ایلام بیدار20:49 - 1395/03/27
باز هم نفس ها به شماره افتاد؛

ایلام خاک بر سر شد

موج های ورود گردو غبار به استان ایلام به یک داستان همیشگی تبدیل شده و در برخی از مناطق استان و شهرستان ها این داستان سر درازی داشته و دارد.

گروه اجتماعی ایلام بیدار:: موج های ورود گردو غبار به استان ایلام به یک داستان همیشگی تبدیل شده و در برخی از مناطق استان و شهرستان ها این داستان سر درازی داشته و دارد.

میهمان ناخوانده ای که البته برای ایلامی‌ها خوش‌یمن نیست، چرا که تنها میهمانی است که مردم تاب تحمل آن را ندارند.مردمان این دیار در حالی با این پدیده- گرد و خاک- دست و پنجه نرم می‌کنند که علی‌الظاهر ورود آن به استان تمامی ندارد. مردمانی که در روزهای 8 سال دفاع مقدس خاک حاصل از بمباران‌ها را تجربه کردند، در برهه کنونی نیز درگیر گردوغباری شده‌اند که وجود آن باعث آزردگی خاطرشان شده است.

از ظهر امروز(پنجشنبه) موج جدید گرد و غبار وارد استان ایلام و باز هم مردم را خانه نشین کردو وضعیت هوا در حالت اضطرار قرار گرفت.

براساس پیش بینی های اداره کل هواشناسی استان ایلام این شرایط (استقرار توده گرد و غبار) تا روز جمعه هفته جاری در آسمان این استان پایدار است و سپس به تدریج از جو منطقه خارج و از میزان غلظت آن کاسته می شود.
از ابتدای سال جاری تاکنون استان ایلام شاهد 13 روز آلوده ناشی از ورود ریزگردهای عربی از طرف بیابان های عراق و سوریه بوده است.
سال گذشته نیز استان ایلام 76 روز غبارآلود را پشت سر گذاشت.

علی طاهر سارایی  معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام در گفتگویی اظهار کرد:هم اکنون وضعیت هوای شهرستان دهلران 17 برابر حد مجاز و در شرایط اضطرار قرار دارد.

وی میزان آلاینده های موجود در هوای شهرستان های ایلام و آبدانان را 12 برابر حد مجاز دانست و افزود: میزان مجاز ذرات معلق و غلظت ریزگردها در هوای سالم و استاندارد 150 میکروگرم بر متر مکعب است.
سارایی تاکید کرد: میزان غلظت گرد و غبار هوای مهران هشت برابر و ایوان 11 برابر و دیگر نقاط استان ایلام تا سه برابر حدمجاز رسیده و این روند نشان از آلودگی شدید هوا در این منطقه از غرب کشور دارد.
وی با اشاره به روند افزایشی توده گرد و غبار موجود در هوای این استان، یادآور شد: هم اکنون میانگین غلظت ریزگردها و ذرات معلق در هوای استان ایلام بیش از 10 برابر حد مجاز است.

بله خانم ابتکار!شما محیط زیست را ممنوع التصویر کردید

در حالی که ذرات گرد و غبار، ایلام را خاک کرده و تاکنون هیچ ابتکار یا تدبیری از سوی دولت نتوانسته انتظار ساکنان این مناطق را پاسخگو باشد.معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست اخیرا به انتقاد از صدا و سما پرداخته و گفته است که محیط زیست ممنوع‌التصویر شده‌است.
سال گذشته گردو غبار اهواز، آتش سوزی جنگل‌ها در تابستان، سیل ایلام، گرد و غبار کرمان، باران‌های خوزستان نشان می‌دهد هنوز اقدام مؤثری برای بهبود کیفیت محیط زیست این شهرها انجام نشده است و تنها حرف است و وعده و وعیدی که معلوم نیست کی آغاز و کی به نتیجه خواهد رسید!

اما مگر در سال‌های گذشته بارش باران نداشتیم؟! چرا تا این حد زندگی مردم مختل نمی‌شد؟ چرا گرد و غبار هنوز بر زندگی مردم سایه انداخته است و هر روز در شهرهای مختلف کشورمان خودی نشان می‌دهد؟ چرا باران‌های خوزستان امسال بلای جان مردم شده است؟

خانم ابتکار آتش سوزی‌های مکرر جنگل‌های مناطق حفاظت شده مانشت و قلارنگ را در تابستان سال گذشته به خاطر دارید؟ آتش سوزی‌های مکرری که در مجموع بیش از 309 هکتار از جنگل‌های ایلام را طعمه حریق کرد و بخشی از آنها در مناطق تحت حفاظت سازمان رخ داد، آیا می‌دانید منشاء سیل ایلام از سوی این جنگل‌ها بوده است و با ازبین رفتن جنگل و پوشش‌های گیاهی، خاک نتوانست در برابر بارش سنگین باران مقاومت کند و پدیده سیل تشدید شد؟ اگر از عوامل طبیعی مانند میزان بارندگی بگذریم از بین رفتن جنگل‌هایی که در مسیر سیل قرار داشتند باعث تشدید سیل و ورود آن به خانه‌های مردم شد.

در زمانی که مردم ایلام در صفحه اینستاگرام ابتکار خواستند تا رئیس سازمان محیط زیست برای مهار آتش سوزی‌ها کمکی کند، ابتکار در پاسخ به آنها تنها به یک جواب اینستاگرامی بسنده کرد درحالیکه اگر در آن زمان اقدام مناسبی انجام می‌شد قطعا خسارات سیل بسیار کمتر از آن چیزی بود که شاهد آن بودیم .

خانم رئیسی که هر روز منتقدان خود را متهم به سیاسی کاری می‌کند جالب است که حتی در صحبت‌های تخصصی محیط زیست هم نمی‌تواند علاقه‌اش به سیاست را پنهان کند و جسته و گریخته از هر بابی وارد شود گویی باید از در سیاست خارج شود! و این است حال و روز محیط زیست کشورمان در سایه یک مدیر سیاسی!

بله خانم ابتکار!شما محیط زیست را ممنوع التصویر کردید
 
انتهای پیام/ش