ایلام بیدار09:12 - 1395/06/09
وقتی سیاهی بر زغال ماند؛

ساج ها همیار طبیعت شدند

منابع طبیعی دره شهر در اقدامی مناسب برای جلوگیری مصرف بی رویه چوب خشک جنگلهای کبیر کوه دست به دامان ساجهای گازی شد.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیمره خبر، تهیه زغال از بلوطهای چند هزار ساله، معضلی که سالهاست گریبانگیر طبیعت استان ایلام را گرفته است.

عادت قدیمی پخت کباب زغالی، سودهی و افزایش درخواست، عدم وجود سوخت طبیعی گاز در مناطق عشایری صعب العبور، وجود کبابیها و قلیانیهای فراوران از عوامل نابودی بلوطهای استان ایلام است.

روستای "گرز و لنگر" در بخش ماژین توابع شهرستان دره شهر یکی از این مناطق است که استفاده از چوب خشک(هیزم) بعنوان سوخت اصلی در آن بصورت یک عادت قدیمی از سالها قبل وجود دارد.

مردم این روستا در منطقه جنگلی کبیرکوه  به دلیل صعبالعبور بودن، عدم وجود سوخت گاز و نزدیکی به جنگل از سوخت هیزمی استفاده می کنند.

طبق امار روستای 266 نفری  گرز و لنگر سالانه یکهزار متر مکعب معادل 600 استر چوب خشک جنگلی برای پخت پز و گرم کردن منازل خود در فصل سرما م یسوزانند.

این میزان مصرف چوب سه برابر تولید چوب خشک در طبیعت است.

همین معضل باعث شد منابع طبیعی دره شهر در اقدامی مناسب برای جلوگیری مصرف بی رویه  چوب خشک جنگلهای کبیر کوه دست به دامان ساجهای گازی شود.

"آرش مزبانی" رئیس منابع طبیعی دره شهر در گفتگو با خبرنگار سیمره خبر گفت: این طرح به منظور جایگزینی و جلوگیری از سوختن هیزم های خشک در طبیعت اجرا می شود.

وی اظهار کرد: 64 خانوار این روستا در قبال دریافت این تنورهای گازی هم قسم شده اند که آسیبی به طبیعت نرسانند.

مزبانی افزود: همچنین به دلیل ایجاد تعامل، کارت همیاری طبیعت برای مردم این روستا نیز صادر شده است.

رئیس منابع طبیعی دره شهر گفت این طرح باعث جلوگیری از بهم خوردن تعادل رویش درخت و چوب خشک در طبیعت خواهد شد.

با اجرای این طرح قابل تحسین می توان گفت"بلوطهای کبیرکوه این روزها نفس راحتی می کشند"

 
انتهای پیام/ی