ایلام بیدار08:10 - 1395/03/18
گزارشی از سد معبر و تعرضات به حقوق شهروندی در ایلام؛

پیاده رو هایی که پارکینگ خودرویی شده است

سد معبر تخلفی که در قانون پیش بینی شده است؛ در این گزارش با توجه به گستردگی این معضل شهری، تنها یک خیابان اصلی شهر مورد نظر است که به مرکز نمایشگاه های اتومبیل معروفیت دارد.

به گزارشايلام بيدار به نقل از ایلام پویا، مدت هاست تردد در پیاده روهای شهری  برای بسیاری از شهروندان  ایلامی، مشکل آفرین شده و باعث شده که بسیاری از شهروندان از ابتدایی ترین حقوق خود که سهولت در رفت و آمد است، برخوردار نباشند و عدم رعایت ضوابط لازم در این مورد نیز باعث شده کارکرد اصلی پیاده روها تبدیل به کاسبی مغازه داران شود. 

گویا مغازه داران قدرتمدتر از شهرداری شده اند و ابزار قانونی آنها بیشتر شده است؛ تمرکز بیش از حد اجناس غرفه داران در معابر باعث شده که غرفه داران، معابر عمومی را جزئی از غرفه خویش محسوب کنند که این امر باعث ازدحام در پیاده روها و ایجاد ترافیک شهری شده است.
در این گزارش با توجه به گستردگی این معضل شهری، تنها یک خیابان اصلی شهر مورد نظر است که به مرکز بنگاه های فروش ماشین و نمایشگاه های اتومبیل معروفیت دارد (خیابان 24 متری اشرفی اصفهانی).
 بارها شاهد بوده ایم که شهروندان برای عبور در مسیر پیاده رو به دلیل وجود موانعی(سد معبر) باید به ناچار مدتی را صبر کرده یا اینکه مسیر را به سمت خیابان تغییر دهند و مشکلاتی را هم برای خود وهم برای وسایل نقلیه بوجود آوردند و طبیعی است که این عمل احتمال حادثه را افزایش داده و بار ترافیکی دارد که البته با توجه به استاندارد نبودن زیرساخت های شهری در ایلام و کم عرض بودن خیابان این مشکل بیش از پیش خود نمایی می کند.

به راستی علت چیست؟ آیا قانون اجرا نمی شود یا شهروندان به خود و قانون احترام نمی گذارند؟ چاره کار چیست و کجاست؟

طبق ماده ۱۰۱ و تبصره ۶ ماده : معابر و شواری عمومی‌ که در اثر تفکیک اراضی احداث می‌شود، متعلق به شهرداری است و شهرداری در قبال آن به هیچ عنوان، وجهی به صاحب آن پرداخت نخواهد کرد شهرداری‌ موظف است از معابر به عنوان ملک عمومی حفاظت کند و آن را برای استفاده عموم آماده نگه دارد و از تجاوز به میدان ها، پارک ها و باغ های عمومی که حق طبیعی هر شهروندی هستند جلوگیری کند.

مطابق تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها نیز «اراضی کوچه‌های عمومی‌ و میدان‌ها و پیاده‌روها و خیابان‌ها و به طورکلی معابر و مسیر رودخانه‌ها و نهرها و مجاری فاضلاب شهرها و باغ‌های عمومی‌ و گورستان‌های عمومی‌ و درخت‌های معابر عمومی ‌واقع در محدوده هر شهر که مورد استفاده عموم است، ملک عمومی ‌محسوب می‌شود و در مالکیت شهرداری است».

پس بر اساس تعاریف و مواد قانونی ذکر شده، شهرداری‌ها موظف‌ هستند از معابر به عنوان یک ملک عمومی ‌حفاظت کنند و همواره آن را برای استفاده عموم آماده نگه دارند و از تجاوز اشخاص به آن‌ها جلوگیری کنند؛ این در حالی است که استفاده از این مکانها ‌حق طبیعی مردم به شمار می‌رود و هیچ کس چه حقوقی و حقیقی نمی‌توانند مانع این استفاده مشروع مردم ازاین مکانها شوند و این مهم هم در اصل ۴۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران تاکید شده است که «هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی ‌قرار دهد».

لازم به ذکر است که طبق قوانین شهرداری‌ها به هیچ واحد صنفی مجوز اشغال سطوح معابر داده نشده است و بر این اساس هیچ یک از کسبه و واحدهای صنفی اجازه ندارند از پیاده رو برای گذاشتن میز و صندلی و کالا استفاده کنند در حالی که ما بارها و بارها شاهد بوده و هستیم که صندلی ها، دوچرخه ها و اجناس مغازداران  در پیاده رو که هیچ در خیابانها گذاشته می شوند.
 
معابر عمومی ‌بر اساس قانون قابل واگذاری به اشخاص نیستند و سد معبر تخلفی است که در قانون پیش بینی شده و برای متخلفان آن مجازات سنگینی درنظر گرفته شده وهمچنین سد معبر تجاوز و تعرض به حقوق شهروندی و توهین به شهروندان می باشد.

خبرنگار ایلام پویا در این راستا با تعدادی از شهروندان ایلامی گفتگویی انجام داده که در ادامه آمده است.

"فرشاد یعقوبی" درمورد سد معابر بنگاه ها گفت:  مشکل سد معبر در ایلام باید ساختاری و ریشه ای حل شود بگونه ای که یک مکان برای بنگاه های ماشین تعبیه شود که اینچنین برای عابران پیاده ایجاد مزاحمت نشود،‌ این سد معابر باعث تخریب چهره شهر شده و ناچارا عابران پیاده برای عبور و مرور باید راه خود را کج کرده و از خیابان که محل عبور و مرور وسایل نقلیه است بگذرند که این امر، خود برای عابران خطر ساز است.

"ناصر کریمی"  دیگر شهروند ایلامی در این خصوص اظهار کرد: از طرفی نمی شود بازار کار این بنگاه ها را کساد کرد و از طرف دیگر هم این وضع، مشکلاتی را در پی دارد. پس باید دولت تدبیری کند که این سد معابر که موجب زشت شدن چهره شهر شده به نحو احسن حل شود؛ باید مکان مناسبی برای این صنف آماده شود. گاهی اوقات ماشین هایی که در پیاده رو پارک هستند باعث تخریب سطح عابر پیاده و سنگ فرش ها نیز می شود.

"حجت فرشچیان" با اشاره به تخریب چهره شهر توسط نمایشگاه های خودرو به خبرنگار ایلام پویا گفت: پارک ماشین ها در عابر پیاده که متعلق به بنگاه های ماشین هستند موجب تخریب چهره شهر خواهد شد، با توجه به کمی تعداد خیابان های اصلی شهر و گذر مسافران فرا استانی از این خیابانها خاطره بدی از استان ایلام درخاطرشان به جای خواهد ماند، از آنجایی هم که پیاده روهای شهر عریض نیستند پارک کردن ماشین ها در پیاده رو ها موجب صعب العبور شدن این پیاده رو ها برای تردد عابران پیاده خواهد شد.

همچنین حدود دو سال است که شهرداری قصد جابجایی این بازاریان را به حاشیه ی شهر و در محدوده فرودگاه ایلام را دارد اما تا به حال برای این تصمیم بجا و درست اقدامی صورت نگرفته است.

 
 
انتهای پیام/ی