ایلام بیدار07:03 - 1395/02/23
کاربردهای غیرمنطقی فضای مجازی تهدید کننده است؛

لوح سفید جوانی، دست خوش شبکه های اجتماعی

امروزه کاربردهای غیرمنطقی از شبکه های اجتماعی، باعث بروز عوارض و ناهنجاری‌های مختلف بخصوص در طیف نوجوانان شده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، تاریخچه ارسال اولین ایمیل ها را سال ۱۹۷۰ میلادی اعلام کرده اند، رشد تکنولوژی و علم به سرعت و بدون وقفه در حال پیشرفت و توسعه است؛ به گونه ای که قابل محصور شدن به حد خاصی نیست چه بسا مشاهده می کنید پس از گذشت بیش از ۴۰ سال، شبکه های اجتماعی گستره بسیار عظیمی در جوامع پیدا کرده اند، به عنوان مثال برخی معتقدند که در سال ۲۰۷۰ در اثر رشد افزون شبکه های اجتماعی بُعد مکانی بی معنا خواهد بود...

 از تئوری های مطرح شده در سال ۲۰۷۰ این است که آیا ساخت اخلاق و فرهنگ انسان ها نیز به میزان رشد علم، ترقی خواهد کرد؟ متاسفانه ما هنوز به این قابلیت نرسیده ایم که ساخت فرهنگی، رفتاری و اخلاقی جامعه را تغییر دهیم به طوری که هیچ گونه زیرساخت فرهنگی لازم برای این موضوع که  چگونگی حضورافراد در شبکه های اجتماعی را مدیریت و یا هدایت کند نداریم.

امروزه کاربردهای غیرمنطقی و نادرست از این شبکه ها، باعث بروز عوارض و ناهنجاری‌های مختلف بخصوص در طیف نوجوانان شده است، که اثرات ملموس آن را در میان خانواده ها به عینه می توان مشاهده کرد. 

بعد از ورود شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیس‌بوک و توییتر و فعالیت‌های آنها در سال‌های اخیر، حدود 6 سال است که گروه‌های مختلف مجازی همانند یک ویروس فرهنگی وارد جامعه ما شده‌اند؛ بدون آن که بسترهای فرهنگی برای ورود آنها به جامعه و گسترش آنها ایجاد شود.

 

حضور بیش از حد در شبکه های اجتماعی باعث افت تحصیلی جوانان می شود

 

 وقتی یک نوجوان و جوان در سنین بلوغ بدون نقشه راه و چراغ عقلی، وارد این گروه‌ها می‌شود، سر از جاهایی در می‌آورد که به صلاح او، خانواده و جامعه اش نخواهد بود. حدود 40 درصد از نوجوانان و جوانان ایرانی بیش از 5 ساعت در روز در این نرم‌افزارها حضور دارند که نتیجه  این اتلاف وقت و حضور بدون کنترل در این فضا، افت تحصیلی و تلف کردن وقت مثبت و مفید آنها است که نتایج این‌گونه حرکات در نمرات آزمون‌های دانش‌آموزان و دانشجویان مشخص می‌شود..

جوانان در شبکه‌های اجتماعی فریب گروه‌هایی با اسامی فریبنده مانند «آموزش بلوغ»، «دوستی‌های مجاز» و «با خواننده‌ها و چهره‌های معروف آشنا شویم» و امثال آن را خورده و به آن وارد می‌شوند اما به محض ورود به چنین فضاهایی، با موارد غیراخلاقی، عکس‌ها و فیلم‌های پورنو مواجه شده و به نوعی دچار تحریکات جنسی می‌شوند که برای تخلیه آن ممکن است دست به هر اقدامی بزنند.

خبار کذب، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات، نقض حریم خصوصی آزاد، انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع و تأثیرات منفی رفتاری را از معایب این رسانه ها دانست".

 

بیشتر جوانان و نوجوانان به قصد دوست یابی وارد شبکه های اجتماعی می شوند

 

علی نوجوان 16 ساله ای که  در طول شبانه روز حدودا 10 ساعت را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می گذراند، گفت: 60 تا 80 درصد از جوانان به قصد دوست‌یابی وارد چنین فضاهایی می‌شوند،اما مشکل اینجا است که اصلا نمی توانی به افراد این فضا اعتماد کنی،  چه بسا دختری خود را به جای پسر معرفی می‌کند و پسری خود را به جای دختر و این ارتباط ادامه پیدا کند.، بعد از مدتی که علاقه میان دو نفر به وجود می آید با رو شدن مسأله ضربات روحی مهلکی به افراد وارد می اید.

