ایلام بیدار11:05 - 1395/02/22
نگاهی به عملکرد 1000 روزه دولت یازدهم/

صنعتی که منجر به اشتغال جوانان چرداولی نشد

با گذشت 1000 روز از عمر دولت یازدهم اما صنعت در شهرستان برای رفع بیکاری چندان موفقیت آمیز نبوده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازدیار زاگرس، بیکاری بعنوان یکی از معضلات اقتصادی که تبعات اجتماعی ناشی از آن به انحاءمختلف گریبانگیر جامعه خواهد شد ازطرفی با توجه به نقش نیروی انسانی وسرمایه اجتماعی در وضعیت امنیتی یک کشور موضوع را دوچندان خواهد کرد.

کسی که دارای شرایط کار وجویای کار در جامعه باشد ولی نتواند کار پیدا کند بیکار قلمداد می شود.

1000روز از عمر دولت تدبیر وامید گذشته است وبیکاری جوانان شهرستان چرداول به عنوان مشکل اصلی دراین شهرستان حل نشده است واین شهرستان در حوزه صنعت وکشاورزی هم پیشرفتی نداشته است.

 در شرایط کنونی اقتصاد کشور تورم وبیکاری دو معضل مهم در شهرستان چرداول به مانند کل کشور می باشد اما نکاتی که باید در این زمینه مورد توجه قرار داد وجود زیر ساختهای اقتصادی لازم برای اشتغال می باشد،امروز صنعتی شدن یکی از مقولات اشتغالزا در اقتصاد می باشد که در تحلیل های اقتصادی به آن توجه ویژه می شود در کنار آن موضوع کشاورزی نیز بعنوان یک عامل مهم اشتغالزا نامبرده می شود ،عوامل دیگر هم نقش دارند اما این دو پارامتر بیشتر مورد تاکید وتوجه هستند.

شهرستان چرداول از لحاظ صنعتی وضعیت خوبی ندارد تنها یک شهرک صنعتی که با کارخانه های تولیدی وتوزیعی کوچک که هر از چند گاهی تعطیل می شوند ،مجموع کل افرادیکه در بخش صنعتی بکار گرفته می شوند از 200نفر تجاوز نمی کنند.

می توان گفت که صنعت در شهرستان برای رفع بیکاری چندان موفقیت آمیز نبوده است ،تعداد قابل توجهی از جوانان در مراکز فنی وحرفه ای آموزش تخصصی دیده اند اما اکثراً نتوانستند در شهرستان کار مورد علاقه ومنطبق با رشته خود پیدا کنندیا زمینه آن در شهرستان وجود نداشت یا سرمایه کافی برای شروع مقدور نبود،امروز شاهد جوانان زیادی با کارنامه وگواهینامه جوشکاری ولوله کشی فنی در شهرستان هستیم که با کارهای دیگری غیر از تخصص خود مشغول شده اند.

بخش کشاورزی هم به مانند بخش صنعتی دچار چالش زیادی است ،بیشتر زمین های کشاورزان دیم می باشند که با توجه به افزایش هزینه های کاشت وداشت وبرداشت در چند سال اخیر و وجود خشکسالی پیاپی انگیزه کشاورزان برای کاشت زمین های دیم از بین برده است وسود دهی ودرآمد زایی چندانی عائد آنها نخواهد شد از طرفی امروز اگر کشاورزی مکانیزه ومرتبط با صنعت نشود سود کافی نخواهد داشت ومتاسفانه این استعداد هم در کشاورزی شهرستان به وجود نیامده است که نیازمند عزم بالای مسئولین برای رونق بخش کشاورزی از طرق مختلف وانجام کارهای کارشناسی در این راستا می باشند متاسفانه در بیشتر بسترهای تولیدی ما کار کارشناسی که منجر به تولید شود انجام نمی دهیم اگر به بایگانی جهاد کشاورزی مراجعه کنیم خواهیم دید طرح های زیادی نوشته شده وموجود است که هزینه برای آنها صورت گرفته است ولی منتج به نتیجه نشده است طرح وقتی عملیاتی نشود فاقد ارزش واعتبار است.

در مجموع استعداد کشاورزی شهرستان برای تولید بیش از صنعت است ولی این استعادا بالقوه است باید با طرح ها وکارهای کارشناسی تبدیل به بالفعل شود افرادی هم که دارای سرمایه بوده چاههای عمیق ونیمه عمیق حفر نموده واز آب آن برای کشاورزی استفاده می کنند در نگاه اول این یک امر مطلوب می باشد که هم تولید کشاورزی افزایش پیدا می کند وهم در فصولی از سال تعدادی افراد مشغول کار وفعالیت می شوند واز این طریق درآمدی کسب می نمایند اما باید مسئولین به یک نکته  توجه کنند وآن هم استفاده بی رویه از آب این چاهها می باشد بیشتر چاهها فاقد کنتور حجمی می باشد لذا حتی برخی از آنها بصورت غرق آبی اقدام به کشاورزی در مساحت زیادی از زمین ها می کنند که هم باعث هدر رفتن آب می شود وهم حق سایر مردم که از این سفره زیر زمینی ذی حق هستند پایمال می شود باید به این موضوع توجه ویژه صورت گیرد.

بیشتر جوانان این شهرستان به شغل های واسط و فروشندگی وراه اندازی سوپرمارکت و... روی آورده اند گرچه بسیاری از آنان از درآمد حاصل از آن ممکن است ابراز رضایت  کنند.

اما نکته هائز اهمیت ساماندهی وبکارگیری هدفمند نیروی انسانی جامعه برای تبدیل آن به یک سرمایه اجتماعی قوی است که انشاءاله در آینده مورد توجه کارشناسان وبرنامه ریزان قرار گیرد.

 

انتهای پیام/س