ایلام بیدار08:22 - 1395/03/18
طلب 45 روزه ای که پیمانکار شهرداری دهلران از آن سر باز می زند؛

کارگران در رنج و پیمانکار بر گنج

کارگران شهرداری دهلران از مطالبه حقوق 45 روزه خود که پیمانکار قبلی نداده است ابراز نارضایتی و از مسئولان درخواست پیگیری نمودند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازنسیم دهلران، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق الزحمه اعم از مزد، حقوق و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

پیامبر اکرم (ص) ضمن آنکه توصیه های فراوانی برای احترام به کارگر و پرداخت به موقع حق الزحمه او حتی قبل از خشک شدن عرق کارگر فرموده اند، در روایتی به مجازات سخت ظالمان به حقوق کارگران اشاره و می فرمایند: "هرکس به کارگری در مورد دستمزدش ستم کند، خداوند عمل او را تباه می سازد و بوی بهشت را که از فاصله پانصد سال استشمام می شود بر او حرام می گرداند"(بحار ج75 ص332)
 
کارگران مهمترین ابزار تولید سرمایه هستند، قشری که به زبان خودمانی صورتش را باسیلی سرخ نگه داشته است و عادت به حقوق معوقه و بعضی مواقع به عدم پرداخت حقوق تا چندین ماه خود کرده است!
 
کار کردن و کسب روزی حلال برای خانواده در گرمای بیش از 50 درجه دهلران نمونه بارز جهاد می باشد اما برخی پیمانکاران و شرکت های فعال در شهرستان دهلران با پرداخت نکردن به موقع حقوق کارگران و به تعویق انداختن چندین ماهه پرداختی به کارگران خود باعث بروز نارضایتی ها در بین این قشر زحمت کش جامعه می شوند.
 
طبق قانون می بایست شهرداری ها مدیریت خدمات شهری را طبق قرارداد برای مدت معین به بخش خصوصی واگذار نمایند که شرکت های خدماتی بخش خصوصی عملکرد خود را براساس سود و زیان تعریف می کنند و در این بین ممکن است مشکلاتی برای کارگران خدمات شهری به وجود آید.
 
براساس این گزارش؛ 35 نفر از کارگران خدمات شهری شهرداری دهلران در گفت و گو با خبرنگار ما از پرداخت نشدن مطالبات 45 روزه خود توسط پیمانکار قبلی خدمات شهری شهرداری دهلران علی رغم تسویه کامل پیمانکار با شهرداری اظهار نارضایتی کردند.
 
محمد پاریاب یکی از نیروهای واحد خدمات شهری شهرداری دهلران در این خصوص به خبرنگار ما گفت: پیمانکار قبلی شهرداری علی رغم اینکه تمام مطالبات خود را از شهرداری دریافت نموده است اما حقوق 45 روز از نیروهای خدمات شهری را پس از گذشت بیش از 6 ماه هنوز پرداخت نکرده است.
 
وی افزود: تنها منبع درآمد و امرار معاش ما حقوقی است که از شهرداری دریافت می کنیم که بیش از 6 ماه است 15 میلیون ریال از مطالبات خود را از پیمانکار قبلی دریافت نکرده ایم.
 
حسین حسینی یکی از دیگر از نیروهای خدمات شهری شهرداری نیز اظهار کرد: طبق قانون دادخواست خود را جهت احقاق حقوق پایمال شده خود تقدیم مراجع قضایی و ذی ربط نموده ایم.
 
وی ادامه داد: دادگاه نیز رأی به توقیف اموال پیمانکار قبلی صادر نموده است ولی به دلیل اینکه پیمانکار ساکن شهرستان دهلران نمی باشد هیچگونه اموالی از وی در دسترس نیست که توقیف شود.
 
نورمحمد سرخی نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: از مسئولان انتظار داریم که چاره ای برای ما کارگران که شبانه روز و در گرما و سرما برای کسب روزی حلال کار و تلاش می کنیم اندیشه کنند تا حق فرزندان و خانواده ما ضایع نشود.
 
همچنین محمد احمدی در گفت و گو با خبرنگار ما ابراز داشت: از زمانی که خدمات شهری شهرداری به بخش خصوصی واگذار شده است همواره کارگران و نیروهای خدمات شهری با مشکلات فراوانی در خصوص دریافت حقوق و مزایا و بیمه مواجه بوده اند.  
 
وی گفت: علی رغم اینکه شهرداری ماهانه مجموع حقوق و مزایای کارگران را به پیمانکار قبلی پرداخت می کرد اما پیمانکار با چند هفته و حتی چند ماه تأخیر حقوق ما را پرداخت می کرد.
 
شاید در شرایط کنونی اقتصادی مبلغ 1میلیون و 500 هزار تومان(35*1.500.000=52.500.000) مبلغ ناچیزی باشد اما برای قشر زحمت کشی چون کارگران که برای ریال به ریال آن برنامه دارند، سرمایه زندگی محسوب شود.
 
حال پایگاه تحلیلی خبری نسیم دهلران ضمن قدردانی از پیگیری ها و اقدامات قانونی دستگاه قضایی درخصوص رأی توقیف اموال پیمانکار، و همچنین شهرداری دهلران که با وجود تمام مشکلات مالی خود توانسته است همواره حقوق کارگران را به پیمانکار پرداخت کند، اما انتظار می رود مسئولان با یک اقدام و عمل انقلابی و برپایه وجدان حقوق این قشر ضعیف جامعه را احقاق نمایند.
 
انتهای پیام/ی