ایلام بیدار08:54 - 1395/06/09
گزارشی از افتتاح فرمالیته مرکز ترویج کشاورزی زنگوان؛

منافع کشاورزان؛ قربانی منافع مدیران ناکارآمد

جهاد کشاورزی سیروان که در کارنامه خود افتتاح پروژه ناقص ایستگاه پمپاژ باغات بانواز را دارد حال افتتاح فرمالیته مرکز ترویج کشاورزی زنگوان نیز به آن اضافه شده تا کارنامه جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید در این شهرستان دو کارته شود.

به گزارشايلام بيدار به نقل از سیروان نوین، شهرستان سیروان منطقه حاصلخیزی است که با تنوع محصولات کشاورزی گوناگون از قطب‌های کشاورزی استان ایلام محسوب می‌شود.

شغل اغلب مردم این منطقه با توجه به ظرفیت‌های بسیار فراوان موجود، کشاورزی و دامداری است و این شهرستان سهم بسازی در تولید محصولات کشاورزی استان دارد.

اما با این وجود در برخی موارد کشاورزان با مشکلاتی در روند کار کشاورزی مواجه می شوند که یکی از این موارد نبود مراکز ترویج خدمات کشاورزی به تعداد مورد نیاز در این شهرستان است.

این شهرستان که دارای 12 هزار و 413 هکتار اراضی آبی و دیم، 485 هکتار باغ، بیش از 150 هزار راس دام، 40 واحد مرغداری و ... است تنها از یک مدیریت جهاد کشاورزی و یک مرکز خدمات برخوردار است.

 دهستان زنگوان در شهرستان سیروان از جمله این مناطق است که به دلیل فاصله حدود 15 کیلومتری با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و همچنین فاصله 20 کیلومتری با مرکز خدمات کشاورزی کارزان، کشاورزان آن را با مشکلاتی رو به رو کرده است.

کشاورزان این دهستان که برای کوچترین مشاوره و خدمات کشاورزی بایستی مسافت 15 تا 20 کیلومتری را طی کنند، بارها درخواست رفع این مشکل را از مسئولان امر داشته‌اند.

این خواسته کشاورزان دهستان زنگوان در نهایت در مردادماه سال 94 محقق می شود و مرکز ترویج کشاورزی دهستان زنگوان با حضور یکی از نمایندگان سابق مجلس، رئیس وقت سازمان جهاد کشاورزی ایلام، فرماندار و جمعی از مسئولان محلی در شهرک سرتنک افتتاح شد.

این مرکز که به گفته مسئولان وقت،  15 روستا را تحت پوشش قرار می دهد به منظور سهولت در خدمات رسانی به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی این دهستان که بالغ بر 1400 بهره برداری می باشند، راه اندازی شد.

راه اندازی مرکز ترویج و خدمات کشاورزی دهستان زنگوان در آن زمان باعث خوشحالی کشاورزان این دهستان شد ولی افتتاح این مرکز آن هم با هدف بهره برداری سیاسی فقط برای يک مدت کوتاه اين اميدها را به ياس مبدل کرد به طوری که چشم انتظاران راه اندازی این مرکز بعد از افتتاح خدماتی قابل توجهی در آن ندیدند.

جهاد کشاورزی سیروان که در کارنامه خود افتتاح پروژه ناقص ایستگاه پمپاژ باغات بانواز را دارد حال افتتاح فرمالیته مرکز ترویج کشاورزی زنگوان نیز به آن اضافه شده تا کارنامه جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید در این شهرستان دو کارته شود.

این اقدامات مسئولان که باعث متضرر کردن کشاورزان و نامیدی آنها می شود در حالی از سوی مسئولان صورت می گیرد که تنها منافع خود را مدنظر قرار داده و به فکر قشر زحمتکش کشاورز نیستند.

یکی از نیازهای مبرم مراکز ترویج و خدمات کشاورزی برای خدمت به کشاورزان برخورداری از نیروی متخصص و امکانات است اما مرکز ترویج و خدمات کشاورزی زنگوان از لحاظ نیرو و امکانات تجهیز نشد و تنها برای مدت کوتاهی توسط یک سرباز امریه اداره می شد.

این مرکز که در صورت اصولی بودن می توانست خدمات بسیاری به کشاورزان این منطقه ارائه نماید حال بخاطر افتتاح فرمالیته تعطیل است.

اکنون با گذشت یک سال از افتتاح مرکز(!)، بسته بودن در مرکز ترویج و خدمات کشاورزی زنگوان به روی کشاورزان باعث گلايه شديد آنان شده است و اين موضوع و تماس مکرر کشاورزان این منطقه با پایگاه اطلاع رسانی سیروان نوین، خواستار پاسخگویی مسئولان نسبت به افتتاح فرمالیته این مرکز و وعده و عیدهای داده شده شدند.

مرکز ترویج کشاورزی زنگوان فاقد چارت اداری است

حجت اله بخشوده، مدیر جهاد کشاورزی سیروان در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین در این رابطه گفت: پست ترویج زنگوان فاقد چارت اداری است به همین خاطر منتظر ابلاغ چارت اداری آن از سوی سازمان هستیم.

وی اظهار کرد: بعد از افتتاح این مرکز فردی که در آنجا مستقر بود به صورت غیرقانونی حضور داشت و در صورت بروز حادثه برای این فرد، کسی جابگو نبود.

این مسئول با بیان اینکه تا به حال هیچ خدماتی بجز توزیع سبوس در این واحد به کشاورزان ارائه نشده است، افزود: ما به دنبال تجهیز نیروی انسانی مورد نیاز آن هستیم تا بتوانیم خدمات کارشناسی در آن به کشاورزان منطقه ارائه نماییم.

بخشوده با اشاره به افتتاح فرمالیته این مرکز در آن زمان، خاطرنشان کرد: ما به دنبال راه اندازی مرکز خدمات کشاورزی به صورت اصولی در آن دهستان هستیم تا بتوانیم خدماتی به کشاورزان روستاهای این منطقه ارائه نماییم.

وی با بیان اینکه فعال کردن این مرکز در دستور جهاد کشاورزی شهرستان می باشد و نیازمند صدور مجوز قانونی است، تاکید کرد: در صورت ابلاغ چارت اداری و تامین اعتبار، این مرکز به صورت قانونی و با حضور کارشناسان لازم شروع بکار خواهد کرد.

امیدواریم با توجه به نیاز منطقه و درخواست‌های کشاورزان با ارائه این مجوز برای ارائه خدمات بهتر به کشاورزان این مرکز راه‌اندازی ‌شود و این قضیه توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد.

انتهای پیام/ی