ایلام بیدار07:50 - 1395/03/24
یک کارشناس آموزشی و تربیتی:

قرآن پایه اصلی تمام آموزش های علمی کشور است

یک کارشناس آموزشی و تربیتی قران را پایه اصلی تمام آموزش های علمی کشور دانست.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، حجت الاسلام "غلامرضا غیاثی"، کارشناس تربیتی و آموزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، در خصوص اهمیت قرآن آموزی و آموزش های قرآنی در مدارس اظهار داشت: قرآن می تواند به عنوان يک رويکرد در هدايت انسان به سوی مبدا خلقت، اتخاذ راه و زندگی صحيح از متن قرآن و ارائه عقايد وانديشه ها به قرآن کريم و بهره مندی از آيات و معارف قرآن، در زندگی روزمره، نقش اساسی را ايفا کند.

وی افزود: هدف اصلی از آموزش های قرآنی در کشور ما يادگيری قواعد روخوانی و روان خوانی قرآن است و هنگامی که دانش آموزان, واجد چنين دانشی شوند کار تمام است و آموزش اتفاق افتاده است؛ در صورتی که ازخواندن روزانه و دائمی قرآن و انس با قرآن بی نياز نيستند و آحاد مردم همواره بايد خود را نيازمند و در محضر قرآن ببينند.

حجت الاسلام غیاثی با بیان اینکه ارتقاء توانائی های علمی وعملی قرانی در بین نوجوانان و جوانان این مرزو بوم نیازمند داشتن تخصص آموزگاران و مربیان قرآنی در مدارس و اهتمام آموزش و پرورش در این حوزه است، تصریح کرد: تلاش همه جانبه در جهت ارتقاء روشهاي آموزشي معلمان با عنايت به اتخاذ شيوه هاي متنوع و جذاب اين درس باید در پیشبرد آموزش های قرآنی صورت پذيرد.

این کارشناس تربیتی در ادامه اضافه کرد: درتوسعه فعالیت های قرآنی و ترویج فرهنگ نماز، تنها نهادی که توانسته است به دلیل ویژگی خاصی که دارد اقدام کرده و آموزش دهد، آموزش و پرورش است.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که آموزش و پرورش ساعت تدریس درس قرآن را محدود کند ولی جایگزینی برای این تصمیم از طریق روش های جدید و کاربردی امروز نداشته باشد باید منتظر عواقب ناخوشایندی در این حوزه بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام، اظهار داشت: اگرقرار است با کاهش ساعات آموزش قرآن در مدارس، تدریس در یک محدوده نظری با چند کلاس آموزش مفاهیم قرآن داشته باشد نیاز است که از روش های جدید عملی استفاده شود.

وی با بیان اینکه آموزش حلقه ای ، روخوانی حلقه ای و مسجدی دانش آموزان می تواند جایگزین کلاس های تدریس مستقیم قرار گیرد، افزود: اگر با این  نظر که ساعت تدریس قرآن در مدارس زیاد است و آن را کاهش دهیم و جایگزینی برای آن نداشته باشیم روش منطقی نیست چون آموزش قران و اهمیت آن زیر سؤال برده می شود.

وی گفت: دوره های ابتدایی و راهنمایی باید آموزش های قرانی فرا گرفته شود، زیرا که قرآن هم علم پایه است و هم بحث اعتقادی فرهنگی است، و تمام علوم دیگر بر مبنای این علم باید آموزش داده شوند، وضروری است دانش آموز از سنین کودکی به علوم کارآمد قرآنی آشنایی پیدا کند.

حجت الاسلام غیاثی با بیان اینکه آموزش قرآن در دوره ابتدائی و راهنمائی باید در زمان مناسب و به میزان مناسب باشد تا اثر بخشی آن روشن شود، گفت: آموزش و پرورش باید با سنجش و برنامه ریزی به گونه ای عمل کند که علاوه برارائه آموزش های لازم عملی و روخوانی، مفاهیم و دستورالعمل های قرآنی و همچنین مباحث اعتقادی را به دانش آموز آموزش دهد.

این کارشناس تربیتی با بییان اینکه زمان تدریس و شیوه تدریس قرآن باید مد نظر قرار گیرد، تأکید کرد:  باید این هدف در اولویت باشد که تا سن 10 سالگی برای دختران و 12 سالگی برای پسران به خوبی به روانخوانی قرآن دست پیدا کنند و در کنار آن با مفاهیم اعتقادی قرآن نیزآشنا شوند.

وی افزود: حال این هدف در هر قالبی از سوی آموزش و پرورش اجرایی شود نباید به آموزش مفاهیم قرانی در مدارس بی توجهی شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دستیابی به جامعه ای متمسک به قرآن و عترت و برخوردار از ایمان و عمل صالح، در گرو عزم ملی و اراده هماهنگ مدیران نظام برای توسعه فرهنگ قرآنی است.

 

انتهای پیام/س