ایلام بیدار07:30 - 1395/03/24
یادداشت/ شمس الله سلیمانی

رفع مشکلات ملکشاهی نیازمند مدیریت مدبرانه

نیازهای ملکشاهی فراوان است، ولی بیشتر این کاستی ها نیازمند مدیریت قوی است و مدبرانه!

شمس الله سلیمانی:: شهرستان ملکشاهی یکی از شهرستان های تابعه استان ایلام در غرب کشور است که داراي سه کانون شهری ارکواز ، مهر و دلگشا ، دو بخش گچی و چمزی و 28 روستا است و مردم این شهرستان با گویش کردی مهکی صحبت می کنند.

ملکشاهی در سال 1387 به شهرستان تبدیل شد. در این شهرستان توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته تاکنون 4 فرماندار سابقه مدیریت اجرایی دارند.

شهرستان ملکشاهی با جمعیتی بالغ بر 27 هزار نفر متاسفانه از بسیاری مشکلات رنج می برد. قطعا دولتمردانی که می خواهند به مردم خدمت کنند، باید از این مشکلات و نارسایی ها اطلاع و آگاهی کافی داشته باشند و با برنامه وارد عمل شوند، چرا که مردم همیشه درصحنه این شهرستان ، انتظارات و خواسته های فراوانی از دولت تدبیر و امید دارند.

در این بین، انتظارات و توقعاتی از دولت می رود که در این یادداشت به چند خواسته از مسئولين شهرستان و دولتمردان تدبیر وامید، اشاره می شود:

بيكاري: شهرستان ملکشاهی ، جمعیت جوان بالایی دارد و بیشتر از نیمی از جمعیت آن را جوانان تشکیل می دهند . اما مشکل بیکاری و نبود مراکز صنعتی و کارآفرینی ، آنان را رنج می دهد . ضمن اینکه نخبگان و استعدادهای بسیاری در این قشر است که اگر امکانات لازم برایشان فراهم شود ، می توانند در سطح استانی و ملی بدرخشند. اما این امر ، نیازمند حمایت ویژه دولت و یک برنامه عملگرایانه و جامع است تا نیازهای جوانان و نوجوانان عزیز ملکشاهی برطرف شود.

آب شرب: کمبود آب آشامیدنی و غیر قابل شرب بودن آن در مناطق مختلف شهرستان در سال های اخیر یکی دیگر از مواردی است که باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم شهرستان شده است. مردم شهرستان ملكشاهي از كيفيت پائين آب شرب شهرستان ناراضي هستند و اكثر مردم براي تهيه آب شرب به چشمه هاي آب مراجعه مي كنند، آب لوله كشي شهرستان در اكثر مواقع قطع مي شود و اين قطعي خود نيز بر مشكلات آب مي افزايد.لذا مردم شهرستان از دولت انتظار دارند كه توجه وي‍ژه به حل مشكل آب شهرستان داشته و درجهت حل اين مشكل تلاش نمايد.

راه ارتباطي: یکی از عمده ترین مشکلات شهرستان ملکشاهی نبود راه ارتباطی مناسب وشرياني ، کم عرض بودن جاده های شهرستان و وضعیت وخیم و غیر استاندارد و نامتناسب راه های مواصلاتی است که باید این حوزه در اولویت قرار گیرد. راه ارتباطي شهرستان ملكشاهي در ايام اربعين بعنوان مسير دوم ارتباطي دسترسي زائرين به مرز مهران تعريف شده است و زائرين از طريق مسير ايلام- ملكشاهي- مهران جهت سفر به كشور عراق و زيارت عتبات عاليات تردد مي كنند و اين مسير در ايام اربعين در كاهش بار ترافيكي مسير ايلام- مهران و به تبع آن كل استان موثر است، پس توجه ويژه به راههاي ارتباطي شهرستان از جمله: تعريض، بهسازي، حذف نقاط حادثه خيز، آسفالت، نصب علائم راهنمايي ورانندگي، خط كشي مناسب و.... امري ضروري است.

