ایلام بیدار07:36 - 1395/03/05
گزارش/

معجون بيماری زای گرما و ريزگرد‌ها مهمان هميشگی مردمان مهران

هرسال با آغاز فصل گرما و نيز ورود گردو غبار به شهرستان مرزي مهران مردم اين ديار ميزبان اين معجوي بيماري زا هستند و هنوز چاره ای برای آن اندیشیده نشده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازاوای مهران، ورود گرد و غبار و ريزگرد‌ها از كشورهاي همسايه به ايران همزمان با آغاز فصل گرما، كه بخشي از آن منشأ داخلي و بخش ديگر منشأ خارجي دارد در سال‌هاي اخير جان بسياري از مردم ساكن در مناطق مرزي به ويژه شهرستان مهران را تهديد مي‌كند.

بنابر آمار و به گفته كارشناسان محيط زيست تا زماني كه فكري به حال خشك شدن تالاب‌ها، سد‌هاي كشور و برنامه‌هاي بيابان‌زدايي نشود و كشورهاي همسايه در اين زمينه به ايران ياري نرسانند، اين مشكل نه تنها كمرنگ نمي‌شود بلكه در سال‌هاي آينده رشد چشمگيري خواهد داشت.

همزمان با روزهاي پاياني ارديبهشت، و اوايل خردادماه موج جديدي از ريزگرد‌هاي عربي بازهم در آسمان مهران لنگر انداختند و رنگ آبی آسمان را خاکستری کردند و مردم اين منطقه مرزي پذيراي ‌ميهمان ناخوانده‌ گرد و غبار عربي يا همان ريزگرد‌ها هستند.

بروز مشكلاتي تنفسي و قلبي براي مردم از جمله مشكلاتي است كه در آينده اين مردم بايد با آن دست و پنچه نرم كنند كه حاصل سوء مديريت برخی مسئولان محيط زيست در زمينه بيابان‌زدايي از يك سو و بي توجهي مسئولان كشورهاي عراق و تركيه در استفاده درست از بيابان‌ها و زمين‌هاي رها شده است.

هر جند كه مقابله با پديده گرد و غبار موجب شد تا در آذر سال 92 يعني حدود سه سال پيش در سفر رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به عراق تفاهمنامه‌اي ميان ايران با كشورهاي سوريه، قطر، تركيه و عراق در بحث ريزگردها منعقد شود اما متاسفانه از آن تاريخ تا كنون و با وجود ريزگرد‌ها نشان مي‌دهد سازمان محيط زيست تا به حال گام چندان مهمي در اين زمينه برنداشته است.

مقابله با ریزگردها و بيابان زدايي در سطح ۹۰ هزار هکتار‌

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در حاشيه بازديد از جنگلكاري بخش صالح آباد مهران گفتگو با خبرنگار آواي مهران در خصوص برنامه هاي اين سازمان براي مقابله با ريزگردها گفت:در سالجاري سازمان مراتع و جنگلكاري  90 هزار هكتار بيان زدايي و مقابله با ريزگردها در مناطق بحراني كشور دستور كار قرار دارد.

وي اظهار كرد:همچنين راهبرد اساسي ما در سازمان، حفظ ، احيا و بهره برداري از منابع طبيعي است كه بر اساس طرح هاي اقتصاد مقاومتي 650 هزار هكتار براي آبخيز داري در كشور در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد:يكي از اقداماتي كه در زمينه مقابله با ريزگردها  و تغيير اقليم و گرم شدن هوا انجام مي دهيم بحث جنگلكاري است كه در ابعاد مختلف براي تغيير اقليم به ما كمك مي كند.

جلالي تصريح كرد: پروژه ترسیب کربن از ديگر اقدامات سازمان جنگلها است که در خصوص مسائل مربوط به منابع طبیعی، جذب کربن و توسعه فضای سبز و حفظ منابع طبیعی می‌باشد و به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین،كمك مي كند.

مردم مهران سالهاست از مسنولان کشور خواسته اند فکری برای این معضل بنمایند ولی هنوز گوش شنوائی پیدا نشده است اميدواريم دولت يازدهم علاوه بر اقدامات داخلي توافقات جدي ميان ايران، عراق، تركيه و سوريه صورت دهد تا در آينده شاهد كاهش ورود ريزگرد‌ها به ايران باشيم.

 

انتهاي پيام/س