ایلام بیدار00:52 - 1395/03/11
گزارش/

دست دراز آموزش و پرورش مقابل اولیای دانش آموزان!

مديران برخي مدارس از اولیای دانش‌آموزان مبالغي را بنا به سليقه خود اخذ مي‌كنند که این امر اعترض و رنجش اولیاء به دنبال داشته است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازابدانان خبر، دولت به موجب قانون اساسی  موظف است تا تحصيل رايگان را براي تمام اقشار جامعه فراهم سازد. اما آيا حقيقت موجود در مدارس ما نيز همين است؟

سال‌هاست که شروع مدرسه‌ها ییش از هر چیز دیگری، یادآور زیر سوال رفتن اصل سی‌ام قانون اساسی ایران است.بر اساس این اصل، دولت‏ موظف‏ است‏ وسایل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رایگان‏ را برای‏ همه‏ ملت‏ تا پایان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد.

شايد کساني که مجبورند براي با سواد بودن فرزندانشان مبالغ هنگفتي را با هر عنواني هزينه کنند دارند تاوان نداري ارگاني دولتي را مي پردارند. شايد نگاهي در تاريخ اين مسئله، يادآور دوراني باشد که امکانات تحصيلي فرزندان صاحبان ثروت و قدرت با پيشه وران و کارگران تفاوتي محسوس داشت. شايد بازهم زمان آينده ما را به گذشته اي برساند که در آن تحصيل و سواد مخصوص اقشار پردرآمد و ثروتمندان باشد در شرايطي که جیب خالی قشر محروم جامعه مقصر نیست.

مديران برخي مدارس از اولیای دانش‌آموزان مبالغي را بنا به سليقه خودشان اخذ مي‌كنند که این امر اعترض و رنجش والدینی که به نان شب خویش محتاج بوده را به دنبال داشته است.

 بي شک تمام کساني که روزي در مدارس دولتي درس خوانده اند يا هم اکنون فرزندانشان در اين مدارس مشغول به تحصيل هستند با فيش هاي هديه به مدرسه و اسکناس هايي که با اختيار و از سر اجبار پرداخت مي شوند آشنايي کامل دارند. البته کمتر از يک دهه قبل پرداخت هداياي نقدي به مدرسه همان طور که امروزه و ظاهرا وانمود مي شود کاملا اختياري بود اما امروزه پرداخت هدیه به مدرسه در پوشش اختیاری بودن اجباری شده و والدینی که هزینه مورد نیاز مدرسه را پرداخت نکنند   مدیران مدارس با اصرار در نهایت  هزینه را از واددین دانش آموزان دریافت می کنند.
 
وزارت آموزش و پرورش هر سال اول مهر  اعلام مي کند که پرداخت هديه به مدرسه اختياري است اما اصراري که مدیرا ن مدارس  بر اين موضوع دارند نشان مي دهد که موضوع اجباری است و این تناقض گویی درگفته های مسئولین  والدین دانش آموزان را سرگردان کرده است و نمی دانند موضوع  را در کجا پی گیری کنند .

سال هاي سال است که اين فرايند دريافت ها و پرداخت هاي اجباری در مدارس دولتي مسئله ساز بوده و هست. وزير و مسئولین ذیربط   آموزش و پرورش نير در مصاحبه هاي خود با صراحت اعلام مي کنند که اعطاي هداياي نقدي به مدارس دولتي از جانب اوليای دانش آموزان کاملا اختياري بوده و هيچ کدام از مديران مدارس حق دريافت وجه نقدي اجباري با عنوان هديه به مدرسه را ندارند. ولي بر خلاف اين تاکيدها اغلب مدارس پرداخت هديه به مدرسه را اجباری اعلام کرده و حتي در قبال ارائه کارنامه تحصيلي ترم اول دانش آموزان اين وجوه را دريافت و در صورت عدم پرداخت هديه به مدرسه از ارائه کارنامه آنان خودداري مي کنند.

توقع کمک‌های مردمی به مدارس به حدی رسیده که والدین را از جلسات اولیا و مربیان فراری می‌دهد و عدم ارتباط با مدرسه باعث می شود که والدین از وضعیت دانش آموز خود که نیمی از روز را در مدرسه سپری می کند اطلاع درستی نداشته باشند.
.
اخذ وجه نقد از اولیای قشر محروم  باعث باز ماندن دانش آموزان این قشر از جامعه از تحصیل  می شود که این خود با تعالیم روح بخش اسلام که به تعلیم و تعلم تاکید بسیار دارد و با قانون اساسی کشورمان ایران اسلامی مغایرت دارد .

مسئولین به جای اخذ وجه نقد از والدین دانش آموزان از همایش هاو سفر های خارجی  غیر ضروری  پرهیز کنند و اگر بودجه  وزارت آموزش و پوروش مناسب و با صرفه جویی هزینه شود دیگر مدارس مجبور نیستند با بهانه مختلف جیب والدین بخصوص قشر محروم جامعه را خالی کنند. مطرح کردن بحث مدارس هیئت امنایی از سوی برخی مسئولین راه را برای اخذ وجه نقد از والدین دانش آموزان را باز می کند و به تدریج تحصیل رایگان به فراموشی سپرده می شود و باز همانند تاریخ گذشته  تحصیل حق خانواده های متمول خواهد شد.

" صفر رحمانی "مدیراداره  آموزش و پرورش آبدانان در گفتگو با آبدانان خبر گفت :  درمدارس دولتی گرفتن هرگونه تعهد نامه ای مبنی برپرداخت وجه ممنوع می باشد چون براساس قانون اخذهرگونه وجه به غیر از بیمه وکتاب درسی (ابتدایی)از دانش آموزان ممنوع واخذ وجه تحت عنوان کمک به مدرسه در طول سال تحصیلی با رضایت والدین ودر حد وسع وتوان آنان صورت می گیرد که ذکر مبلغ ندارد.

  رحمانی بیان کرد :مدارس نباید  اولیا را تحت فشار دهند واگر مدیر مدرسه ای از دستورالعمل تخلف نماید  با او برخورد خواهد شد.
مدیر آموزش و پرورش  افزود: اولیاء موارد تخلف را می توانند به بازرسی با تلفن 3005 و یا به حراست با تلفن2282گزارش دهند.

طی این چندین سال که گرفتن هزینه از دانش آموزان مرسوم شده  دیگر ماه مهر همچون گذشته  بوی ماه مدرسه، ماه مهربان؛ و ماه  شادی را ندارد.   
 
با صرفه جویی و درست هزینه کردن بازمی توان ماه مهر را ماه شادی و نشاط   بخصوص برای  قشر محروم جامعه قرار داد .



انتهای پیام/س