در بلاتکلیفی جذب شدن یا نشدن قرار دارند.
انتهای پیام/س