ایلام بیدار08:12 - 1395/03/26
تحلیلی بر تناقض سخنان سخنگوی دولت با استاندار ایلام/

احداث نیروگاه برق؛ دهلران یا مهران

سخنگوی دولت خبر از احداث نیروگاه برق در دهلران داد، استاندار ایلام خبر از احداث نیروگاه بر در مهران!

به گزارشايلام بيدار به نقل ازنسیم دهلران، دارا بودن ذخایر نفتی، زمین های مستعد کشاورزی، سد و... شهرستان دهلران را از دیگرشهرستان های استان ایلام متمایز می نماید.

استخراج بیش از 98 درصد نفت غرب کشور در دهلران و بازگشت 2 یا 3 درصد درآمد آن به استان و تقسیم آن به کل شهرستان های استان، یکی از مولفه های برتری این شهرستان به دیگر شهرستان های استان ایلام می باشد.
همین امر باعث گردیده تا مردم این شهرستان انتظارات فراوانی از مسئولان استان داشته باشند ولی همواره بر این باورند که مسئولان استانی نگاهشان به شهرستان دهلران نگاهی تبعیض آمیز با محوریت معکوس پیشرفت است.
سال هاست که مردم شهرستان دهلران با این احساس که ایلام، دهلران را تافته ای جدابافته می داند و کمتر لطف خود را بر سر این شهرستان عطا می کند زندگی می کنند.
در گذشته این نگاه فقط بر زبان ها می پیچید و سندی بر این مدعا وجود نداشت و اگر هم وجود داشت افراد کمی از آن مطلع داشتند ولی امروزه با وجود فضایی جدید به نام فضای مجازی و شبکه های اجتماعی موبایلی که جای اوقات فراغت و حتی زمان هایی که باید در کنار خانواده ها و اقوام باشیم را هم گرفته است. حتی سندهای محرمانه هم گاهی در معرض دید عموم قرار می گیرد.
 
شادی مردم دهلران از خبر دولت مردان کشوری
بر اساس این گزارش، سه شنبه هفته گذشته(18 خرداد) محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه در میان خبرهای خود، خبری را بازگو نمود که باعث شادی مردم مرزدار شهرستان دهلران شد. شادی که دو دلیل داشت، یکی خود خبر و دیگری بر زبان آوردن نام دهلران آن هم از دولت مردان کشوری...
 
متن خبر به این شرح بود: "سخنگوی دولت در خصوص بخش سرمایه گذاری مستقیم خارجی اظهار داشت: دومین سرمایه گذاری مستقیم خارجی هفته گذشته برای احداث پنج هزار مگاوات انرژی الکتریکی به ارزش 4.2 میلیارد دلار نهایی شد که در جنوب اهواز، دهلران، ساوه، سوفیان و بناب عملیات اجرایی آن شروع شده است و دولت ایران در این سرمایه گذاری برای منابع مالی تعهد تضمینی ندارد." برای مشاهده کل خبر اینجا کلیک کنید.
 
به نام دهلران، به کام مهران
متن خبر به قدری واضح است که نیاز به تفسیر و تحلیل ندارد، قرار است در شهرستان دهلران به گفته سخنگوی دولت، نیروگاه یک هزار مگاوات انرژی الکتریکی توسط سرمایه گذار خارجی ساخته شود که عملیات اجرایی آن شروع شده است.
 
پس از شنیدن خبر، یکی از کارهای اکثر شهروندان دهلرانی در فضای مجازی شده بود جستجوی خبر با عنوان "احداث نیروگاه در دهلران"، ولی نتیجه جست و جو علاوه بر اینکه دل شهروندان را شاد نمی کرد بلکه آزرده خاطر نیز می نمود. چرا که درست دو روز قبل از نشست سخنگوی دولت با اصحاب رسانه، سایت استانداری ایلام خبری تحت عنوان "ترکیه نیروگاه برق در مهران احداث می‌کند" به انتشار درآورده بود.
 
در این خبر "استاندار ایلام با بیان اینکه شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه قرارداد احداث 7 نیروگاه گازی به ارزش 4.2 میلیارد دلار در ایران را با وزارت نیرو به امضاء رساند، افزود: مقرر شد یک واحد از این نیروگاه ها در شهرستان مهران احداث شود."
 
چرخیدن یا نچرخیدن نام دهلران بر سر زبان!!!
مشابه بودن مبلغ قرارداد خبر استاندار و سخنگوی دولت نشان می دهد که سخن از یک پروژه است ولی یا زبان نوبخت به مهران نچرخیده است یا زبان استاندار به دهلران نمی چرخد...
 
