ایلام بیدار17:06 - 1395/03/22
استاندار ایلام:

قرارگاه خاتم الانبیاء طرح راه آهن ایلام را اجرا می کند

استاندار ایلام از اجرای طرح راه آهن ایلام توسط قرارگاه خاتم الانبیاء خبر داد.

به گزارشايلام بيدار ، "محمدرضا مروارید"، استاندار ایلام در جلسه شورای اداری استان ایلام که با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، برگزاری این جلسه را اولین حضور همزمان نمایندگان جدید استان در بین مدیران دستگاه های اجرایی دانست و گفت: انشاله با همدلی موجود در بین نمایندگان و مجموعه مدیران استان شاهد توسعه همه جانبه استان باشیم. 

وی با بیان اینکه انشاله در این دوره شاهد جهش استان به سوی توسعه باشیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم نمایندگان استان بتوانند قدم های استواری در راستای توسعه همه جانبه استان بردارند.
مروارید، ضمن تشریح وضعیت کنونی ایلام گفت: علی رغم اینکه ایلام حرکت به سوی توسعه را دیرتر از سایر استانها شروع کردیم و به همین سبب هم از توسعه عقب ماندیم، اما طی سی سال گذشته، کارهای زیربنایی و مناسبی انجام گرفته که اکنون زمان نتیجه گرفتن از این طرح ها و پروژه هاست و می توان با همدلی و همراهی و به سرانجام رساندن طرح های زیربنایی، این استان را به توسعه واقعی رساند.
وی با اشاره به توانمندی های ایلام در زمینه نفت، گاز و کشاورزی، گفت: می توانیم با تکیه بر این ظرفیت ها در اقتصاد ملی نقش برجسته و تاثیرگذاری ایفا کنیم؛ زیرا این ظرفیت و توانمندی ها برای خروج از محرومیت به ما کمک می کند.
استاندار ایلام، هماهنگی و همدلی نمایندگان با مدیران اجرایی را در رسیدن به توسعه موثر دانست و افزود: همه باید برای توسعه استان نقش خود را به خوبی ایفا کنیم و نقاط ضعف را با همکاری و همدلی به نقطه قوت و مثبت تبدیل کنیم.
وی افزود: بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، در سال جاری بیش از شش هزار و 820 میلیارد ریال بودجه کشور در اختیار شرکت های دولتی و بانک هاست که می توان از این ظرفیت ها در جهت دهی به ایجاد اشتغال بهره برد.
مروارید با بیان اینکه نباید دائم در حال انتشار پالس منفی باشیم، افزود: زمانی که مدیران، انجام یک کار را برای استان نیاز و مناسب میدانند، باید دست به کار و پیگیر اجرای آن شوند؛ نه اینکه منتظر خواهش و التماس ما بمانند.
وی وضعیت استان از لحاظ منابع را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: اکنون استان ایلام در بحث ذخیره آب، جزو سه استان برتر کشور است و این شاخص یکی از نقاط قوت استان به شمار می رود.
استاندار ایلام در خصوص پروژه های وزارت نیرو در استان گفت: اختلاف نظرهایی بر روی پروژه های جدید سدسازی در استان وجود داشت که با رایزنی های انجام گرفته با وزیر نیرو مشکل چند سد از جمله چناره، گدار خوش و تسریع در سد میمه بر طرف شد اما برای اجرای سد گاوی و سیکان همچنان پیگیری و مذاکره با مسئولان مرتبط باید انجام گیرد.
وی با بیان اینکه از ابتدای تاریخ تا قبل از دولت تدبیر و امید 70 هزار هکتار اراضی استان آبی بوده اند، خاطرنشان کرد: اکنون وزارت نیرو در حال انجام کارهای بسیار بزرگی در استان ایلام است و با هزینه کرد 2 هزار و 600 میلیارد تومانی قرار است 100 هزار هکتار از اراضی استان آبی شود.
مروارید تخصیص 500 میلیون دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای آبیاری بارانی را از دیگر اقدام های اساسی در راستای تقویت بخش کشاورزی استان ایلام برشمرد و افزود: با این اقدامات جهش فوق العاده ای در بخش کشت آبی ایجاد خواهد شد.
