ایلام بیدار20:00 - 1395/02/17
نقدی بر اوضاع فرهنگی دانشگاه های ایلام؛

تساهل و تسامح تا کی؟! مسئولان دانشگاهی چاره ای بیندیشند

بسیارند افرادی که تابع مقررات شرع و قانون در حوزه حجاب و عفاف بوده و خواهان برخورد درست و مقتدرانه مسئولین دانشگاه با کسانی هستند که هنجار شکنی می کنند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، محمدرضا شیرخانی معاون فرهنگی دانشگاه ایلام، در خصوص وضعیت حجاب دانشگاه گفت: «که نمی توانیم بگوئیم که وضعیت مطلوبی از نطر حجاب و پوشش در دانشگاه حاکم است و همه به نحوی پوشش مناسب محیط علمی را رعایت می کنند اما ما دستورالعمل های حجاب و عفاف را به دانشجویان اعلام کرده ایم و اگر کسی پوشش مناسب را رعایت نکند مسلما تذکر داده خواهد شد. اما واقعیت امر این است که نمیتوانیم برخورد سخت گیرانه با دانشجو داشته باشیم».

محیط دانشگاه ها به سمت ترویج فساد سوق داده می شود

وضعیت بی حجابی در سطح دانشگاه ها به گونه ای است که از یک فضای مناسب علمی و فرهنگی خارج شده است - که متاسفانه اگر هم کسی حرفی بزند بلافاصله می گویند امروزی نیست یا افراطی است یا فقط به حجاب بند کرده اند.
امروزه فضایی که تحت تاثیر رفتار تنی چند از دانشجویان و حتی غیر دانشجو در محیط دانشگاه وجود دارد، کاملا  از حالت علمی خارج شده و به سمت هنجار شکنی، زیرپا گذاشتن ارزشهای اسلامی و ترویج فساد سوق پیدا کرده است.
واقعیت این است، تا زمانی که این روند رو به افزایش بوده و هنجارشکنی و عدم پایبندی به دستورالعمل های پوشش در محیط دانشگاه و مراکز علمی نادیده گرفته می شود، نمی توان انتظار تحول صحیح باورها و ارزش‌ها را در دانشگاه های کشور داشت.
محیطی سالم لازمه مراکز علمی و دانشگاهی است
وجود محیطی سالم و آرام برای تحصیل علم و انجام پژوهش های علمی و تحقیقی لازمه یک مرکز آموزش عالی است و نمی توان از دانشگاهی که در آن رفتارهایی خارج از آداب اجتماعی و قوانین دانشگاهی صورت می پذیرد، رشد علمی را انتظار داشت؛ چرا که دانشجویان، بیش از اینکه به سمت علم و پژوهش حرکت کنند، در دام ابتذال ناشی از این هنجار شکنی ها گرفتار خواهند شد.
هم اینک وضعیت فرهنگی موجود در دانشگاه های استان در شرایطی تقریبا یکسان قرار دارد، یعنی وقتی از رئیس دانشگاه پیام نور ایلام نیز در خصوص ارزیابی ایشان از وضعیت حجاب و نحوه صحیح پوشش دانشجویان پرسیده شد، او نیز به برگزاری همایش ها و برنامه های مختلف دانشگاه در راستای تبیین مسئله حجاب و ضرورت آن در حفظ جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: « تنها اقدامی که می توانیم در زمینه برخورد با افرادی که در محیط دانشگاه با پوشش نامناسب و یا آرایش های زننده حضور می یابند انجام دهیم، دادن تذکر و ارشاد لسانی است و عملا نمی توانند برخوردی سخت گیرانه با افراد داشته باشند، و اینکه به حراست های دانشگاه هم ابلاغ شده است که مسالمت آمیز با دانشجویان برخورد شود».
متاسفانه تسامح و تساهل مسؤلان دانشگاه به حدی رسیده است که عده ای از دانشجویان، محیط عمومی دانشگاه و دانشکده ها را با حریم خصوصی خود اشتباه گرفته و بعضا با پوشش ها و آرایش هایی ظاهر می شوند که در شأن دانشجو و دانشگاه نیست.
عدم توجه به حجاب معضلی بزرگ در دانشگاهها 
امروزه اوضاع حجاب و رعایت نکردن حدود ارتباط میان دانشجویان با جنس مخالف معضلی است که در دانشگاه های غیر دولتی و نیمه دولتی نمود بیشتری پیدا کرده است، اگر بگوئیم الگوی این ناهنجاری رفتاری در بین دانشگاهیان ما به نگرش غربی آنان و متأثر از تفکر روشنفکری آنان است باید بدانید که حتی دانشگاه های کشورهای غربی با نگرش سکولار - که پوشش را یک مسئله فردی می دانند نه اجتماعی-  نیز به مضرات التقاط فضای علمی با مسائل مبتذل واقف بوده و قوانین محدود کننده پوشش را به اجرا در می آورند.
برای نمونه قانونی که در دانشگاه های ویرجینیا و آکسفورد اجرا می شود به این نحو است که «دانشجويان بايد لباس هاي بلند و گشاد بر تن كنند. خوردن چاي و قهوه و الكل و داروهايي كه موجب خروج از حالت طبيعي مي شوند و كشيدن انواع دخانيات در دانشگاه ممنوع است. ظاهر بايد تميز و مناسب باشد و از پوشيدن لباس هاي باز و بدن نما و آستين كوتاه پرهيز بنماييد و موها بايد رنگ طبيعي خود را داشته باشند و...»
اما سوالی که اینجا مطرح می شود اینست که چرا باید امروزه شاهد این اوضاع در محیط دانشگاهی و به تبع جامعه اسلامی ایران باشیم، آیا این برخوردهای منفعلانه و بدور از ضابطه و رها کردن دانشجو به حال خودش، راهکار مناسبی در برخورد با این مقوله خواهد بود؟
هزینه های فرهنگی مرهم دردهای دانشگاه ها نیست
بله سوال اینست که چرا هزینه هایی که برای امور فرهنگی در نظر گرفته می شود هنوز نتوانسته است دردی از دردها و مشکلات فرهنگی دانشگاه ها و مخصوصا تعمیق باورهای دینی دانشجویان دوا کند؟!
دانشجویان ارزشی دانشگاه های ما کم نیستند، و بسیارند افرادی که تابع مقررات شرع و قانون در حوزه حجاب و عفاف بوده و خواهان برخورد درست و مقتدرانه مسئولین دانشگاه با کسانی هستند که هنجار شکنی کرده، و با رفتارهای بدور از اخلاق و عرف خویش محیط های دانشگاهی را به چالش می کشانند.
 
انتهای پیام/ی