احداث دونیروگاه برق در دهلران و مهران
 البته بیش از این مردم در فضای مجازی اعتراضات خود را به گوش استاندار رسانده اند و یکی از رسانه های دهلرانی با زدن متنی مدعی شد که استاندار در جوابش گفته است: " سلام خدمت بعضی از دوستان عرض کردم وزارت نیرو با ایجاد هزار مگاوات برق در استان ایلام موافقت کرده که در دو شهرستان دهلران ومهران هرکدام پانصدتا در دهلران شرکت آلوین نیرو حدود دوساله کار میکنه وتمام مراحل را طی کرده بر اساس گفته مدیران آن انشاءالله بزودی عملیات اجرایی شروع میشه پانصدتادرمهران هم ترکها قراره شروع کنند که بحث اخیر هست لطفا جهت اطلاع مردم عزیز دهلران منعکس نمایید. مروارید".
 
دهلران مادری دلسوز برای همه استان ایلام
 
جاداشت باتوجه به شأن، وزن، عیار و شخصیت حقوقی استاندار محترم ایلام، جوابیه ای درخورشأن ایشان ومردم شریف دهلران به رسانه ها ارسال تا با درج آن، هم به جایگاه ایشان وهم به شعورعمومی مردم دهلران خدشه ای وارنیاید. لذا به نظرجمع کثیری ارنخبگان دهلران این کامنت مقداری از واقعیت آن را مبهم جلوه میدهد، چراکه مردمان ساده و کم توقع دهلران بارها مورد بی مهری وکم لطفی مدیران سطح نخست استان قرارگرفته ومیگیرند.
 
به عنوان مثال دربحث اربعین سال گذشته شخص استاندارمحترم ایلام ازسیمای مرکزاستان(رجوع به آرشیو) درآن مقطع بارها به زایرین محترم توصیه ی مراجعت ازمحور ارکواز_بدره_دره شهر را گوشزد مینمودند ولی نامی ازمحورهموار و کم خطر دهلران باتوجه به دسترسی به خط آهن انیمشک، بر زبان نمی آوردند.
 
مورد دوم عدم پوشش تصویری مناسب خدمات مردم دهلران به آن عزیزان ازسوی مدیران سیمای مرکزاستان درآن مقطع را مردم دهلران هنوزفراموش نکرده اند.
 
استاندار ایلام در آذر 92/
در این متن استاندار ایلام از نیروگاه پانصد مگاواتی در دهلران می گوید اما این خبر بر می گردد به آذر ماه سال 1392 که استاندار در آن سال اظهار کرد: " 330 میلیون یورو اعتبار ارزی برای اجرای این نیروگاه 500 مگاواتی در نظر گرفته شده است. 
وی افزود: صنعت و فنآوری ساخت و راه اندازی این نیروگاه از سوی کشور چین ارائه می شود. 
مدیر ارشد استان تاکید کرد: کارهای فاینانس این طرح انجام شده و موافقت نامه اصولی نیز صادر شده است. 
مروارید یادآور شد: نیروگاه سیکل ترکیبی دهلران با مشارکت 90 درصدی بخش خصوصی و 10 درصدی وزارت نیرو ساخته می شود.
وی ادامه داد: مکان یابی و زمین مورد نیاز این طرح در دهلران مشخص شده و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود. 
نماینده عالی دولت در استان ایلام اضافه کرد: با توجه به برخورداری دهلران از منابع عظیم نفت و گاز، نیاز وزارت نفت به برق و همچنین نیاز شبکه داخلی استان به نیروگاه احداث این طرح از صرفه اقتصادی بالایی برخوردار است. 
مروارید گفت: 50 درصد برق تولیدی این نیروگاه نیز به کشور عراق صادر می شود."
 
مطالب و مستندات با لا سوالات زیادی را در ذهن نگارنده و مخاطب ایجاد می کند که امیدواریم مسئولی، مسئولیت پاسخگویی آن ها را برعهده بگیرد:
 
چرا سخنگوی دولت با وجود اینکه نام تمام نیروگاه هایی را که قرار است احداث شوند به زبان آورده ولی نامی از مهران نیاورده است؟
 
نیروگاه برق سیکل ترکیبی که در سال 92 قول اجرایی آن را داده اند و سرمایه گذار آن نیز مشخص بوده چطور به یکباره سرمایه گذار آن کشوری دیگر می شود و تا کنون مسئولی در خصوص آن سخن به میان نیاورده است؟
 
اگر قرار است که به گفته استاندار (البته با سندیت فضای مجازی) دو نیروگاه  500 مگاواتی در دهلران و مهران ساخته شود پس چرا استاندار در خبر خود نامی از دهلران به میان نیاورده است؟
 
نیروگاه برق سیکل ترکیبی که آن همه مانور بر روی آن داده اند اکنون در چه مرحله ای است و چرا تا کنون هیچ مسئولی برای دیدن آن نرفته تا رسانه ها از وضعیت آن برای مردم اطلاع رسانی نمایند؟
 
چرا؟
چرا؟
وچرا های دیگر...؟
 
 
انتهای پیام/س