ایلام بیدار07:39 - 1395/03/24
قصه پر غصه بیماران سیروانی تمامی ندارد؛

سفر اجباری برای انجام یک سونوگرافی ساده!

به علت نبود دستگاه سونوگرافی در سیروان، بیماران ناچار و به اجبار، برای انجام سونوگرافی و ادامه درمان به شهرستان های مجاور ویا مرکز استان مراجعه می کنند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیروان نوین، تامین سلامت، بهداشت و درمان مردم از مهم ترین وظایف مسئولین می باشد، زیرا ارائه خدمات نوین در این راستا موجب بالا رفتن امید به زندگی و رفاه حال مردم می شود.

امروزه بیماران بجز مشکل بیماری خود باید یک مشکل دیگر را هم بکشند، آنهم نبود امکانات پزشکی ازجمله پزشکان متخصص،  تجهیزات پزشکی مناسب و خدمات بهداشتی و درمانی از مشکلاتی است که مردم را بسیار آزار می‌دهد.

چه بسا بیمارانی که به خاطر نبود پزشک متخصص و کمبود تجهیزات پزشکی و ضعف در رسیدگی به موقع و مناسب به مرگی دلخراش تن دادند که افسوس‌های بسیاری درپی داشته که اگر این یا آن را داشتیم یا آمبولانس به موقع به مراکز درمانی مناسب و مجهز می‌رسید پدر، مادر یا کودکی زنده می‌ماند.

و این درحالیست جمعیت بیش از 17  هزاری نفری شهرستان سیروان به دلیل نبود پزشک متخصص و بعضی از امکانات اولیه پزشکی با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند.

یکی از این امکانات اولیه، دستگاه سونوگرافی و پزشک متخصص آن است، سونوگرافی اهميت بسزايی در تشخيص و درمان بيماری ها دارد و در کنار ساير روش های تشخيصی، يکی از پايه های اصلی تشخيص بيماری ها به حساب می آيد.

اگر این شهرستان به تجهیزات سونوگرافی مجهز باشد مردم اندکی راحت می شوند چراکه نبود این تجهیزات باعث شده است بیماران جهت انجام یک سونوگرافی ساده باید به شهرستان های همجوار یا مرکز استان مراجعه کنند و این خود مشکلاتی را برای بیماران بوجود می آورد از یک طرف خطرات جاده ای و دوری راه  و از طرف دیگر برای درمان برخی ناراحتی‌های جزئی با زحمت فراوان و اتلاف وقت بیشتر، هزینه‌های مضاعفی را پرداخت و در خیابان‌ها سرگردان شوند.

طی کردن مسافت 65 کیلومتری برای انجام یک سونوگرافی ساده

خانم فاضلی در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین از نبود دستگاه سونوگرافی در این شهرستان به شدت انتقاد کرد و گفت: در حالی که مسئولان که همیشه از اجرای طرح نظام سلامت و رفع مشکل بیماران با اجرای این طرح حرف می زنند ولی ما در شهرستان سیروان برای انجام یک سونوگرافی باید به مرکز استان مراجعه کنیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه طرح نظام سلامت هنوز در شهرستان سیروان به خوبی اجرا نشده است و هنوز مردم این شهرستان از بسیاری از خدمات درمانی محروم هستند.

فاضلی بر ضرورت استقرار مرکز سونوگرافی در این شهرستان تاکید کرد و افزود: مسئولین هر چه سریعتر نسبت به استقرار دستگاه سونوگرافی در سیروان اقدام نمایند تا مشکل مردم شهر، روستاها و بخش های این شهرستان را حل نمایند.

یک مادر باردار سیروانی که از نبود سونوگرافی در شهرستان ناراحت بود، گفت: با این وضعیت جسمی ام مجبور هستم برای انجام سونوگرافی مسافت 65 کیلومتری تا مرکز استان را طی کنم و این برای من و همسرم هم سخت هم هزینه بر است.

وی بیان کرد: با توجه به بعد مسافت و خطرات جاده ای اگه اتفاقی برای من و بچه ام رخ دهد چه کسی پاسخگو است؟

مسئولان برای رفاه حال شهروندان این معضل را در شهرستان برطرف کنند

یکی دیگر از شهروندان سیروانی در گفتگو با خبرنگار ما در این رابطه اظهار کرد: نبود سونوگرافی در سیروان، مردم این شهرستان را روانه شهرستان‌های همجوار از جمله مرکز استان کرده است که این شایسته شهرستان نیست.

وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید با اجرای طرح تحول نظام سلامت در صدد بوده که بیماران تنها رنج بیماری را داشته باشند ولی در سیروان بیماران علاوه بر رنج بیماری باید رنج کمبود امکانات و هزینه های رفت و آمد را نیز داشته باشند.

این شهروند سیروانی تصریح کرد: ارائه خدمات درمانی مناسب به شهروندان و همچنین دردسترس بودن امکانات و تجهیزات پزشکی برای آنها یک امر بدیهی است لذا  امیدواریم مسئولان امر برای رفاه حال شهروندان این معضل را در شهرستان برطرف کنند.

امیدواریم مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ایلام  و مسئولان شهرستان زمینه استقرار چنین تجهیزاتی از سوی دولت را فراهم کنند تا بیماران بجز مشکل بیماری خود مشکل دیگری نداشته باشند و مردم سیروان نیز از طرح تحول نظام سلامت دولت تدبیر و امید بهرمند شوند.

 

انتهای پیام/س