 

اسیب های وارده به نوجوانان در فضای مجازی جبران ناپذیر است

 

رضا نوجوان دبیرستانی در خصوص این شبکه ها بیان کرد:  بعضی از این گروه ها و شبکه های اجتماعی با ایجاد فضای قمار و برد و باخت آنلاین باعث اعتیاد نوجوانان و جوانان به این گونه مسایل شده و همچنین دانلود بازی‌های هیجان‌انگیز موجب ورود هیجان‌های روحی و عصبی و زیان‌های جبران‌ناپذیری بر سیستم عصبی، مغز و روح  انسان وارد می کند.

مهدی دانشجوی ایلامی اظهار داشت: در این گروه ها و شبکه ها، با انتشار یک کلیپ، متن یا سخنرانی، یا هر موضوع دیگری سعی دارند با بدبین‌سازی جوانان نسبت به حاکمیت قانونی جامعه، بهره لازم را ببرند، این شبکه‌ها با ایجاد شایعات و سراب‌های دروغین در مورد مسائل کشور، موجب می شوند جوانان و نوجوانان که غافل از مسایل واقعی و پشت پرده هستند، به حاکمیت قانونی کشور خود بدبین شده و حتی نسبت به بسیاری از دعوت ها و فراخوان ها  واکنش نشان داده و شرکت کنند.

 

 

لازمه استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی آموزش مهارت های زندگی به فرزندان می باشد

 

 

دکتر "شهرام مامی"  روانشناس وعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام،  در خصوص حضور جوانان و نوجوانان در شبکه های اجتماعی و تهدیدهایی که در این خصوص وجود دارد، گفت:  "مهم ترین نکته قابل توجه در زندگی «مهارت زندگی» است، بعبارتی مهارت زندگی به معنای قابلیت تصمیم گیری ها، قدرت «نه» گفتن ها، همدلی و غیره تعبیر می شود، تا زمانی که به فرزندان خود مهارت های زندگی را نیاموزیم کاری از پیش نخواهیم برد".

وی با بیان اینکه مهم ترین مؤلفه قدرت در عصر کنونی دانش و احاطه علمی است، در دنیای امروز، دانش در اختیار همه افراد وجود دارد؛ ولی از این میان افراد باهوش هستند که از این اطلاعات و دانش درست استفاده می کنند، سروکار داشتن و مسلط بودن کودکان به تکنولوژی های روز نظیر گوشی های تلفن همراه به علت عدم ایجاد چالش ذهنی و شناختی در آنان هوشمندانه نیست.

مامی اضافه کرد:  فلسفه زندگی، رسیدن به هدف از طریق برنامه ریزی است، هدف چیزی فراتر از خویشتن است، از سوی دیگر آرمان های یک فرد نباید غیر قابل دسترس و با خویشتن وی بیگانه باشند، اگر این مؤلفه ها در ذهن یک کودک تعریف شوند جامعه ما جامعه موفقی خواهد بود.

این روانشناس اظهار داشت: سازماندهی انواع گروه های اجتماعی مجازی، توسعه مشارکت های اجتماعی، به اشتراک گذاشتن علاقمندی ها توسط اعضا، ایجاد محتوا توسط اعضا، تبلیغات هدفمند اجتماعی را می تواند از غایت های سازندگان شبکه های اجتماعی برشمرد.

وی افزایش تحلیل و تقویت روحیه انتقادی، افزایش سرعت در فرآیند آموزش، افزایش اعتماد، صمیمیت و صداقت در فضای سایبر و امکان بیان ایده ها به صورت آسان رااز مزیت های شبکه های اجتماعی و شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات، نقض حریم خصوصی آزاد، انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع و تأثیرات منفی رفتاری را از معایب این رسانه ها دانست".

آری فضای مجازی دنیایی مملو از پنهان کاریها و سیاست بازی ها ست، که هیچ گاه به نفع کشوری صرفا مصرف کننده دراین زمینه چون کشور ما،  نیست و متاسفانه تا به امروز هیچ نهاد و ارگانی نتوانسته است، آموزش‌های مناسبی در این زمینه ارائه داده یا آگاهی های لازم را در این خصوص به افراد جامعه بدهد. لذا این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

انتهای پیام/س