بهداشت ودرمان: عدم وجود دي كلينيك، مراكز درماني مجهز به سونوگرافي، پزشك متخصص و... از ديگر مشكلات ساكنان ملكشاهي است. سال 93 اسكلت مجتمع اداري شهرستان جهت ساخت دي كلينيك واگذارشده ولي تاكنون پيشرفت فيزيكي خاصي در تكميل پروژه ساختمان دي كلينيك مركز شهرستان مشاهده نشده و تكميل اين پرو‍ژه يكي از مطالبات به حق مردم ملكشاهي از دولت است و همت توجه ويژه مسئولين را مي طلبد. 

فرهنگي: ملکشاهی از ظرفیت های فراوان فرهنگی و هنری برخوردار است ، فعالیت های فرهنگی و هنری آن با رکودی روبه رو است که در این زمینه لازم است با توجه ویژه به بخش فرهنگی این شهرستان برای بهبود اوضاع تلاش شود.
این شهرستان هنوز از داشتن یک مجتمع فرهنگی و هنری محروم است که رفع این نیاز نیازمند رایزنی های مناسب در سطح مدیران عالی است که تنها از عهده فرماندار و نمایندگان مردم در خانه ملت ساخته است.

مهاجرت: يكي ديگر از مشكلات شهرستان ملكشاهي، مهاجرت بي رويه ساكنان شهرستان به سايرشهرستانها، مركز استان وخارج است. از مهمترين دلايل مهاجرت در شهرستان، بيكاري است و مهاجرت كنندگان اغلب جهت اشتغال و پيداكردن منبع درآمد به خارج از شهرستان مهاجرت مي كنند كه اين امر خود در كاهش جمعيت شهرستان موثر است، درحاليكه جمعيت خود يكي از مولفه هاي توسعه محسوب مي شود. با اين توصيف، دولت مي تواند با ايجاد اشتغال، سرمايه گذاري بخش خصوصي و... از مهاجرت ها در شهرستان جلوگيري وحتي جمعيت از سايرشهرستانها را به سمت ملكشاهي بكشاند.

عمران شهري: از ديگر مشكلات شهرستان ملكشاهي درحوزه عمران شهري است، ساكنان شهرستان ملكشاهي از دولت انتظار دارند با تخصيص اعتبار كافي در حوزه عمران شهري بوي‍ژه در سرفصل هاي: ايجاد پارك و فضاي سبز، احداث شهربازي، احداث سيل بند، آسفالت كوچه، خيابان ومعابر، رنگ آميزي ونقاشي معابر و... در حوزه عمران شهري تلاش نمايد.

عمران روستايي: ساكنان نقاط روستايي شهرستان انتظار دارند دولت در حوزه عمران روستايي ازجمله: طرح هاي هادي روستايي، ارائه تسهيلات مسكن روستايي، توجه وي‍ژه در بحث اشتغال بوي‍ژه اقتصادمقاومتي در روستاها، توجه به محصولات و توليدات كشاورزان، دامداران وروستائيان در راستاي تقويت روستاها و جلوگيري از روند مهاجرت از روستاها به شهرها تلاش نمايد.

ورزش: درشهرستان ملكشاهي، ظرفيتها و استعدادهاي ورزشي فراواني وجود دارد، حضور در مسابقات استاني، كشوري وآسيايي وكسب عناوين قهرماني از افتخارات ورزشي اين شهرستان است، اهالي شهرستان ملكشاهي از مسئولين انتظار دارند كه در راستاي تقويت ورزش درشهرستان، توسعه زيرساختها وميادين ورزشي، افزايش سرانه ورزشي، ترويج مقوله ورزش، حمايت از ورزشكاران و... گامهاي بيشتري بردارند.

البته نیازهای ملکشاهی فراوان است، ولی بیشتر این کاستی ها نیازمند مدیریت قوی است و مدبرانه !

در خاتمه باید خاطر نشان شد که بزرگترین امتیاز و نقطه قوت شهرستان ملکشاهی ، وجود مردمی خداجو، انقلابی و قدردان است و قطعا هر کاری که در جهت خدمتگزاری به مردم از جانب هر مسئولی صورت گیرد، از چشمان تیز بین آنان دور نخواهد ماند.

انتهاي پيام/س