ایلام بیدار07:42 - 1395/03/06
آتش در کمین صدها هکتار از جنگل ها است؛

نبود امکانات و تجهیزات اطفاء حریق در سیروان

تجهیزات اطفاء حریق در شهرستان سیروان وجود ندارد.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیروان نوین، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع شهرستان سیروان قصه پر غصه دیروز، امروز و فردای این دیار است که هرساله با شروع فصل گرما، داغی جانکاه بر پیکره جنگل های این شهرستان گذاشته است.

آتش‌سوزی منابع ارزشمندی ازجمله درختان، درختچه‌ها و بوته‌های جنگلی و مراتعی که جزو ذخیره گاه‌های ژنتیکی محسوب می‌شوند را به خاکستر تبدیل می‌کند و همچنین فرسایش خاک، از بین رفتن گیاهان دارویی و نابودی علوفه دام‌ها نیز از دیگر اثرات منفی آتش‌سوزی است که در این راستا قابل‌اغماض نیست.

باز فصل تابستان و گرما نزدیک است و آتش سوزی در کمین جنگل های شهرستان سیروان است، پارسال بود که موجی از آتش سوزی جنگل های شهرستان از جمله مناطق قلارنگ، مانشت، شاه قلندر، عرب رودبار و... را فرا گرفت و باعث نابودی بخش وسیعی از جنگل های این شهرستان شد.

سال گذشته سال خوبی برای جنگلهای شهرستان سیروان نبود ولی امسال نیز به دلیل بارش های شدید باران و افزایش پوشش گیاهی سیروان در صورت بروز آتش سوزی در فصل تابستان، فاجعه ای بزرگ در انتظار جنگل های این شهرستان است.

نبود امکانات و تجهیزات اطفاء حریق  در سیروان

با توجه به گرمای شدید هوا از همین الان باید برای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل های شهرستان سیروان اقدامات مهمی انجام داد، اولین و مهمترین نکته در بحث آتش سوزی مجهز کردن شهرستان به امکانات و تجهیزات لازم است.

سال گذشته شهرستان سیروان از همین نبود امکانات و از طرفی دیر رسیدن بالگرد برای جابجایی نیروها جهت خاموش کردن آتش صدمات زیادی متحمل شد، چرا که تا ورود بالگرد از کرمانشاه به منطقه چند ساعتی وقت میبرد و همین امر باعث تشدید آتش سوزی و افزایش وسعت حریق می شد و از طرفی کوهستانی و صعب العبور بودن مناطق حریق باعث دیر رسید نیروهای مردمی و کندی روند مهار آتش سوزی ها می شد.

از نکات قابل تحمل نبود حتی تجهیزات اولیه در شهرستان سیروان برای اطفاء حریق است بطوریکه در سال گذشته مردم و طبیعت دوستان برای مقابله با آتش سوزی های مناطق جنگلی این شهرستان با بیل، خاک، ظرف‌های آب و پای پیاده وارد شدند و همین امر گلایه و انتقادهای شدیدی از سوی آنها به متولیان امر وارد شد.

این در حالی که با ارائه امکانات حداقلی و تجهیز تعدادی از مردم و طبیعت دوستان شهرستان به امکانات اطفاء حریق می‌توان تا حدودی از گسترش آتش سوزی‌ها جلوگیری و آن‌ها را مهار کرد.

با این وجود می طلبد که منابع طبیعی و محیط زیست برای مقابله با هرگونه آتش سوزی در مناطق جنگلی و محافظت شده بعنوان منابع و سرمایه های ملی نسبت به مجهز کردن شهرستان سیروان به امکانات و تجهیزات اطفاء حریق که یک امر ضروری است، اقدام نمایند.

 

انتهای پیام/س