وی افزود: در بسیاری از شاخص ها از میانگین بالاتر و در برخی دیگر جزو سه استان برتر کشور هستیم؛ طی سالهای اخیر تلاش های بسیاری برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی انجام شده که اینک در حال به ثمر رسیدن هستند.
استاندار ایلام ادامه داد: در سفر اخیر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام به استان، رقم 50 میلیارد تومان مصوب شد که صرف امور مرتبط با آموزش، فرهنگ و ایجاد کتابخانه شود که این رقم معادل یک سوم بودجه استانی ایلام است.
وی یادآور شد: این در حالیست که برای احیای واحدهای مشکل دار صنعتی نیز قرار شد مبلغ دو هزار میلیارد ریال از سوی ستاد اجرایی و بنیاد برکت اختصاص یابد که با هزینه کرد به موقع آن و رفع مشکل واحدهای صنعتی می توان اشتغال در استان را به وضعیت مناسبی رساند.
مروارید با بیان اینکه بنیاد مستضعفان مسئولیت اجرای چند پروژه مهم و بزرگ را در ایلام برعهده گرفته است، خاطرنشان کرد: این موارد باید توسط مدیران ذیربط پیگیری شوند و نمایندگان عزیز هم باید برای به سرانجام رسیدن آنها کمک کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خواست نقاط ضعف استان را به دستگاه های اجرایی اعلام کند تا پیگیر بهبود آنها باشند و افزود: به هر کدام از وزارت خانه ها که مراجعه می‌کنیم با استقبال بسیار مناسب نسئولین ارشد مواجه می‌شویم و اکثریت سازمانها و وزارت خانه های کشور به ایلام توجه و نگاه ویژه دارند اما مجموعه مدیریتی استان هم باید پیگیر امورات باشند.
استاندار ایلام تاکید کرد: با دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در 2 سال اخیر و امضا تفاهم نامه با آنها شرایط خوبی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف ایجاد شده که بزودی شاهد اجرایی شدن آنها خواهیم بود.
وی افزود: اکنون برای راه اندازی پتروشیمی و توسعه صنایع پایین دست آن با وزارت نفت در حال پیگیری و مذاکره هستیم و با توجه به اعتبار خوبی که میدان نفتی آذر گرفته می توان به فعالیت چشمگیر این میدان تا پایان سال جاری نیز امیدوار بود.
به گفته مروارید، همه این اقدامات اثرات زیادی دارد که می تواند در خلق ثروت در استان تاثیر گذار شود و استان ایلام را به جایگاه مناسبی از نظر توسعه برساند.
مروارید در ادامه به اجرای بزرگ راه 400 کیلومتری کرمانشاه - حمیل - ایلام - مهران - دهلران - اندیشمک اشاره کرد و گفت: وزارت نفت 25 درصد اجرای این پروژه بزرگ را تقبل کرده و مابقی آن از طریق اوراق قرضه و ملی تامین خواهد شد.
وی تاکید کرد: همچنین پروژه پلدختر - دهلران - کبیرکوه نیز یکی دیگر از طرح های بزرگی است که قرار است استان ایلام را از سمت دیگر به مرکز متصل کند.
وی در ادامه به پیگیری و مذاکره با قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران برای اجرایی شدن طرح راه آهن ایلام به طول 70 کیلومتر اشاره کرد و گفت: قرار است با توجه به قول های مساعدی که داده شده این طرح نیز بزودی وارد مرحله اجرا شود.
استاندار ایلام در پایان خواستار تجهیز و توسعه مکان های یادمان های شهدا در استان با توجه به سفر کاروان های راهیان نور شد و خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری عملیات فتح المبین در استان باید 2 یادمان دیگر در استان ایلام ایجاد شود تا کاروان های راهیان نور علاوه بر برخورداری از امکانات این یادمان ها با توجه به قرار داشتن در مناطق گرمسیری با فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر آشنا شوند.

 

انتهای پیام/س